Що сталося
Нового — нічого. Борги українців за комунальні послуги зростають. Від початку повномасштабного етапу війни в Україні з’явилося понад 300 тисяч боржників.
Харківщина посідає друге місце за кількістю боргів: тут проживає 128 217 неплатників. Розповідаємо, що загрожує боржникам.
Хіба під час війни не звільнили від сплати за комуналку?
Ще у 2024 році уряд скасував мораторій, який діяв від 24 березня 2022 року та забороняв відключати житлово-комунальні послуги у разі заборгованості та нараховувати пеню й штрафи на неї. Водночас залишилася чинною заборона на примусове стягнення боргів за комунальні послуги для людей, чиє житло знаходиться в районах бойових дій або на територіях, що були тимчасово окуповані, а також якщо житло пошкоджене внаслідок бойових дій.
Комунальникам заборонено стягувати борги, які з’явилися від початку та до завершення бойових дій чи окупації. Перелік таких територій оновлює Міністерство з питань реінтеграції.
Чи мають списувати борги за комуналку, старші за три роки
В Україні немає закону, який зобов’язує списати борги за житлово-комунальні послуги, накопичені понад три роки. Водночас комунальники не можуть стягнути такі борги через суд.
Згідно зі статтею 257 Цивільного кодексу України, позовна давність для стягнення основної суми боргу становить три роки. Це означає: якщо заборгованість не погашали протягом цього часу і постачальник послуг не звертався до суду, то примусово стягнути кошти вже не можуть. Для штрафів і пені діє коротший строк — один рік. Це визначено статтею 258 Цивільного кодексу.
Постачальники іноді намагаються переконати боржників оплатити такі борги добровільно, але в судовому порядку стягнути стару заборгованість неможливо.
Трирічний строк позовної давності може бути перерваний. Це стається, якщо боржник визнає свій борг: наприклад, зробить часткову оплату. У такому разі відлік починається знову, і постачальник отримує право вимагати сплати всієї суми.
Що можуть зробити комунальники з моїм боргом
Насамперед намагатимуться змусити вас погасити борг добровільно. Постачальник послуг надсилатиме письмові сповіщення про заборгованість, можливо, дзвонитимуть працівники кол-центру. Ще вам можуть нарахувати пеню, яка не повинна перевищувати 0,01% суми боргу за кожен прострочений день.
Далі вас можуть відключити від комунальних послуг. Постачальник має право припинити подачу світла, газу, води за будь-яку суму боргу. Утім, відключити боржника від системи централізованого опалення зазвичай неможливо, адже тепло подається на весь багатоквартирний будинок.
Підприємство зобов’язане не пізніше ніж за десять робочих днів до дати відключення надіслати споживачу письмове повідомлення. У ньому мають бути зазначені сума боргу, обґрунтування, дата й час припинення надання послуг і дані відповідальної особи. Відновлять послуги лише після оплати повторного підключення і погашення боргу.
Зазвичай після відключення постачальники подають в суд на боржників. Якщо суд ухвалить рішення про стягнення боргу, рахунки неплатника можуть заблокувати, а його майно — арештувати.
Що робити, якщо борги за комуналку з’явилися «з повітря»
Першочергово — подайте письмове звернення до постачальника послуг: особисто, поштою чи електронною поштою. У зверненні напишіть адресу, фото показників лічильників, квитанції про сплати. Компанія має обов’язково надати відповідь протягом 30 днів.
Якщо підтвердиться, що нарахування зробили помилково, постачальник має скласти акт і провести перерахунок. Коли відповіді немає або це відписка, варто звернутися до оператора мережі: газової, електричної.
Якщо й після цього проблему не вирішено, споживач може поскаржитися до НКРЕКП, Держпродспоживслужби, до органів місцевого самоврядування. Якщо ж реакції з боку цих інстанцій немає, варто подати позов до суду.
Читайте також про те, чому депутати іноді пропонують дивні законопроєкти.