Ремонт доріг в Україні фінансується за рахунок Дорожнього фонду. Його завдання – збирати і розподіляти гроші на будівництво, відновлення й утримання автомобільних доріг державного та місцевого значення.
За підрахунками Державного агентства автомобільних доріг, в Україні — 170 тисяч кілометрів автошляхів. Експерти Офісу ефективного регулювання стверджують, що 95% дорожнього полотна потребують поточного ремонту, і 40% — повного відновлення. Низька якість покриття спричинена недостатнім фінансуванням цієї сфери та нецільовим використанням коштів. Щоби налагодити регулярне оновлення інфраструктури, у 2018 році уряд заснував Державний дорожній фонд. Його завдання — збирати та розподіляти гроші на будівництво, ремонт і утримання автомобільних доріг державного та місцевого значення.
Державний дорожній фонд поповнюється зі:
- акцизного податку на паливо та машини (вироблені в Україні та ті, що ввозяться з-за кордону);
- ввізного мита на нафтопродукти, автівки та шини до них;
- плати за проїзд великогабаритного транспорту;
- плати за проїзд платними дорогами державного значення;
- плати за передачу доріг в оренду або за будівництво концесійних доріг, прокладених за рахунок інвестора з передачею йому в тимчасове користування;
- кредитів від міжнародних фінансових організацій.
Важливо, що Фонд цільовий: гроші з нього не можна витратити інакше. Регіональні дороги отримують 35% від загальної суми, 60% йде на траси державного та міжнародного значення. Решта 5% — на підтримку безпеки дорожнього руху. Якщо перші два роки роботи Фонду надходження від митних та акцизних платежів за автівки та нафтопродукти були на рівні 50% і 75% відповідно, то в нинішньому році планується перераховувати всю суму.
За інформацією Держагентства автомобільних доріг, за рахунок Дорожнього фонду в 2019 році відремонтували трасу Р-51 «Мерефа — Лозова — Павлоград». У Харківській області оновили 49 кілометрів шляху, витративши мільярд гривень. У цілому торішній ремонт доріг обійшовся в 20 мільярдів 525 мільйонів гривень. Комунальники реконструювали 789,5 кілометра автодоріг. Найбільше пощастило Запорізькій, Вінницькій та Харківській областям.
За гроші від результату митного експерименту відремонтовано 51,5 кілометра автошляхів державного значення. Вартість реконструкції — 545 мільйонів 500 тисяч гривень. Роботи повністю завершили у Вінницькій, Донецькій, Закарпатській, Івано-Франківській, Одеській, Рівненській, Сумській, Тернопільській, Хмельницькій та Черкаській областях. У Житомирській області — на 90%, у Київській — 87%, у Херсонській — 83%, у Чернівецькій — 82%, у Запорізькій — 78%, у Луганській — 72%.
Наша область разом із Дніпропетровською торік лідирувала за активністю використання грошей Дорожнього фонду.
Цього року уряд робить велику ставку на автошляхи державного значення. Кабінет Міністрів вирішив не зупиняти роботи через коронавірус. Планується поліпшити 4 000 км.
«У 2020 році з Дорожнього фонду буде спрямовано 31 мільярд 528 мільйонів 105 тисяч гривень на фінансування робіт з будівництва, реконструкції, капітального та поточного ремонту автомобільних доріг загального користування державного значення. Буде відновлено 1 345 кілометрів доріг державного значення та 3 711 метрів мостів. Будуть відновлюватись також і дороги місцевого та територіального значення», — заявив міністр інфраструктури Владислав Криклій.