«З Україною в серці ─ із рублем у кишені»: як всесвітньо відомі бренди стали спонсорами війни та що з цим робити?

«З Україною в серці із рублем у кишені»: як всесвітньо відомі бренди стали спонсорами війни та що з цим робити?

Bonduelle та Auchan безкоштовно годує російських окупантів, а PepsiCo під час повномасштабного вторгнення випускає новий напій «російський подарунок». У цей час українські представництва цих компаній надають чималу гуманітарну допомогу та стверджують, що працюють на Перемогу України.

Спробуємо розібратися: чи мають нести відповідальність українські філії міжнародних мереж, які не виходять із росії. А ще — знайти відповідь на питання: купувати чи ні товари цих брендів, що ними завалені прилавки українських магазинів.

Ми розповідаємо про проєкт «Міжнародні спонсори війни» та про безліч ваших улюблених брендів, які там опинилися. А також — як концерни Carlsberg Group та Danone публічно засудили війну та втратили всі заводи в росії внаслідок націоналізації. 

Проєкт від НАЗК «Міжнародні спонсори війни»

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) займається проєктом «Міжнародні спонсори війни». Мета НАЗК — зробити так, аби було репутаційно невигідно співпрацювати з агресором, щоби компанії закрили бізнес у росії та усвідомили позицію всього цивілізованого та демократичного світу. «Це, своєю чергою, зменшить фінансову й технологічну спроможність росії вбивати українців», ─ зазначено на сайті НАЗК «Війна і санкції». 

При формуванні переліку НАЗК посилається на стандарти Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР), яка об’єднує 37 країн цивілізованого світу. Фінансування країни-агресорки повністю суперечить відповідальному веденню бізнеса.

Портал НАЗК «Війна і санкції» індексується міжнародною компанією Refinitiv World-Check, дані якої використовують установи фінансового сектора в усьому світі. Всі компанії зі списку мають позначку, що вони фінансують війну. Навряд чи таке сподобається міжнародним інвесторам. Сама торговельно-інформаційна платформа Refinitiv також призупинила надання послуг у сфері передачі даних і аналітики всім клієнтам, що працюють на території росії.

Валерія Свірідова вирішила підтримати ініціативу щодо бойкотування компаній, які продовжують співпрацю з росією. Її візуальні образи допоможуть краще запам’ятати, які товари варто оминати в супермаркетах. Цю серію фотографка назвала «Поза політикою»: «Я вирішила створити для цих брендів таку “рекламу”, яка відображатиме їхню сутність та їхні цінності. Для кожного бренду я вигадую якусь особливу ідею, щоби водночас і показати продукт, і асоціювати його з війною, вбивствами та злочинами». 

На порталі НАЗК міститься перелік міжнародних спонсорів війни, які продовжують працювати у рф, сплачувати там податки, підтримувати окупаційні війська товарами й послугами. Серед них є компанії, що виробляють улюблені бренди українців і чия продукція напевне є у кожного вдома.

Nestle (KitKat, Nescafé, Nesquik)
PepsiCo (Pepsi, Lay’s, Sandora)
Mars (Snickers, Bounty, M&M’s, Whiskas, Pedigree)
Unilever (Domestos, Rexona, Dove, чай Lipton, «Чиста Лінія») 
Mondelez (Milka, Picnic, Dirol, Halls, «Ведмедик Барні», «Корона», Oreo)
Procter & Gamble (Gillette, Ariel, Tide, Lenor, Comet, Fairy, Mr. Proper, Pampers)
Bacardi (Martini, Bacardi, Bombay, Grey Goose, William Lawson’s)
Philip Morris International (Marlboro, Parliament, L&M, HEETS)
Japan Tobacco International (Winston, Camel, Sobranie) 

Також міжнародними спонсорами війни є Yves Rocher, Xiaomi, Metro, Auchan, Leroy Merlin. Викликає резонне питання: чому по всій Україні працює безліч магазинів цих компаній? Ми обов’язково до цього повернемося нижче. А поки — цікава інформація з їхніх профайлів із сайту НАЗК та з інших відкритих джерел.

