Що сталося
4 жовтня Міністерство юстиції оприлюднило повідомлення, що невдовзі почнуть діяти нові правила реєстрації нерухомості. Власникам нібито потрібно внести інформацію про об’єкти, права на які були оформлені до 2013 року, до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
У Мін’юсті заявили, що автоматичного переносу даних не відбулося, а значить, у власників можуть виникнути проблеми. Це спричинило неабияку паніку в соцмережах. У цьому тексті розбираємося, чи дійсно тим, хто отримав майно до 2013 року, обов’язково потрібно його перереєструвати.
Навіщо взагалі створили новий реєстр
В Україні з часів відновлення незалежності реєстрацію проводили бюро технічної інвентаризації. Інформацію про право власності вони записували на паперові носії. Інформація не була уніфікованою, доступ до паперових записів можна було легко втратити: наприклад, через пожежу.
Від 1 січня 2013 року запрацював Державний реєстр речових прав на нерухоме майно, який замінив попередню систему та об’єднав архіви БТІ.
Чи треба перереєстровувати право власності
Ні, такого обов’язку немає — і Мін’юст після резонансу опублікував роз’яснення щодо цього. Всі права власності, зареєстровані до 2013 року, законом автоматично визнаються чинними. Власникам не потрібно додатково підтверджувати чи переоформлювати своє право.
Проте при відчуженні майна або отриманні компенсації за програмою «єВідновлення» запис у ДРРП буде обов’язковим. Нотаріус, який супроводжує угоду продажу квартири чи будинка, самостійно перенесе інформацію про вашу власність у Державний реєстр прав. У випадку, якщо ваше житло отримало пошкодження внаслідок війни, без запису в ДРРП застосунок «Дія» не зможе прийняти вашу заявку на участь у «єВідновленні».
Як внести дані про нерухомість у Державний реєстр
Власники майна, зареєстрованого ще через БТІ, можуть безкоштовно оновити дані про право власності в державній базі. Для цього потрібно мати документ, який підтверджує набуття майна: свідоцтво про право власності, договір купівлі-продажу, свідоцтво про право на спадщину. Якщо ці документи втрачені або знищені — інформацію можна підтвердити за архівними даними БТІ.
Подати заяву можна до будь-якого Центру надання адміністративних послуг в регіоні, де розташоване майно, або до нотаріуса. Водночас для власників об’єктів, розташованих у Криму, Севастополі або в Донецькій, Сумській, Дніпропетровській, Запорізькій, Луганській, Миколаївській, Чернігівській, Харківській і Херсонській областях, діють спрощені правила. Вони можуть звернутися до будь-якого ЦНАПу чи нотаріуса на території України.
Оформити право власності можна через портал «Дія». Електронна форма подання заяви доступна в усіх регіонах, окрім Києва, Луганської та Донецької областей.
Читайте також про те, чому депутати іноді пропонують дивні законопроєкти.