Повномасштабна війна торкнулася всіх, не оминула й IT-спільноту. Ольга Шаповал, виконавча директорка Kharkiv IT Cluster, розповіла нам: як змінилося життя українських айтівців з 24 лютого.
Kharkiv IT Cluster — громадська спілка, яка з 2015 року об’єднує провідні IT-компанії, місцеву владу та вищі навчальні заклади для впровадження комплексних змін в екосистему міста. Місія організації: розвивати сприятливе середовище для IT-бізнесу в регіоні.
У передчутті війни
Напередодні війни команда Кластера проводила тематичну зустріч з мемберами про ймовірні загрози вторгнення для ІТ-бізнесу. Звісно, у кожної компанії був план дій, які вони почали втілювати з першого дня повномасштабного вторгнення. Хоча мало хто очікував такого масштабного розвитку подій, заготовлені плани допомогли перелаштовуватися на ходу.
Усі допомагали одне одному, зокрема в евакуації сімей, офісів і подальшого релокейту. Команда Харківського ІТ-Кластера запустила чат евакуації, в якому щодня від самого світанку публікувала інформацію про безпечні шляхи виїзду з міста, яку отримувала від військових. Завдяки цьому вдалось евакуювати понад 15 тисяч ІТ-фахівців, членів їхніх родин та домашніх улюбленців.
Стійкість індустрії під час війни
Нещодавно спільно з Асоціацією IT Ukraine ми провели дослідження, у якому зібрали найважливіше про ІТ-індустрію під час війни. Згідно наших досліджень, 52% компаній зберегли 100% своїх контрактів, 32% компаній — 90–99% контрактів. Лише 16% компаній втратили 10% і більше контрактів.
До того ж і людських ресурсів у компаніях сьогодні 95% від довоєнної кількості. Більшість зберегла клієнтів і контракти попри всі побоювання, які виникали до 24 лютого. Компанії докладають чимало комунікативних зусиль для цього. Багато клієнтів ставляться з розумінням до умов, в яких опинились українські ІТ-фахівці.
Галузь неабияк стійка. Наразі на це вказують найбільше число експорту послуг за перший квартал 2022 року (2 мільярди доларів), кількість податків від ІТ-компаній до бюджету (222 мільйона гривень щомісячно) та допомога айтівців у волонтерстві (806 мільйонів гривень з 24 лютого). Підстав вважати український ІТ-бізнес хитким немає — це бачать і клієнти.
Найважче зараз компаніям, для яких внутрішній ринок був головним. Але вже зараз вони повертаються до роботи та відновлюють активність як в Україні, так і на закордонних ринках.
Російський ринок прямує за руським кораблем
Учасники Kharkiv IT Cluster свідомі свого вибору щодо того, з ким співпрацювати. Тож харківські ІТ-компанії відразу з 24 лютого почали відмовлятись як від російського ринку, так і від співпраці з російськими офісами розробки.
Розробки під час війни. Ультракороткий, але дуже місткий абзац
Під час війни компанії створюють продукти для потреб ЗСУ, однак зараз ми не можемо публічно про них говорити.
Проєкти під час війни
Раніше багато чого було прив’язано локально. Проте ми не лише вберегли спільноту, нині вона повноцінно функціонує на національному рівні. Команда Харківського IT-Кластера збирає мемберів у місцях їхнього перебування та фізично проводить івенти. Тематика івентів дещо змінилася. Наші проєкти не втратили актуальність, подекуди навіть навпаки — актуальність загострилась. Ми продовжуємо створювати освітні ініціативи як в укриттях, так і онлайн. Можемо говорити лише про зміну форматів.
Раніше благодійний напрям діяльності був зосереджений на допомозі лікарням під час COVID-19, а зараз наш проєкт і фонд IT4Life зосереджений на людях, що постраждали від російської агресії. І хоча фізично більшість команди Kharkiv IT Cluster не в Харкові, ми створюємо фонди для відбудови та допомоги місту та нашим захисникам. За 2,5 місяці компанії Харківського ІТ-Кластера та їхні клієнти спрямували до благодійних фондів понад 400 мільйонів гривень, а також закупили та передали амуніцію та гуманітарну допомогу на аналогічну суму.
Корисні поради від Харківського IT-Кластера
Найперше — власна безпека. Варто дотримуватись кібергігієни, встановлювати двофакторну авторизацію паролів та бути готовим до будь-яких непередбачуваних подій. Спеціально для таких випадків наша команда створила методичку «Як не втратити контроль над своїм телефоном»: