Днями депутат Харківської міськради Дмитро Булах заявив, що у міській транспортній політиці відбулося суттєве зрушення. Знаменується це зокрема тим, що трамвай №12 знову став на рейки, та ще й із чіткою регулярністю й більшим рухомим складом.
Як нам розповіли у міськраді, зараз на 12-й маршрут робочими днями виходить п'ять трамваїв. Інтервал руху становить 12–15 хвилин у першій половині дня та 14–18 у другій. Таких інтервалів руху на цьому маршруті не було навіть до великої війни. Сполучення планують покращувати.
«Ми зараз уже бачимо результат. Навіть у скороченому варіанті є значне збільшення пасажиропотоку, зокрема у порівнянні з довоєнним станом. І це попри зиму та обстріли, які зазнав центр міста нещодавно. Це для нас дуже гарний показник. Можна побачити, які вагони ми випускаємо: там працюють чеські красені Tatra T6A5. Дякуємо чехам за такий прекрасний подарунок», — розповів Володимир Матяс, заступник директора департаменту інфраструктури Харківської міської ради.
Одним із недоліків маршрута була проблема з рухом коло Сумського ринку. Автівки постійно паркувалися на рейках, зупинявся рух трамваїв. Через це на тому місці навіть з'явилася імітація дорожнього знаку: «місце для паркування оленів». Утім, це мало допомагало, і пасажири зайвий раз не користувались трамваєм, бо він був ненадійним видом транспорту.
Нині вздовж колій поставили делініатори (розмежувальні стовпчики). У міськраді кажуть: це допомагає. До встановлення затримки руху були щодня і неодноразово. Цю ситуацію виправлено. Є інші проблемні місця, та над ними працюють.
Цей трамвай мав зникнути ще тоді, коли позбувалися 26-го маршрута (що пов'язував Північну Салтівку та ХТЗ). Комунальники навіть частину рейок прибрали, та нині повернули.
Як стверджує Булах, у сфері транспорту від початку великої війни відбулися значні зміни. Керівництво змінилося майже повністю. Новопризначені спеціалісти мають геть інший підхід, ніж попередники. І те, що 12-й маршрут запрацював, яскраво засвідчує це.
«Зараз є розуміння, що треба виходити на комплексні рішення щодо судового процесу, і загалом — щодо транспортної політики міста й трамвайного руху. Аналітики прямим текстом пишуть, що бачення розвитку трамвайного господарства міста фактично відсутнє. І це виклик. Для мене те, що поїхав 12-й трамвай, є певним маркером. Я розумів: якщо він поїде саме як трамвай, а не екскурсійний маршрут — це показник змін», — зазначив Дмитро Булах в етері радіо «Накипіло».
Щодо маршрута №26. За попередніми заявами директора департамента будівництва та шляхового господарства Дмитра Липового, його планують відновити. Щоправда, не повністю, за рахунок не трамвайних колій, а електробусів. Утім, на відміну від трамваїв, електробуси ділитимуть ділянку дороги з автівками, що аж ніяк не розвантажить рух.
«Величезна перевага трамваю — він може перевозити до 300 людей, відповідно до кількості вагонів. А друге — цей трамвай, і саме цей маршрут ішов по відокремленій гілці, не стояв у заторах. І якщо його зробити швидким, комфортним і безпечним, люди будуть пересідати з автомобілів на трамвай», — каже Андрій Коломійцев, захисник позивачів у справі щодо демонтажу колій на вулиці Весніна.
Володимир Матяс має аналогічну думку.
«Якщо говорити про трамвай, нам дуже не вистачає сполучення на Салтівці, зв'язку Салтівки та ХТЗ. 204-й автобус наразі перевантажений. І це показник: що вивозить трамвай, ніколи не вивезе колісний транспорт. На тому напрямку працювали 23-й та 26-й трамвайні маршрути, по системі багатьох одиниць, із декількох вагонів, та з інтервалами 3–8 хвилин у “часи пік”. Уявляєте, скільки для такої кількості пасажирів треба автобусів, водіїв, палива? Трамвай на тому напрямку дуже важливий. Зараз плануємо поетапне відновлення. Були проблеми з електричною підстанцією для 3-го трамвайного маршруту та тролейбуса №27. Ми їх вирішили. Це була велика робота. На жаль, вона залишилася майже без уваги», — зауважив чиновник.
Не одне десятиріччя трамваї в Харкові вважалися дещо «маргінальним» транспортом, пересуватися яким можна, якщо ти затятий екстремал. Славнозвісні харківські дріфти були комічною візитівкою міста, як незліченна кількість урн-сміттярок, лавочок і зухвалих цитат Кернеса. На думку Дмитра Булаха, у цьому ставленні до електротранспорту є велика проблема: утім, не лише в Харкові, а загалом в Україні.
