Партнерський матеріал.
Похід дитини до дитячого садку — новий етап життя для всієї родини. Це і випробування, і одночасно — нові можливості для дитини та батьків. Як малюк буде ладнати з іншими дітьми, чи зрозуміють його вихователі, який за ним буде догляд? Тривоги батьків посилюються, коли у дитини є проблеми з розвитком. Якщо раніше на дітей з особливими освітніми потребами (ООП) чекали або спецгрупа, або зарахування на загальних підставах, то зараз з’явилася можливість забезпечити малюкові інклюзивну освіту з індивідуальним підходом до його потреб.
Що означає інклюзивна освіта?
Мета інклюзивної освіти — забезпечити рівний доступ до якісної освіти дітям з особливими потребами та надати їм можливість соціалізуватися. Так, діти з особливими потребами можуть навчатися у звичайних групах у дитячих садах (або класах у школі), але з індивідуальним підходом.
Що потрібно, щоби відкрити інклюзивну групу в садочку?
Крок 1: Выбір дитсадка
Батьки мають право подати заявку в будь-який дитячий садок. Для цього потрібно зареєструватися в електронній черзі, вибрати дошкільний заклад (можна лише один) і заповнити форму звернення.
Для підтвердження заявки в харківські дитсадки, згідно з наказом департаменту освіти, необхідно прикріпити до заяви скан-копії свідоцтва про народження дитини та документ про наявність пільг (якщо вони є). Або ж протягом 10-ти робочих днів принести оригінали документів до управління освіти. Без цього заявку не поставлять у електронну чергу.
Статус заявки та просування в черзі можна відстежувати на сайті електронної реєстрації. Як тільки в групі потрібного віку буде вільне місце, батькам подзвонять або відправлять листа на e-mail.
Список комунальних дитячих садків Харкова
Крок 2: Оцінка освітніх потреб дитини
Щоби малюка зарахували в інклюзивну групу, необхідно звернутися в інклюзивно-ресурсний центр (ІРЦ) і отримати висновок щодо комплексної оцінки розвитку дитини. Перед цим потрібно пройти медогляд. Бланк для обходу лікарів є на сайті Харківського ІРЦ.
Заявку на прийом у центр можна подати онлайн на сайті або особисто в установі. Під час зустрічі співробітники центру перевірять наявність необхідних документів і призначать дату та час комплексної оцінки.
Потім фахівці проаналізують, які особливі освітні потреби є у малюка, врахують побажання батьків і дадуть рекомендації щодо подальшого навчання. Наприклад, чи потрібні дитині заняття з логопедом, фізіотерапевтом або іншим фахівцем. Звернутися в центр можуть батьки дітей від двох до 18 років.
Важно. Висновок щодо комплексної оцінки дається як рекомендація.
Крок 3: Заява про зарахування малюка в інклюзивну групу
Зібрані документи подаються разом із заявою в дитячий сад або до управління освіти. Керівник саду повинен відкрити інклюзивну групу або зарахувати дитину в уже наявну. У інклюзивній групі навчається не більше 15-ти дітей, із них максимум троє — з особливими освітніми потребами.
За даними департаменту освіти Харківської міськради, зараз інклюзивні групи відкриті в 24-х дошкільних установах міста, усього таких груп — 33.
А що далі?
У дитячому садку створюється команда супроводу дитини з ООП. До неї входять директор або вихователь-методист, вихователь інклюзивної групи та його асистент, психолог, соціальний педагог, вчитель-дефектолог та інші фахівці в залежності від потреб малюка. У команді супроводу обов’язково беруть участь батьки або опікуни дитини.
З урахуванням висновку ІРЦ фахівці розробляють індивідуальну програму розвитку (ІПР) малюка. У документі прописуються вимоги до навчання дитини: освітні цілі та завдання, які додаткові послуги необхідні, як потрібно адаптувати простір у садку, навчальні завдання та матеріали. ІПР складається на навчальний рік, затверджується директором дитсадка та підписується батьками. Програма переглядається тричі на рік для коригування.
Форма ІПР (скачати)
Які документи необхідні?
Щоби дитину зарахували в інклюзивну групу, батькам необхідно подати [efn_note] За даними департаменту освіти Харківської обладміністрації [/efn_note]:
- Заяву про зарахування в інклюзивну групу.