Bonduelle та Auchan безкоштовно годують російських окупантів, а PepsiCo випускає новий напій «російський подарунок»

Bonduelle, французький виробник овочевих консервів.

Bonduelle привітала з Новим 2023 роком учасників СВО, передавши 10 000 вітальних продуктових кошиків, до яких було додано листівку: «Дорогой солдат! Поздравляем тебя с Новым годом! Желаем всех благ и скорейшей победы!». Така інформація з’явилась у «ВКонтакті» в групі Ярцево.LIVE. Також там наводилася цитата керівниці російської філії Bonduelle Єкатєріни Єлісєєвої: «Искренние пожелания скорейшей победы сейчас не менее важны, чем сам продуктовый набор». Виявляється, керувати філією міжнародної компанії вчать в академії фсб, — саме її закінчувала Єлісєєва.

Хоча цей допис через кілька днів зник зі сторінки невеличкого міста на Смоленщині, скріншот облетів французькі медіа. Після тривалої паузи концерн Bonduelle у пресрелізі назвав такі заяви від лиця компанії «неправдивою інформацією», але визнав, що брав участь у благодійній акції «Кошики добра», організованій російським продовольчим банком.

Комусь досі хочеться купляти горошок та кукурудзу Bonduelle? А якщо за акцією?

Auchan, французька мережа супермаркетів.

За даними розслідувачів Bellingcat, The Insider та Le Monde, російська мережа «Ашан» безкоштовно постачала товари для армії росії на окупованих українських територіях як гуманітарну допомогу. Крім того, «Ашан» допомагав військкоматам набирати «чмобіків» серед працівників. Звісно, українське представництво «Ашана» заявило, що шоковано, а французький офіс дещо непереконливо спростував цю інформацію. 

Leroy Merlin, французька мережа, що спеціалізується на продажах товарів для будівництва.

Компанія Leroy Merlin 11 березня 2022 року оголосила, що не планує скорочувати діяльність у росії, де вона управляє 143 магазинами. 17 березня вони відключили український офіс від корпоративного зв’язку, заблокували українські акаунти та заявили, що збільшать постачання до рф.

У список НАЗК потрапило чотири французькі компанії, в тому числі французька косметична корпорація Yves Rocher, сім компаній зі США, а з Китаю — 12. Це щоб не складалося враження, що французи — найбезпринципніші.

PepsiCo, США.

На початку березня 2022 року компанія заявила про припинення рекламної діяльності та виробництва напоїв у росії у зв’язку з початком вторгнення росії в Україну. Проте вже у серпні 2022 року вона частково відновила виробництво напоїв 7Up та Mirinda. У березні 2023 року компанія відновила виробництво Pepsi під брендами Evervess та «Улюблений». Понад те, PepsiCo запустила там новий бренд лимонаду під назвою «російський подарунок».

PepsiCo у рф виробляє продукцію українських сокових брендів Sandora та «Садочок», а потім реалізує на ринках білорусі, Грузії, Казахстану та інших країн. Частина продукції виробляється навіть під українським штрихкодом.

Чипси Lay’s знайшли в харчових пайках російських солдатів. А у 2023 році у розпал розв’язаною росією війни PepsiCo побудувала ще один завод з виробництва чипсів Lay’s під новосибірськом.

PepsiCo є одним із найбільших платників податків до бюджету росії. Тільки у перший рік повномасштабної війни PepsiCo збільшила доходи в росії на 333% порівняно з 2021 роком та сплатила податків понад 115 мільйонів доларів. Тож, підтримуючи економіку росії, Pepsi фактично спонсорує незаконну окупацію українських територій, обстріли українських міст і вбивства тисяч українців. 

21 вересня 2023 росіяни вдарили ракетою по Київській області. Постраждав завод Pepsi у селі Вишневе Бучанського району. Такий собі «російський подарунок».

