Щоб не стихли голоси: як харківські медіа живуть і пишуть у 2025 році 

Журналіст Віктор Пічугін
Віктор Пічугін. Фото: Ігор Лептуга

Початок 2025 року став серйозним випробуванням для незалежних медіа Харкова. Зменшення фінансування і новини зі Сполучених штатів Америки на тлі загальної нестабільності у світі,  боляче вдарили по всіх — редакціях, журналістах, та й самій можливості тримати інформпростір живим і правдивим. Хтось був змушений скоротити співробітників, хтось випускати менше матеріалів — згорнути проєкти. Та попри все, боротьба триває. Хто і як бореться за виживання, які виклики стоять перед харківськими ЗМІ сьогодні та де шукати надію в умовах, коли ресурси закінчуються, а запит на правду — тільки зростає, ми зʼясовували разом з харківськими медійниками і медіницями.

Побачити проблеми в обличчя: з чим стикаються медійники

У 2025 році харківські медіа опинилися в ситуації сильної турбулентності. Основною проблемою стала стрімка втрата фінансової підтримки — з боку державних програм і міжнародних донорів, які раніше були критично важливими для виживання місцевих видань. Це призвело до скорочення редакційних команд, зменшення кількості випусків і навіть до повного закриття окремих платформ. На початку 2025 року ІМІ досліджував основні виклики для медіа у 2025 році, вони залишилися актуальними й досьогодні. 

Основні складнощі, з якими стикаються медійники, можна розділити на кілька типів. 

Фінансові проблеми. Деякі медіа втратили фінансову підтримку, внаслідок чого скоротилась кількість публікацій. Згідно з опитуванням ІМІ, міжнародною підтримкою користувалися близько 80% респондентів. Також 42% відзначили погіршення фінансового становища медіа, що свідчить про можливі проблеми з міжнародною підтримкою.

Кадрові проблеми. Все більше медійників доєднуються до війська, частина виїздить з Харкова чи країни. Самі журналісти кажуть, що дефіцит кадрів є серйозною проблемою. Це зумовлено кількома факторами. По-перше, не всі здатні витримати стресову і монотонну роботу журналіста-новинаря, особливо серед молоді. По-друге, медіа не можуть запропонувати високу зарплату. Крім того, журналістська робота повʼязана з психологічним виснаженням і певною мірою становить фізичну небезпеку. Усі ці фактори в сукупності створюють серйозні труднощі в залученні і утриманні кваліфікованих спеціалістів.

Проблема фізичної безпеки. 22 і 23 квітня по Харкову було два масованих удари, під час яких російські війська спрямували на місто більше 20 дронів Shaded. Окрім проблем, що наступним може бути власний дім, це ще й питання здоров’я, оскільки сну в такі дні дуже мало і відновитись дуже складно. Проблема психологічної безпеки. Переробітки, постійний стрес, мало сну, постійне існування в інформаційному потоці, близькі рідні у стресі, перманентні обстріли дуже сильно впливають на психологічний стан не тільки журналістів, а і людей, які недотичні до медійної сфери.

прильот шахеду харків 22 квітня 2025 року фото пахоменко
Харків під час масованого удару БПЛА “Шахед” 22 квітня. Джерело: Павло Пахоменко для «Накипіло»

Розвиток спільнот і видимості: нова стратегія виживання

У відповідь на фінансові виклики харківські медіа активізували роботу зі своїми спільнотами. Наприклад, «Люк» створив комʼюніті змінотворців, пропонуючи підписникам доступ до закритого телеграм-каналу, спойлерів матеріалів, передзамовлення друкованих випусків, подкастів з коментарями новин і запрошення на закриті офлайн події. Такий підхід не лише забезпечує фінансову підтримку, але й зміцнює зв’язок між редакцією та читачами.

Підписатись можна тут

Варіанти підписки у «Люк». Джерело: сайт «Люк»
Варіанти підписки у «Люк». Джерело: сайт «Люк»

Медіагрупа «Накипіло» також відкрила спільноту із доступом до закритого чату спільноти, різними типами підписки, закритими подіями лише для спільноти і загалом.

Підтримати можна тут

Види підтримки медіа. Джерело: «Накипіло»
Види підтримки медіа. Джерело: «Накипіло»

«Слобідський край», не дивлячись на те, що також постраждали від припинення підтримки партнерів, продовжує випускати друковану газету, а на сайті є сторінка з реквізитами, за якими видання можна підтримати. 

Останні новини також спонукали активніше просувати свою спільноту Ґвара медіа, які також мають різні категорії підписки, знижки, друковані випуски і фірмові шопери. 

Види підтримки медіа. Джерело: «Ґвара»
Види підтримки медіа. Джерело: «Ґвара»

Попри всі труднощі харківські медіа залишаються живим і незамінним нервом міста — фіксують історію в реальному часі, дають голос тим, хто його не має, і щоденно борються за право суспільства знати правду. Їхня боротьба — це не лише про фінанси, це про віру в свою справу, спільноту, яка не дозволяє інформаційному полю спорожніти. Медійники не просто виконують свою роботу — вони розповідають історії, які світ має почути. Вони заслуговують не лише на підтримку, а й на визнання — як ті, хто залишився, щоб світ знав, що відбувається в Харкові насправді. Підтримуйте харківські медіа.

Юлія Напольська, регіональна представниця Інституту масової інформації у Харківській області області

Ставайте частиною спільноти «Накипіло» —підтримайте своє медіа

Читайте також

Total
0
Share