Та від початку вторгнення ставлення багатьох харківців змінилося. Неодноразово російськими військами обстрілювалося Салтівське трамвайне депо. На початку вторгнення небайдужі співробітники (електрики, слюсарі, водії) на чолі з керівниками депо взялися евакуювати трамваї.
Коли обстріли трохи вщухли, майже весь рухомий склад, що знаходився в депо, вже постраждав. Були трамваї, які не змогли заїхати в депо в перші дні вторгнення, тож залишилися стояти на проспекті Тракторобудівників. Обстріли були хаотичними, тож вони на той момент майже всі вціліли. Першочерговою задачею було евакуювати із Салтівки саме їх, адже туди постійно долітали снаряди, випущені зі РСЗВ.
Контактну мережу на Салтівці було пошкоджено, лінії перебували без напруги. Для евакуації трамваїв спланували операцію із залученням допоміжної техніки й людей.
«Відпрацювали логістику, почали евакуювати вагони. Одного дня ледве проїхали буксиром Володимирську церкву, як почався обстріл із РСЗВ. Але ми дотягнули вагон до Героїв Праці, повертаємося — бачимо людей, що лежать у крові. Жахлива картина. Дивимося, та ніхто з хлопців навіть слова не сказав: небезпечно сьогодні, давайте перенесемо. Поїхали далі вагони евакуювати. Мовчки», — пригадує Володимир.
Загалом евакуювали переважну частину вагонів Салтівського трамвайного депо. Та більшість із них сильно пошкоджена, вони навряд вже вийдуть на лінію. Їх використовуватимуть у якості донорів запчастин і колісних візків. У департаменті кажуть, що місто втратило майже весь рухомий склад Салтівського трамвайного депо. Саме депо теж зруйноване, тож потрібна велика програма з відновлення та розвитку.
До великої війни працювали два трамвайних депо: Салтівське та Жовтневе, і два тролейбусних — №2 та №3. Також на маршрути виходили комунальні автобуси Салтівського депо та приватні перевізники.
Трохи цифр для порівняння:
Було 13 трамвайних маршрутів, на них виїжджали 186 рухомих одиниць. Нині працює 10, рухомих одиниць — 74.
Тролейбусних маршрутів було 32, виходили 185 рухомих одиниць. Нині працює на 30 маршрутах 124 рухомі одиниці.
Раніше на дорогах міста працював 101 автобусний маршрут із випуском 506 автобусів, у тому числі на маршрути виходило 102 комунальних автобуса. Нині ж нараховується 47 маршрутів, на які виходить 92 автобуси.
«По тролейбусам у плані маршрутної мережі, я би сказав, покращення є. По-перше, ми замінили троллейбусами зі збільшеним автономним ходом деякі довоєнні автобусні маршрути — №№119, 267, 304. Тепер цими трасами їздять тролейбуси. Ми продовжили 20-й маршрут тролейбусу до Захисників України, 40-й маршрут — до площі Конституції, об'єднали 7-й та 36-й маршрути. На жаль, там зараз є проблеми з живленням», — розповідає Володимир Матяс.
Планів багато, кажуть у департаменті, але стає на заваді величезна нестача водіїв. Війна внесла корективи насамперед у кадрове наповнення.
Нещодавно Харківський окружний адміністративний суд частково задовольнив вимоги позивачів, які доводили незаконність реконструкції вулиці Весніна. Навесні 2022 року там демонтували трамвайні рейки.
Справу про демонтаж трамвайних колій на Весніна почали розглядати навесні 2023 року. Щоб отримати інформацію, позивачі самі «фактично проводили розслідування». Про це розповів їхній представник Андрій Коломійцев: небайдужі харківці листувалися з комунальними підприємствами, департаментами, витребували документи через суд.
Реконструкцію у міськраді назвали «ремонтом», що став необхідним через війну. Визнання його незаконним позивачі назвали «частковою перемогою».
«Мені здається, нам усім, містянам і муніципалітету треба трошки припиняти оцю конфліктну парадигму: “або ми вас — або ви нас”. Під час війни це не зовсім адекватно. Особливо під час такої великої війни, коли ми знаходимося за кілька десятків кілометрів від ворога», — заявив Дмитро Булах.
Нагадаємо, раніше Ігор Терехов повідомив, що слідом за вулицею Пушкінською у Харкові перейменують і станцію метро.