- Копію свідоцтва про народження дитини.
- Медичну довідку лікаря-педіатра або сімейного лікаря із зазначенням, що дитина здорова і може відвідувати садок.
- «Карту профілактичних щеплень» (форма № 063/о).
- Висновок інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини.
- Якщо є інвалідність у малюка — копію медичного висновку лікарсько-консультативної комісії або копію посвідчення особи, яка отримує державну соціальну допомогу.
- Копію індивідуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю (якщо є).
Скільки часу потрібно для підготовки до дитячого садка?
Це залежить від декількох факторів. Встановленого терміну на державному рівні немає. Але така практика може бути на місцевому рівні, каже Лариса Самсонова, голова експертної групи з питань інклюзивної освіти Директорату дошкільної, позашкільної та інклюзивної освіти МОН.
«В Україні обов’язковою є лише передшкільна освіта. В інших випадках батьки звертаються, коли підійшла електронна черга, у разі відсутності електронної черги — довільно. Але батьки повинні враховувати, що на організацію процесу потрібен час: допоки знайдуть асистента вихователя, додаткових фахівців, і поки субвенція не прийде в навчальний заклад (на зарплату додатковим фахівцям — ред.)», — пояснює чиновниця.
В електронну чергу до дитячого садочку бажано ставати мінімум за рік. Якщо сім’я не планує змінювати місце проживання в найближчі роки, то записуватися можна від народження дитини. Це підвищить шанси отримати місце в дитсадку.
За висновком ІРЦ теж краще звертатися за півроку-рік до походу в садок. У цілому комплексна оцінка проводиться протягом місяця після письмової заяви батьків. Але в Харкові працює лише один центр, утворюється черга, і час прийому може затягнутися.
Чіткого терміну дії у висновку немає. При цьому важливо, щоби рекомендації для навчання були не застаріли та відповідали потребам дитини.
«Візьмемо, наприклад, дитину з вадами мовлення. Якщо батьки звернулися в три роки (а там потрібна невелика корекція логопеда), проте висновком не скористалися, самі займалися, намагалися ставити мову, і дитина пішла в розвитку самостійно, то звичайно, коли в чотири роки вони вирішили скористатися цим висновком (для походу в садок — ред.), то він уже, вважаю, недійсний», — попереджає директорка Харківського ІРЦ Руслана Звєрєва.
Подати заяву та пакет документів до садочку бажано не пізніше, ніж за шість місяців до початку навчання дитини. За цей час там встигнуть створити необхідні умови для малюка й вирішити питання з фінансуванням групи на навчальний рік.
«Інклюзивні групи формуються, як правило, за станом на 1 вересня поточного року. Якщо батьки звертаються в інший термін, рішення про відкриття таких груп приймається засновником», — відповіли на наш інформзапит у департаменті освіти міськради.
Асистент вихователя та асистент дитини: хто вони і чим відрізняються?
Асистент вихователя допомагає забезпечити індивідуальний підхід до дитини в садочку та разом із групою фахівців створити індивідуальну програму для розвитку малюка. Зокрема, допомагає йому виконувати завдання та сприяє адаптації. Ця посада вводиться обов’язково, якщо в садку з’являється інклюзивна група. Зарплата фахівця сплачується з місцевого бюджету. В одній інклюзивної групі може бути лише один асистент вихователя.
Асистент дитини підтримує конкретного малюка зі складними або комплексними порушеннями розвитку. Ним може стати один з батьків, родич, соціальний працівник, а також няня, яку оплачують батьки. Асистента дитини допускають до освітнього процесу в садку за рекомендацією ІРЦ і письмовою заявою батьків або опікунів. Ця позиція не оплачується за рахунок бюджету.
Надалі в батьків малюків з ООП може з’явитися можливість отримати асистента дитини як соціальну послугу. Але наразі цей проект проходить пілотну стадію в трьох областях, в тому числі в Харківській.
Як бути, коли в дитячому садку немає додаткових фахівців?
Якщо в навчальному закладі раніше не вчилися діти з особливими потребами, там може не бути потрібних фахівців. Завдання директора/ки — їх знайти.