До того, як потрапити у список, у компаній був рік, аби прийняти бізнес-рішення і вийти з росії. Ось тому, попри недвозначний бекграунд, НАЗК внесло корпорацію PepsiCo до переліку міжнародних спонсорів війни лише 1 вересня 2023 разом з американською компанією MARS.

Як залишатися на російському ринку та не потрапити до переліку міжнародних спонсорів війни?

Усі перераховані компанії НАЗК включило до переліку спонсорів війни. А ось компанії AB InBev Efes, яка широко представлена на російському ринку, в переліку немає. Нумо розбиратися, як їй вдалося цього уникнути, бо це дає розуміння, чому серед сотень компаній до спонсорів війни потрапляють одиниці.

AB InBev Efes, спільне підприємство бельгійського концерну AB InBev і турецької пивоварної компанії Anadolu Efes.

Усі найбільші світові виробники пива після початку повномасштабної війни оголосили про неможливість подальшої роботи у рф. Окрім бельгійсько-турецького концерну AB InBev Efes, штаб-квартира якого розташована в москві. Мережа об’єднаної компанії включає 11 пивзаводів і три солодові комплекси в росії, на яких працює понад 7 000 людей.

Наразі заводи у росії випускають пиво Bud, Corona Extra, Stella, Hoegaarden, Beck’s, Lowenbrau, Staropramen і Taller. У серпні 2022 року компанія додатково запустила виробництво на сімох заводах в ульяновську, калузі, омську, волзькому, саранську, клині та в іванові ще трьох брендів пива: Spaten, Franziskaner та Leffe. 

AB InBev, яка не має контрольного пакета акцій у концерні AB InBev Efes, оголосила в квітні 2022 року про намір продати свою частку турецькій компанії Anadolu Efes. Між сторонами тривають дискусії. Призупинення деяких ліцензійних брендів у росії також є частиною поточних обговорень угоди з Anadolu Efes. AB InBev втрачає всі фінансові вигоди від діяльності спільного підприємства.

AB InBev Efes називають війну «конфліктом між росією та Україною», не допомагають ЗСУ, проте надають гуманітарну допомогу постраждалим від війни українцям. 

Європейський офіс компанії згодом долучився до українського та передав 5 мільйонів банок гуманітарної питної води з Бельгії в Україну: у Харківську, Миколаївську, Херсонську, Дніпропетровську, Донецьку області та на деокуповані території.

Також великим проєктом на підтримку України став запуск у Великій Британії, Бельгії, Німеччині, Нідерландах, Італії, Франції, Польщі, Данії, Австрії, Швейцарії, Колумбії та Бразилії українського пива «Чернігівське». Весь прибуток спрямовують на гуманітарну допомогу українцям. AB InBev гарантує щонайменше 5 мільйонів доларів від цієї ініціативи.

______________________________________________________________________
Якщо в санкційні списки вносяться саме російські філії, то в список міжнародних спонсорів війни вноситься вся компанія. Але якщо вона має конкретний план виходу з російського ринку та спрямовує дії на мінімізацію наслідків участі у війни, НАЗК може виключити таку компанію зі списку, поки триватиме вихід.
______________________________________________________________________

Розплата за засудження війни ─ втрата заводів в росії. Історія націоналізації підприємств Carlsberg Group і Danone

Щодо виходу з російського ринку ─ це складно. Всім компаніям, які хотіли вийти з росії, поставили жорсткі умови: будь-який продаж активу повинен відбуватися зі знижкою 50% від ринкової вартості, а 10% від продажу потрібно віддати у російський бюджет. Про це дізналася британська щоденна газета Financial Times.

Від початку повномасштабного вторгнення російські бізнесмени за безцінь отримали активи західних компаній на $38,5 мільярдів. Торік чистий прибуток становив понад 200 мільярдів рублів. З’явилося понад 100 нових власників великих активів.

