«Вони вбивають мале волонтерство»: за що критикують новий порядок ввезення «гуманітарки»

Що сталося

Уряд 5 вересня 2023 року прийняв постанову № 953, яка змінює порядок обліку волонтерської допомоги. Зміни набувають чинності 1 грудня цього ж року.

Це викликало шквал критики з боку волонтерів, які допомагають військовим. За добу петиція з вимогою відтермінувати дію постанови на пів року та вдосконалити механізм обліку допомоги набрала 16 тисяч підписів із необхідних 25 тисяч.

Що змінює постанова


Усі волонтери мають зареєструватися в автоматизованій системі реєстрації гуманітарної допомоги. До неї потрібно вносити інформацію про всі товари, які надаються як гуманітарна допомога.

Кожному такому переліку система автоматично надає унікальний ідентифікатор. Без нього волонтери не зможуть подати митну декларацію, перетинаючи кордон із гуманітаркою.

Далі волонтер має створити митну декларацію в електронному або паперовому вигляді. Згідно з нею він має ввезти гуманітарну допомогу в країну протягом 30 днів.

Далі, до 15 числа кожного наступного місяця волонтери мають подати звіт про наявність і розподіл гуманітарної допомоги. Якщо про допомогу не відзвітують протягом 90 днів з моменту створення декларації, акаунт в системі заблокують, а волонтер або фонд втратять свій статус. Держава вважатиме, що допомогу використали не за призначенням.


За що постанову критикують волонтери

Волонтери впевнені: нововведення паралізують роботу невеликих благодійних фондів, які не мають у штаті достатньо людей для ведення подібної звітності. Малим волонтерським організаціям буде складно, а інколи й неможливо дотримуватись вимог звітності.

До того ж, кажуть волонтери, постанова робить значно довшим процес надання допомоги військовим, що в умовах війни може коштувати життів. Деякі речі, наприклад, кровоспинні турнікети, потрібні «на вчора». А на фронті часто немає можливості заповнювати запити чи звітувати за кожну витрачену волонтерську аптечку.

У постанові не врегульована діяльність іноземних волонтерів і фондів, що не мають власних представництв в Україні.

Критикують також саму автоматизовану систему: тестовий доступ до неї мають відкрити з 1 листопада. Тож тисячі невеликих фондів повинні лише за місяць розібратись, як вести в ній документообіг.

Наостанок волонтери зауважують: їх не запрошували до роботи над цією постановою


Як реагує уряд

Назар Танасишин, заступник Міністра соціальної політики України заявляв, що постанова прийнята після консультацій із волонтерами. Вона має на меті зменшити зловживання «гуманітаркою».

За словами Танасишина, переведення документації в «цифру» стане інструментом боротьби з бюрократією, спекуляціями та зробить діяльність волонтерів більш прозорою.

Після критики від волонтерів Мінсоцполітики оголосило про створення робочої групи щодо вдосконалення порядку ввезення «гуманітарки». Аби долучитися до неї, треба до 10:00 23 жовтня заповнити форму. Членів робочої групи оберуть відкритим голосуванням.

Почитайте також про те, куди йдуть податки українців.

Читайте також

Total
0
Share