Пес Барс і закон проти НАБУ: як помилялися і виправлялися харківські телеграм-канали

Телеграм-канали у Харкові, як і у більшості міст, є основним джерелом швидкого розповсюдження інформації, але у цього є зворотній бік медалі. Він полягає у тому, що інформація не перевіряється, може бути відвертим фейком і ворожим ІПСО. Ми оглянули оглянути локальний медіапростір на предмет фейків і дезінформації у липні 2025 року. 

У місті є чотири найбільші телеграм-канали: “Харьков Life” (671 515 підписників), ХХ (500 756 підписників), “Труха” (529 777 підписників) і “Харків 1654” (240 453 підписники). Кількість підписників цих каналів перевищує населення самого міста. Тож, дезінформація тут розповсюджується масштабно.

Міфічний Барс і російські нарукавні знаки

Телеграм-канали часто стають майданчиками для розповсюдження фейків і дезінформації і грають на емоціях людей. У липні у Харкові були обстріли і протести, які і призвели до розповсюдження фейку. Так, 26 липня стався обстріл, під час якого російські війська задіяли дві ракети ракети “Іскандер”, чотири керовані авіабомби і понад десятка “шахедів”. Наступного дня після атаки деякі телеграм-канали поширили новину про пса Барса, який загинув під час пошукової операції на одному з місць російських ударів.

 Першим про це написав моніторинговий канал “monitor/1654”.  Трохи згодом тут з’явилася інформація, що з каналом зв’язались кінологи і спростували це. Втім, потяг дезінформації вже було не спинити і пост рознісся соціальними мережами харків’ян. На даний момент публікація вже видалена.

Телеграм-канал ХХ також поширив цю новину у своїй стрічці. Більше того, на фото в оригінальній публікації можна помітити герб російського МНС. Втім пізніше на каналі опублікували спростування.

До клубу поширювачів хибних новин також доєдналась “Труха Харків”, яка теж опублікувала новину про рятувального пса, але без російського рятувальника. ПІзніше адміністратори також дописали спростування цієї новини. 

Допис про Барса у телеграм-каналі на пів мільйона підписників. Джерело: Труха Харків
Допис про Барса у телеграм-каналі на пів мільйона підписників. Джерело: Труха Харків

Загалом, це був єдиний гучний фейк за місяць. До слова, з усіх топ-каналів міста єдиними, хто не опублікував цю новину, став “Харьков Life”. 

Протести і #12414

22 липня президент України підписав закон № 12414. Його суть полягає у зміні підпорядкування Національного антикорупційного бюро і Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, яке прямо протирічить засадам незалежності цих організацій. Закон Зеленський підписав попри протести по всій країні і заклики його ветувати. Підписання документу спричинило ще бурхливішу реакцію в суспільстві і призвело до нових хвиль протестів, на які прийшло ще більше людей. Харківські медійники напряму долучились до протестів і стали їх агрегаторам. Декілька національних медіа і розслідувачів проаналізували роботу анонімних  телеграм-каналів протягом цього тижня і їх підтримки підписання закону 12414. Вони дійшли висновку, що вони не тільки підтримували закон, а і поширювали маніпуляційні нарративи про роботу цих інституцій.

Як реагували харківські телеграм-канали на події навколо закону 12414? “Труха Харьков” публікувала небагато новин про події, починаючи від 21 липня. Втім на каналі не маніпулювали. Тут написали про обшуки СБУ, розмістили у себе анонс акції в Харкові і документували перебіг подій безпосередньо під час протесту. Ніяких маніпуляцій і дезінформації не було.

Телеграм-канал ХХ висвітлював хід справи із законом 12414, починаючи від самого факту обшуків і до тієї частини із відкатами, де документ із підписом Президента відкликали для того, аби потім знову його повернути із підписом порталі Верховної Ради України. Вони детально публікували весь процес, реакції закорндонних політиків, анонси протестів і їх перебіг протягом кількох днів не тільки у Харкові, а й по всій Україні.

“Харьков Life” та “Харків 1654” Харкові протести висвітлювали так само: всі уважно слідкували за процесом, не маніпулювали з приводу підписання закону, його сутності і протестів. 

Харківські телеграм-канали залишаються ключовими гравцями в локальному інформаційному полі, але саме через них найчастіше поширюються фейки та дезінформація. І історії у липні чудово показують, як швидко неперевірена або спотворена інформація може охопити тисячі людей. Навіть якщо згодом пости спростовують або видаляють, шкода вже завдана. Це ще раз доводить: у часи війни й політичної турбулентності критичне мислення, перевірка джерел і обачність залишаються життєво необхідними.

Юлія Напольська, регіональна представниця Інституту масової інформації в Чернівецькій області.

Ставайте частиною спільноти «Накипіло» —підтримайте своє медіа

Читайте також

Total
0
Share