Відмовити в прийомі дитини з цієї причини не можуть. Згідно із законом [efn_note] стаття 12 ЗУ «Про дошкільну освіту» [/efn_note] в дитячому садку обов’язково повинні створити інклюзивну групу за письмовою заявою батьків або їхніх законних представників.
«Батьки можуть допомогти з пошуком фахівців, але директор зобов’язаний докласти зусиль. Якщо керівник відмовляється приймати письмову заяву батьків, він порушує закон», — підкреслює Лариса Самсонова. У цьому випадку спеціалістка радить вимагати письмову відмову керівництва.
Щоби вирішити проблему, можна звернутися в департамент освіти.
Що робити, коли в інклюзивній групі немає місця?
В інклюзивній групі може бути не більше трьох дітей з особливими потребами. Якщо вона вже заповнена, садок повинен прийняти дитину з ООП в іншу групу, яка підходить за віком, і зробити її інклюзивною.
«Кожна група може стати інклюзивною. Вона стає такою тому, що в ній з’явилася дитина з ООП, а не тому, що її створили інклюзивною», — пояснює Лариса Самсонова.
Відповідно до закону [efn_note] ЗУ «Про дошкільну освіту» [/ efn_note] діти з ООП, пов’язаними з порушеннями інтелектуального розвитку та/або сенсорними й фізичними порушеннями, мають право на першочергове зарахування до дитсадка.
Якщо садок не може прийняти дитину з порушеннями розвитку через заповнення, батьки повинні отримати від керівника письмову відмову та з цим документом звернутися в управління освіти району. Там підкажуть, де є вільні місця в інших дитсадках.
Що таке раннє втручання, і як це пов’язано з інклюзивною освітою?
Раннє втручання (РВ) — це комплексна послуга для сімей, які виховують дітей раннього віку. Вона надається за зверненням дорослих у той час, коли дитині та сім’ї найбільш необхідна підтримка в розвитку малюка, у посиленні сім’ї, її існуючих можливостей та у включенні до життя суспільства.
Команда фахівців, серед яких є психолог, реабілітолог, логопед, фізіотерапевт, взаємодіє із сім’єю в природному середовищі для дитини, навчає батьків, як прийняти особливості малюка та створити умови, що максимально сприятимуть його розвитку. У Харкові та області послугу надає Благодійний фонд «Інститут раннього втручання».
Послугу РВ завершує програма переходу. Вона допомагає родині адаптуватися до наступного етапу, наприклад, до відвідування дитячого садка. Програма переходу складається з двох етапів і починається приблизно за рік до виходу сім’ї з послуги РВ.
«На першому етапі ми обговорюємо з сім’ями, чи планують вони йти в дитячий садок, наскільки це важливо для їхньої дитини та її соціальної адаптації. Ми обговорюємо різні варіанти: якщо це дитячий садок, то який може бути», — розповідає національна тренерка з РВ Аліна Торба.
Коли батьки визначилися з дошкільним закладом і мають фактичне підтвердження, що малюк туди потрапить, починається другий етап програми: у садку. Команда РВ, батьки, адміністрація та співробітники установи періодично зустрічаються, обговорюють: які труднощі можуть бути у дитини в інклюзивній групі та як їх вирішити. Фахівці РВ діляться з вихователями знаннями про конкретну дитину та її можливості, а батьки можуть детально розповісти про схильності малюка. Пріоритети в роботі визначають батьки й педагоги установи.
«Коли ми лише заходили з програмою переходу в дитячі садки, перші зустрічі з вихователями та завідувачами були наповнені тривогою. Адже у вихователів немає звички, що хтось буде приходити їм допомагати, у них є думка, що їх будуть контролювати. Коли ми цю програму закінчуємо, більшість вихователів, методистів кажуть: “Усе, це наша дитина”», — додає національна тренерка з РВ Олена Близнюк.
У цілому програма переходу триває до шести місяців. Вона закінчується, коли малюк з ООП відчуває себе комфортно в садку, він досить самостійний (в міру можливостей) і не ізольований від інших дітей, коли педагоги знають про особливості розвитку дитини та можуть включати її в дитячий колектив, і коли батьки налагодили відносини з вихователями та відчувають себе впевнено, залишаючи доньку або сина в дитячому садочку.