Міжнародні корпорації, данська пивоварна компанія Carlsberg Group і французький виробник молочних продуктів Danone, не змогли продати російські активи: їх націоналізували. 

У березні 2022 року концерн Carlsberg Group, до якого входить вісім заводів російської пивоварної компанії «Балтика», прийняв рішення про повне припинення діяльності в країні-терористці. Збитки попередньо оцінювались у $1,4 мільярда.

23 червня 2023 року Carlsberg Group повідомила, що договір про продаж російського бізнесу укладено. Але 16 липня президент путін підписав указ, згідно з яким усі російські активи данської компанії Carlsberg і французької Danone передаються в управління росмайна. Про це пише «Бізнес.Цензор».

Зміна керівництва на заводах відбулася без відома корпорацій Carlsberg Group і Danone. 18 липня гендиректором «Данон росія» призначили 32-річного племінника голови чечні рамзана кадирова. В його управлінні тепер майже 20 заводів із доходом у 200 мільярдів рублів.

У серпні 2023 року компанія Danone в Україні оголосила про запуск нового бренду традиційних молочних продуктів «Просто Наше» замість «Простоквашино».

«З Україною в серці — із рублем у кишені». Чи мають нести відповідальність українські філії міжнародних мереж, які не виходять з росії?

Майже всі українські представництва міжнародних компаній активно долучилися до допомоги українцям та намагаються відмежуватися від російських колег.

Leroy Merlin Україна восени 2022 року заснувала благодійний фонд «Леруа Мерлен Солідарність» під гаслом «Відбудуймо Україну разом». Фонд допомагає відбудовувати житло та соціальну інфраструктуру, пошкоджену внаслідок військових дій. Водночас у росії працює 143 гіпермаркета Leroy Merlin зі 45 тисячами співробітників.

Через рік від початку повномасштабного вторгнення росії в Україну 24 березня 2023, попри попередні заяви лишатися на російському ринку, французька група ADEO, яка володіє брендом, зробила заяву про передачу контролю над Leroy Merlin місцевому керівництву. 

Auchan Україна на сайті зробили окремий розділ «Пишаємося, бо допомагаємо» зі звітами про допомогу та обіцянкою надалі працювати задля Перемоги, продовжуючи бути бізнесом солідарності. Нагадуємо: Auchan у росії також працює «задля перемоги» окупантів і постачає товари російським військовим на окуповані ними території.

Yves Rocher Україна на сайті розмістили сторінку про волонтерську допомогу «З Україною в серці!». Їм апелює користувачка Facebook Леся Іванова: «З Україною в серці — із рублем у кишені. Я користувалася косметикою Yves Rocher понад 10 років. Практично вся моя поличка у ванній складалася з їхньої продукції. Більше її там не буде. Бо французи на всіх рівнях вирішили вмостити сраку на два стільці».

В Україні працює 90 магазинів Yves Rocher, в росії — 440 магазинів і 20 салонів. Вочевидь, вигідніше сплачувати податки в казну терористів, які виробляють ракети та обстрілюють ними мирні міста й села України, ніж піти з російського ринку та відмежуватися від країни-гопниці.

PepsiCo Україна. Тут почнемо трохи здалеку. Стендапер Василь Байдак обов’язково перевіряє, чи вийшла компанія з ринку росії, коли у нього замовляють рекламу в Інстаграмі. Він відмовився вести корпоратив в українській філії швейцарської компанії Nestle та від співпраці з Pepsi, на який міг заробити 2 000 доларів. Хоча на момент звернення ці компанії були на російському ринку, НАЗК їх не включило до списку спонсорів війни.

«У мене була невеличка сутичка з чуваком із PepsiCo, коли на стендапі я розповідав щось про компанію Pepsi. Він встав і почав дискутувати, що він працює на Pepsi Україна. Що вони допомагають, волонтерять і просять, аби основна PepsiCo вийшла з ринку росії. А я йому пояснював свою точку зору. Було цікаво. А наступного дня Україна офіційно визнала PepsiCo спонсором тероризму», ─ розповів Василь Байдак.

