Джинса все ще не в тренді: які харківські медійники працюють із замовними публікаціями

Marvin Meyer. Unsplash.com
Marvin Meyer. Unsplash.com

Джинса не в тренді у харківських медіа цього року, але, порівняно з минулим роком, вона є: джинса склала 1,5%, або 9 публікацій від загальної кількості новин в стрічках онлайн-медіа. За рік ситуація змінилася: у 2024 році жодна з публікацій не мала ознак замовності. Такі результати моніторингу 589 публікацій п’яти онлайн-медіа Ґвара Медіа, SQ, 057, Думка і Харків Тудей з 6 по 10 жовтня 2025 року. У медіа досліджувалася наявність політичної чи комерційної джинси, контрагітації та неналежно маркованої реклами. У динаміці порівняно із попередніми роками результати дослідження дозволяють оцінити те, як медійники окремо взятого регіону поводяться із рекламними замовленнями.

За досліджуваний період не розміщували джинсу Ґвара Медіа, Харків Тудей і 057. Натомість SQ, і Думка мали  чотири і один матеріали з ознаками замовності відповідно. Кількість політичної джинси склала 0,8%, а неналежно маркованої реклами  – 0,5% публікацій. Контрагітації у перевірених медіа не було.

SQ: мер доручив, мер сказав, мер зустрівся

Не дивлячись на те, що відсоток політичної джинси все ще низький, але поява його свідчить про зміни у медійному ландшафті регіону. Втім, відносно минулого року різниця складають менше відсотка, 0,8%. Видання SQ випутило декілька компліментарних новин на адресу нинішнього мера міста Ігоря Терехова, де кожна з публікацій починається з “мер сказав”, “мер доручив”, “мер зустрівся” і “мер обговорив”.  У цих публікаціях Ігор Терехов каже, що у Харкові вищі навчальні заклади готуються до переходу в роботу в офлайні або одноосібно доручав  “чиновника розібратись із проблемами жителів Північної Салтівки”. Або зустрічався з польським консулом. Або обговорював те, як місто переживатиме зиму з представниками ООН і японським послом. Зі 135 новин чотири мають ознаки замовності і складають 2,96% від загальної кількості новин за досліджуваний період.

Наприкінці 2024 року Харківський антикорупційний центр повідомив, що міська рада планує витратити 2,47 мільйони на промоцію в онлайн-медіа. Договір планувалось підписувати, власне, з виданням SQ на суму 650 000 гривень. Тут мало вийти 150 текстів середньою вартістю 4 833 гривні кожен. 

Онлайн-медіа Думка: штори і МРТ

За досліджуваний період медіа «Думка» містить багато матеріалів, де Ігор Терехов є головним героєм, він подає інформацію про дії влади, реагує на останні події тощо. Цей факт сам по собі не доводить наявності джинси, але створює підозру, що висвітлення може бути нерівномірним — переважно позитивне, з акцентом на мера, без очевидної критики або альтернатив. Також є матеріали, які мають ознаки замовності. Наприклад, що “мер закликав” Міністерство охорони здоров’я про надання апарату МРТ і загально закликав звернути увагу на потреби медичних закладів прифротнових регіонів. Публікація не містить коментарів медичних спеціалістів про потреби медиків в регіоні або про те, який стан справ з технікою в місті та області. Від загальної кількості новин відсоток публікацій з ознаками замовності склав 0,53%.  Додатково у розділ “Новини” потрапила новина, яка є неналежно маркованою рекламою і розповідає про те, які штори і де купити. 

057: неналежно маркована реклама

Видання 057 за досліджуваний період не має публікацій з ознаками замовності, втім має дві неналежно марковані публікації у розділі “Новин”.

Перша з них розповідає про відкритий психологічний практикум для абітурієнтів від сервісу для підготовки до Зовнішнього незалежного оцінювання. Друга публікація про чоловіка з Львівської області, який виграв 500 000 гривень за допомогою миттєвої лотереї. У статті 9 Закону “Про рекламу” чітко вказано, що “інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, в якому привертається увага до конкретної особи чи товару, повинен ідентифікуватися як реклама з дотриманням вимог цього Закону з використанням слова “реклама”.

Висновки

Попри незначне зростання кількості матеріалів із ознаками замовності і загальну незначну кількість публікацій, які є неналежно маркованою рекламою, Харківщина демонструє позитивну динаміку — більшість місцевих медіа зберігають стандарти незалежної журналістики. Водночас поява навіть поодиноких прикладів «джинси» свідчить, що спокуса політичного чи комерційного впливу все ще існує. Разом із тим це може бути наслідком зменшення закордоної підтримки медіа, яке сталось у січні цього року.  Для того, аби остаточно залишити «джинсу» в минулому, медіа варто продовжувати зміцнювати редакційну етику, прозорість фінансування та довіру аудиторії — адже саме чесна інформація, а не замовна, формує стійкий медіапростір Харківщини.

Юлія Напольська, регіональна представниця Інституту Масової інформації в Харківській області

Ставайте частиною спільноти «Накипіло» —підтримайте своє медіа

Читайте також

Total
0
Share