Мапа рекомендованих медіа є важливим дослідженням і відзнакою якісної роботи. Останнє таке дослідження провели у листопаді 2024 року, а вже наприкінці січня 2025 року стало відомо, що влада Сполучених Штатів Америки скасовує фінансування фонду USAID, який допомагав у фінансуванні не лише медій, що дуже вдарило по регіонам. Регіональна представниця ІМІ дослідила, які порушення наразі допускають рекомендовані медіа, чи були вони раніше, чи сталось через потребу медіа боротись за своє власне виживання.
У Харківській області на мапу рекомендованих медіа потрапили 12 медіа, 10 з них – онлайн-видання, а також телеканал і радіо. До переліку потрапили “Люк,” “Суспільне. Харків”, Телеканал “Суспільне. Харків”, “Думка”, “Об’єктив. Новини”, “Харків Times”, “Накипіло”, “KHARKIV Today”, “Ґвара Медіа”, “Слобідський край”, “Куп’янськ. City” та “УР. Харків”. Регіональна представниця Інституту Масової інформації провела невелике дослідження про те, які порушення мають рекомендовані медіа регіону зокрема, маркування реклами і прозорість медіа.
У видань “Куп’янськ.City”, “KHARKIV Today” та “Об’єктив. Новини” немає розділу рекламних новин на сайті. У більшості медіа такі розділи підписані як “Новини компаній” або “Новини партнерів”. У “Ґвара медіа” рекламні публікації знаходяться у розділі “Пряма мова”, а у “Накипіло” у розділі “Промо”. Публікації видання “Накипіло” в цьому матеріалі не розглядались через існуючий конфлікт інтересів.
Без порушень
Медіа “Люк” не має розділу реклами у класичному сенсі, на сайті немає реклами у класичному сенсі, зато є матеріали-колаборації, які позначаються маркуванням “Партнерський матеріал”.
“Суспільне Харків”, “Українське Радіо Харків” та Телеканал “Суспільне. Харків” не займаються рекламою взагалі і є регіональним осередком інтернет-видання “Суспільне Мовлення”. У футері сайту вказано, що “медіа не публікує рекламу” і її, дійсно, немає.
Неналежно маркована реклама
Нагадаємо, що, за Законом України «Про рекламу», усі рекламні матеріали в медіа мають бути чітко відокремлені від іншого контенту і позначені словами «Реклама» або «На правах реклами». Це передбачено статтею 9 закону і має на меті забезпечити прозорість та інформованість споживача. Немаркована або неправильно маркована реклама (зокрема прихована) вважається порушенням, за яке передбачено штрафи і відповідальність медіа перед Нацрадою або Антимонопольним комітетом.
“Ґвара Медіа” у лютому 2025 року були помічені у неналежно маркованій рекламі, проте станом на червень 2025 року медійники не змінили підпис..
Втім, не всі харківські видання з Мапи якісних медіа можуть похвалитись виконанням цієї норми і мають багато неналежно маркованої реклами. Медіа “Думка”, наприклад, має примітку “Матеріали з поміткою «Реклама», «Прес-реліз», «Актуально», «Інновації» і в розділах «Спецпроєкт», «Новини партнерів» публікуються на правах реклами”, втім це протирічить нормі закону, в якій сказано, що слово “Реклама” має бути використано безпосередньо у публікації. Це можна побачити у публікаціях про парфуми або дитячі вологі серветки.
Також неналежно маркована реклама міститься на сайті видання “Харків Times”. Майже кожна публікація у розділі “Новини компаній” не має відповідного маркування і є порушенням закону про рекламу у медіа.
Ще один випадок неналежно маркованої реклами зафіксований у видання “Слобідський край”, яке в публікації використало слово “Promo” замість потрібного “Реклама”, що ніби і відображає особливість публікації, втім все одно є порушенням закону “Про рекламу”.
Звичайно, що прихована реклама набагато гірше, аніж неналежно маркована реклама.
Чи є ці порушення новими чи вони існували раніше
Не можна сказати, що виявлені порушення є результатом проблем, з якими зіткнулись медіа на початку 2025 року, оскільки, наприклад, порушення маркування реклами були і до цього моменту у “Думки” і “Харків Times”. “Слобідський край” має лише одну публікацію, яка порушує правила маркування рекламних постів у медіа, тому не можна сказати, що це цілеспрямована дія.
Прозорість рекомендованих харківських медіа
Харківські медіа, які увійшли до мапи рекомендованих, демонструють високий рівень прозорості та відповідальності: на сайтах є контакти, адреси, редакційні і рекламні політики, політики конфіденційності і використання публікацій на сайті. Вони майже всі чітко і коректно маркують, дотримуються стандартів журналістики і працюють відкрито як у стосунках з аудиторією, так і з рекламодавцями. Такий підхід формує довіру до медіа, дозволяє читачам розрізняти інформаційний і комерційний контент та підтримує здорову екосистему місцевого медіаринку.
Неповну контактну інформацію містить лише медіа Куп’янськ. City, на сайті яких можна знайти лише поштову адресу для зв’язку. Інших контактів редакторів на сайті немає.
Висновок
Варто розуміти, що рівно як і рік, і два тому, харківські медіа працюють у надскладних умовах і ситуація не надто покращується. Постійний стрес, недописип, недофінансування накладають відбиток на харківський медійників, втім всі у регіоні мають бути зацікавлені у створенні і утриманні здорового рекламного ринку. І на даному етапі це питання виживання, можливого процвітання, але часом це взагалі про існування незалежних харківських медіа. І Мапа рекомендованих медіа має на меті створити і підтримувати інструмент, який допоможе створити сприятливі умови для читачів, бо українська аудиторія має право знати і заслуговує читати і підтримувати найкраще.
Юлія Напольська, регіональна представниця Інституту масової інформації в Харківській області