Metro Cash & Carry Україна наголошує, що не має стосунку до продовження роботи російської мережі та працює тільки для України та українців.

«У той самий час ми повністю згодні, що Metro повинна закрити магазини в росії та продовжуємо наполягати на цьому. Ми будемо й далі на постійній основі звертатися до штабквартири у Дюссельдорфі, поки не отримаємо потрібної відповіді. І робитимемо все можливе, аби наблизити нашу спільну Перемогу», — заявили у компанії.

Деякі маркетологи та фінансисти вважають, що представництва одного бренду в Україні та росії між собою не пов’язані та не узгоджують свою позицію. Отже, українські офіси не відповідають за рішення, які приймаються російським офісом. Інші ж кажуть, що відповідальність українських філій західних торгових мереж, які не виходять з росії, має спершу визначити на юридичному рівні Рада національної безпеки і оборони України (РНБО). 

Очільниця напрямку мінімізації корупційних ризиків у санкційній політиці НАЗК Агія Загребельська впевнена, що українські представництва брендів, які залишилися у росії, мають нести відповідальність за дії своїх корпорацій. Так само, як росіяни мають нести колективну відповідальність за військову агресію їхньої країни. До того ж присутність всесвітньо відомих брендів на російському ринку надсилає хибний сигнал світові. Мовляв, усе нормально, ми працюємо і там, і там, а війна — усього лише політика.

«Український офіс Yves Rocher вийшов із заявою, що треба “розбиратися у сортах”. Тобто відділення компанії, яке працює у рф — погане, а всі інші — хороші. Ну, вибачте, будь ласка. Тоді можемо повернутися у часи Другої Світової та згадати, зокрема, Bayer. Бренд залишався у Німеччині, виготовляючи газ для газових камер у таборах смерті. То що нам тепер говорити: що американська філія Bayer — хороша, бо вона сплачувала податки до американського бюджету, а лише німецька — погана?».

Згідно з даними Київської школи економіки (KSE), на 1 жовтня 2023 року ідентифіковано 3 492 компаній та організацій із 95 країн, які працюють на ринку рф. Лише 284 з них вийшли з країни-агресорки. Ще 1 226 компаній уже заявили про вихід з ринку рф або призупинили там діяльність. Але 1 448 компаній продовжують працювати в росії.

Купувати чи не купувати?

«Купувати чи не купувати?». Перефразовуючи знамениту репліку Гамлета від Леся Подерв’янського, спробуємо з’ясувати: чи етично купувати продукцію міжнародних брендів, які досі працюють у росії?

Включення брендів до спонсорів війни відрізняється від санкцій: прямих юридичних наслідків для таких компаній немає. Себто не заборонено ввозити чи купувати їхні товари. Тому продукцією компаній зі списку НАЗК не просто завалені всі прилавки українських магазинів, вона присутня на однакових умовах з іншими, «незашквареними» брендами.

В інстаграмі Валерії Свірідової svitlini.ua під роботою з «Ведмедиком Барні» безліч емоційних коментарів. Цей, наприклад, набрав понад тисячу лайків:

─ Не розумію, чому тільки люди повинні вичитувати інфу, що купляти, а що ні? Чому, бля, магазини цим не займаються?? Чому людина повинна прийти за шоколадом в магазин і перебирати всі цукерки на полицях?? Чому взагалі товари тих, хто підтримує рф, лежать в наших магазинах??? 

У 2014–2015 роках магазини маркували продукцію російського виробництва, аби люди могли свідомо бойкотувати товари з країни-агресорки. Наразі товари міжнародних компаній, що не залишили росію й спонсорують війну, ніхто не маркує. На розгляді у президента України нині є Петиція про маркування продукції компаній, яких визнали міжнародними спонсорами війни.

