Як раннє втручання розвивається у Харківській області

Це партнерський матеріал

Цього року ще п’ять команд з раннього втручання допомагають сім’ям із маленькими дітьми, які відчувають або можуть відчувати труднощі з розвитком.

Дві з них працюють у Харкові, ще три — у Валках, Первомайському та Люботині. Нових фахівців підготували експерти «Інституту раннього втручання».

«Навчання передбачає лекції, практики, супервізії. Ми, звісно, зачіпаємо питання розвитку дитини, але основне наше завдання — навчити команди реалізувати послугу, щоби вони мали методики, техніки, документацію. Навчання триває 7–8 місяців, загалом 180 годин. Але ми його побудували практично: фахівці починають працювати з сім’ями десь після місяця навчання, і ми їх супроводжуємо разом з родинами, даємо нові знання. Ми дійшли висновку, що така форма найбільш ефективна», — розповідає виконавча директорка Благодійного фонду «Інститут раннього втручання» (ІРВ) Анна Кукуруза.

Раннє втручання (РВ) — це комплексна послуга, спрямована на покращення розвитку малюка та підвищення якості життя родини. Клієнтами послуги становляться сім’ї з дітьми від нуля до чотирьох років. Наприклад, передчасно народжені, малеча в родині, яка знаходиться у складних життєвих обставинах, діти з ментальними порушеннями, малеча з інвалідністю тощо.

«Є певна специфіка, як працювати з маленькими дітьми. Вони розвиваються тільки у комунікації, взаємодії, спілкуванні з дорослими. Ми не можемо дитину, наприклад, у рік чи пів року посадити і чомусь навчати. Вона вчиться у реальному житті, коли її годують, купають, коли вона одягається», — додає Анна Кукуруза.

В основі послуги — потреби родини. Фахівці співпрацюють з батьками як з партнерами.

«Сім’я краще знає труднощі, з якими вона стикається у повсякденному житті, і вона сама визначає пріоритети. І ми як команда, орієнтуючись на ці пріоритети, разом з батьками досягаємо тої мети у розвитку дитини», — каже директорка Центру соціальних служб Первомайської міської ради Світлана Ципишева.

Зустрічі з родиною відбуваються у природному для неї середовищі: вдома, на дитячих майданчиках тощо. Психологиня Кабінету РВ Центру соціальних служб Первомайської місьради Тетяна Тінякова пояснює, як раннє втручання відрізняється від інших соціальних послуг. Наразі первомайські фахівці співпрацюють із двома сім’ями.

«Для родини було здивуванням, що вони вирішуватимуть, який метод буде використовуватися, в який час і де будуть проходити зустрічі. Раніше було з так зазвичай: до мене приходили на консультування, і я вела такий монолог як експерт, консультант. Сім’я слухала не перебиваючи та йшла собі працювати. Хотіли — приходили ще раз, і знову був монолог. Зараз усе відбувається по-іншому, бо основна локація — домівка, де все зрозуміло, зручно родині, тут я вже гість. Будується така дружня атмосфера, коли мати може поділитися, що в неї не виходить у повсякденних справах, що не розуміє. А я у відповідь ділюся фаховими знаннями», — говорить Тетяна Тінякова.

Для поширення послуги важлива також підтримка місцевих органів самоврядування, які розуміють необхідність впровадження послуги. Цього року Кабмін затвердив Концепцію з розвитку системи раннього втручання та план заходів щодо її реалізації. Також Мінсоцполітики затвердило Типову програму навчання спеціалістів і фахівців, залучених в управлінні системи РВ. Ці документи окреслюють напрямки впровадження послуги та надають рекомендації управлінцям, як можна організувати її надання.

«Кожна громада може розробляти свої власні підходи та, спираючись на потреби в громаді, впроваджувати цю послугу в різних інституціях», — додає директорка Харківського обласного центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді Олена Хватинець.

Наступного року спеціалісти «Інституту раннього втручання» разом з фахівцями Обласного центру соцслужб планують активніше інформувати про послугу, відвідуючи громади.

Як стати спеціалістом/кою з раннього втручання?

Найперша умова — наявність команди, яка бажає пройти навчання та реалізовувати раннє втручання у своїй громаді. При цьому для цих фахівців мають забезпечити робочі місця, виділити кошти з бюджету на зарплатню. Бажано, щоби в команді був психолог, фахівець з комунікації або логопед, спеціаліст, який розуміється на фізичному розвитку дитини (фізичний терапевт, ерготерапевт), соціальний працівник, а також лікар, обізнаний про послугу РВ.

«П’ять людей — це ідеальний варіант, але ми розуміємо, що у громадах може не бути такої кількості спеціалістів. Тому індивідуально підходимо», — зазначає Анна Кукуруза.

Крім того, претенденти/ки на навчання мають попередньо пройти безкоштовний онлайн-курс щодо раннього втручання та отримати після завершення занять сертифікат. Детальніше про навчання можна дізнатися на сайті «Інституту раннього втручання».

Читайте також

Total
0
Share