Не джинсовий сезон: як справи із замовними матеріалами у харківських медійників

Війна вносить свої корективи в усе і медіа також. Порівняно з дослідженням джинси 2021 року харківські медіа мають інший фокус і інші задачі. Так, у 2021 році моніторинг виявив 1,4% (10 публікацій з 720) замовних публікацій у Харківській області. У другий рік повномасштабної війни, 2023-му, для харківських медіа був ще кращим. З 518 публікацій у розділі новин лише 6 мали ознаки замовності. 2024 рік для ознаменувався тим, що за досліджуваний період у Харкові публікацій з ознаками замовності не було зовсім.

За даними ІМІ, у 2024 році з 530 проаналізованих публікацій жодна не мала ознак замовності. Це може свідчити про зміну фокусу медійників у місті, оскільки у 2024 році у Харківській області знову почали точитись  бої у місті Вовчанськ і журналісти відверто не мають часу на заангажовані публікації. З 2 по 6 вересня досліджувались публікації 5 харківських медіа у розділі “Новини”. Моніторилися замовні публікації і кількість неналежно маркованої реклами, зокрема політичну і комерційну джинсу, контрагітацію і неналежно марковану рекламу. У динаміці декількох років моніторинг дає можливість оцінити тенденції рекламного ринку в Україні у конкретному регіоні та те, як журналісти із ним взаємодіють. 

У 2023 році джинса, в основному, була політична і стосувалась діяльності мера міста Харкова Ігоря Терехова. Її процентне співвідношення склало 87% від всієї кількості, ще 17% замовних публікації були про Ігоря Клименка, нинішнього голови Міністерства Внутрішніх справ України. Всього політична джинса скала 1,2% у 2023 році при повній відсутності контрагітації. Кількість комерційної джинси минулого року склала 5 публікацій з 518 і 0,97% відповідно. 

У SQ і Kharkiv Today зафіксовано два випадки неналежно маркованої реклами. Новинна стрічка News Room та Ґвара Медіа не містили порушень. У відсотковому значенні  порушення склали 0,4% або 2 публікації з 530. Ці матеріали не мали визначених законом рубрик “На правах реклами” або “Реклама”. До того ж, один з текстів опублікований російською мовою. 

Неналежно марковані публікації у обох медіа були розміщені у розділі “Новини”, в той час, як обидва з них мають розділи “Новини компаній” або “Новини партнерів”.  Для порівняння, у 2023 році з 518 публікацій 9 було промарковано неналежно, що склало 1,7% від загальної кількості новин. З одного боку, це може свідчити про те, що у Харкові відсутній рекламний ринок і бізнес не йде до медіа, втім тільки у одного з проаналізованих медіа не має сторінки для реклами. З іншого боку, це свідчення того, що харківські медійники відповідально ставляться до виконання закону про рекламу і дбають про свою репутацію. 

Як і у минулому році, SQ має цілий розділ комерційних матеріалів, які також не марковані “Реклама”, втім публікації звідти не потрапляють у стрічку новин. Відтак, вони не впливають напряму на читачів. Однак, варто зауважити, що згідно статті 6 закону “Про рекламу” – “мова реклами є державна мова” і у цьому випадку публікація порушує закон.

Скріншот: неналежно маркована реклама у медіа SQ

Друга новина з неналежно маркованою рекламою була опублікована у Kharkiv Today, матеріал містить маркування “Розміщено на комерційній основі”, але вже після тіла тексту. У статті 9 закону “Про рекламу” чітко вказано, що “інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, в якому привертається увага до конкретної особи чи товару, повинен ідентифікуватися як реклама з дотриманням вимог цього Закону з використанням слова “реклама”.  

Скріншот: неналежно маркована реклама Kharkiv Today

Вже другий рік поспіль харківські медійники все менше і менше публікують джинсу, бо, очевидно, про вибори мова не йдеться. Харків – особливе місто, де щоденне життя перебивається ракетними ударами, загиблими і пораненими, а тому місця і часу для політичних ігор залишається невимовно мало. До того ж медіа у такі непрості часи не готові брати на себе додаткову відповідальність у вигляді штрафів за рекламу, що розміщена неналежним чином.  А щоби краще розбиратись у правилах розміщення і відповідальності, яка наступає у випадку порушення закону, Інститут Масової Інформації розробив довідник по закону “Про рекламу”. 

Юлія Напольська, регіональна представниця Інституту масової інформації в Харківській області 

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО ”Інститут масової інформації” та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

Читайте також

Total
0
Share