Під світлинами продовжуються дискусії:

─ Якщо це все робиться на українських фабриках, то чому ми не можемо купувати? Якщо все одно не можемо, то чому фабрики можуть виготовляти ці товари ????? Я вже заплуталась з усім цим!
─ Немає сенсу бойкотувати те, що виробляється в Україні, надає роботу українцям і поповнює нашу казну також. Якщо фабрики в Україні будуть зачинятися, нашій країні буде гірше. Дивиться адресу виробництва, от і все.

З іншого боку, чим ми тоді відрізняємося від цих компаній, які хочуть заробляти гроші в росії та відкупатися гуманітарною допомогою від українців, що втратили близьких, будинки, роботу, рідні міста внаслідок російського вторгнення? Чи не схоже це на бажання всидіти на двох стільцях? Може, правильним рішення буде слати «за рускім корабльом» усіх, хто має зв’язки з російськими терористами? Може, не треба чекати, коли держава зробить вибір за тебе, а самому бути прикладом? Бо Україна починається з тебе.

Ми запитали у блогера Василя Байдака, юриста за освітою, чи має держава забороняти такі товари.

«Якби це був ідеальний світ, держава одразу заборонила би такі товари або наклала на них офігеннійший податок на військовий збір, 50%, наприклад. Але не забороняє. Держава ─ це закон. Але держава ─ це і люди. Люди мають це контролювати, фіксити. Є зручні додатки, які допомагають моніторити товари, які не вийшли з ринку росії. Про це важливо говорити. Я впевнений, що такі компанії втрачають репутаційно більше, ніж коли ти просто не купуєш їхні товари. 
Що стосується власного споживання, я б також хотів жити в ідеальному світі та взагалі не купляти тих брендів, що не вийшли з росії. Але насправді це важкувато. Тому що шампуні, гелі для душу, зубні пасти майже всі залишилися на російському ринку.
Коли немає іншої альтернативи, то я можу з’їсти умовний снікерс. Але якщо є альтернатива, то обираю її. Бо, по-перше, має бути свідоме споживання, а по-друге, ─ це підтримка тих компаній, які вийшли з росії. Ясно, що вони втрачають там великий ринок, тому круто підтримувати таку компанію
».

Під закривавленим «Ведмедиком Барні» були й такі відповіді на крик душі, що набрав 1 000 лайків:

─ Бо на ці товари є попит. Люди перестануть купувати ─ магазини не завезуть.
─ Тому що ти ─ це Україна. Ти і є держава. Відповідальність лежить на кожному з нас. А мислення: «Чому я маю, чому хтось інший цього не зробить?» ─ це маніпуляція і позиція жертви. А щоб легко обирати товари та не помилятися, використовуйте телеграм-бот: BoycottRussiaBot.

Поки у деяких українців досі виникають питання, чому вони мають щось бойкотувати, падіння купівельних інтересів до перерахованих вище брендів спостерігається у всій Європі. 

Після внесення у список міжнародних спонсорів війни компанії Mondelez її почали активно бойкотувати у скандинавських країнах. Дійшло до того, що Міністерство оборони Швеції оголосило, що вони припиняють торговельні відносини з цією компанією. Навіть готелі, аеропорти, футбольний клуб і корпорація Ikea розірвали свої контракти з Mondelez.

За даними опитування, яке робив співзасновник Fintech Farm та колишній топменеджер «ПриватБанка» Дмитро Дубілет, понад 70% жителів США та Великої Британії підтримують рішення компаній про припинення роботи на російському ринку. Більшість американців і британців заявили про готовність особисто бойкотувати бізнеси, які продовжують працювати в росії.

Не лише споживачі можуть впливати на рішення міжнародних компаній вийти з російського ринка. Банківські та фінансові установи, страхові компанії, інвестори, які дорожать репутацією, не захочуть мати справи зі спонсорами війни. З ними не хочуть укладати рекламні контракти, їм не дають всесвітні нагороди та відзнаки. 

А що обираєте ви?

Читайте також

Total
0
Share