Всі про все і трошки казино: як виглядає реклама у харківських медіа

Останні тижні для медійників були не надто простими з огляду на останні події і зупинку грантової підтримки незалежних медіа України і всього світу.  Всі із цим справлялись по-різному. Хтось відкривав спільноту і залучав до підтримки читачів, хтось стратегувався і переспрямовував ресурси на залучення комерційних проєктів. Втім більшість медіа у Харкові так чи інакше розміщує на своїх сайтах промо-публікації. Для того, аби зрозуміти, як буде змінюватись рекламний ринок міста в майбутньому, варто поглянути, як він виглядає зараз: хто що рекламує і як загалом медійники ставляться до своїх розділів “реклама”.

Згідно дослідження Інституту Масової інформації, 59% українських медійників заявили про катастрофічні наслідки втрати грантової підтримки. Також у цьому дослідженні медійників спитали, якими додатковими методами залучення коштів користуватимуться медіа. Найбільші значення відходять пошуку європейських грантів (84%) і комерційних партнерств (53%), втім тривожні дзвіночки все одно наявні. Так, кожен десятий медійник розглядає можливість розміщення реклами грального бізнесу і криптовалют, а 8% роздумують про джинсу. 

Враховуючи такі тенденції, регіональна представниця ІМІ проаналізувала, як харківські медіа працюють із рекламними публікаціями, які порушення існують, як реклама маркується і чи можна покращити стан речей.

Політична реклама, джинса і неналежно маркована реклама

Перші паростки передвиборчої боротьби проростають вже доволі давно, але із заявами  президента США Дональда Трампа оберти політичної джинси лише наростають. Політична реклама і джинса вже є в двох з п’яти медіа. Так, 057.ua джинсує на користь пропрезиденської партії “Слуга народу”, розміщуючи позитивні публікації про підтримку партією виробництва далекобійних дронів і Олени Шуляк, яка створює позитивний образ партії в медіа. Протягом лютого видання опублікувала без будь-яких позначок 5 матеріалів з експертизою голови партії “Слуга Народу” на абсолютно різні тематики: закупівля зброї, гроші на освіту, житло для переселенців, медицина і зниження цін на ліки.

Публікації про політикиню Олену Шуляк. Скріншот: сайт 057.ua

Крім того, у 057.ua міститься багато публікацій з аналітикою політика і колишнього віцепрем’єр-міністра уряду Блоку Юлії Тимошенко Романа Безсмертного. Лише за січень-лютий 2025 року на сайті було опубліковано шість матеріалів: по три у січні і  лютому. 

Також варто зазначити, що з авторів і спікерів каналу PRO:UA на 057.ua виходили також публікації про Сергія Гайдая, політтехнолога. Всього їх було 3 протягом лютого і січня. 

А от у видання Status-Quo була помічена неналежно маркована реклама на користь бізнесмена Дениса Парамонова, власника SMK group і керівника Благодійного фонду Дениса Парамонова. Протягом півтора місяці з початку 2025 року про нього вийшло три публікації. Стабільно можна побачити, що на місяць виходить одна або дві публікації. Важливо відзначити, що всі вони розміщуються у розділі “Новини компаній”.Також протягом останнього місяця випадки неналежно маркованої реклами були помічені у виданні Ґвара Медіа.

Інший шлях

Хоч і є порушення стандартів роботи медіа, але кращих прикладів набагато більше. Так, ряд харківських видань запустили чудові спільноти, які може підтримати будь-хто і будь-де.  Медіа “Люк” запустило свою спільноту доволі давно, втім вона вирізняється яскравістю, теплом і прекрасною атмосферою на заходах, які проводить редакція для своїх учасників. Окремо варто відзначити, що медійники випускають журнал “Люк” про життя і культуру у місті. Також вони створили лінійку мерчу про Харків, почуття до рідного міста і його історію. 

Журнал медіа “Люк”. Фото: “Люк” медіа

Ґвара Медіа також активно просуває свою спільноту однодумців і з її допомогою розвиває нові шляхи підтримки своєї діяльності. Підтримати медіа можна різними рівнями підписки.

Серед медіа, які розбудовують власну спільноту також є медіагрупа “Накипіло”, яка гуртує людей навколо ідеї того, що учасники спільноти є першими рушіями змін громадянсього суспільна. 

Найбільшими порушеннями, які було знайдено є джинса і неналежно маркована реклама політиків і їх діяльності. Крім того, що не гребують політичними замовленнями і джинсою. Загалом, хотілось би сподіватись, що медіа зможуть дотримуватись правил і законів розміщення рекламних публікацій, але ситуація із фінансуванням не покращується і хороших новин чекати не доводиться. 

Втім, у темряві є також медіа, які обирають шлях збереження принципів і достойної роботи. Вони створюють спільноти, працюють із відповідальним бізнесом і покращують бізнес-ландшафт і репутацію харківського медіа-ринку. Незалежні медіа – це важливо, почути різні голоси українців – це важливо, бо на місці зниклих видань виникають інформаційні пустелі, а ці пустелі можуть заповнювати голоси росіян і розповсюджувати пропагандистські наративи. Тож, треба триматись купи, підтримувати одне одного і тоді ми будемо здатні вистояти. 

Юлія Напольська, регіональна представниця Інституту масової інформації у Харківській області

Пригости кавою «Накипіло» —підтримай своє медіа

Читайте також

Total
0
Share