Як на Харківщині працюватиме система поселення людей

Волонтери БО «Координаційний гуманітарний центр» створюють інформаційну систему, яка допоможе евакуйованим людям облаштуватися на новому місці та інтегруватися в громаду.

«Ми хочемо, щоби ця система дозволила не просто підтримувати людей, — бо це безкінечний процес. Ми прагнемо, щоби вона допомогала людям працевлаштовуватися, шукати інші можливості. Щоби вони не просто жили в місцях тимчасового проживання, яке надає область, а інтегрувалися в громаду. Наприклад, у західній частині України пропонують конкретні будинки з землею. Тобто, ми пропонуємо людині, яка виїхала з села, таке ж село в західній частині України: у безпечному місці, абсолютно безкоштовно за підтримки громади», — розповів під час пресконференції в «Накипіло» Євген Коляда, голова БО «Координаційний гуманітарний центр».

Наразі волонтери збирають дані в 14 регіонах для «Всеукраїнської системи поселення евакуйованих осіб». Зокрема, про вільні місця тимчасового проживання: скільки їх, в якому стані приміщення та який тип житла (приватний будинок, гуртожиток, прихисток при церкві тощо), яка є поруч інфраструктура. 

«Плюс інформування про наявність робочих місць у регіоні, гуманітарних організацій і типів допомоги, які вони можуть надавати в межах цього місця проживання. Також — наявність програм від громади чи органів місцевого самоврядування.  Є багато цікавих ініціатив від фондів. Зараз ми проводимо аналіз у західних регіонах, проте і в Харкові є низка клубів за інтересами: шахи, комп‘ютерна грамотність. Є багато організацій, які приїжджають до гуртожитків і проводять для людей інформаційні сесії, навіть із мінної безпеки. Це інтерактиви, які дозволяють людям полишити рутину. Для кожної групи можна знайти цікаві активності. Наша задача — мати портфель цих активностей і пропонувати їх», — зазначив спікер.

Крім того, благодійники створюють інтерактивну мапу всіх місць тимчасового проживання в Україні. Туди завантажать фотографії приміщень, аби волонтери могли показати, як вони виглядають, людям.

Система потрібна для координації з локальними організаціями та владою на місцях, залучення ресурсів від міжнародних донорів, пошуку нових місць проживання у громадах та їхнього облаштування. 

«Ми спостерігаємо те ж явище, що й рік тому: багато сімей відмовляються від евакуації. Ми сподіваємося, що ця система поселення на планшетах гуманітарних працівників або волонтерів, які приїдуть до людей, зменшуватиме час на вмовляння. Коли люди бачать, куди поїдуть, яке в них буде майбутнє, це значно скорочує час на вмовляння. Ми вже це практикували», — поділився досвідом Євген Коляда.

Як працюватиме система поселення

На першому етапі евакуації людям розповідатимуть про можливості, а на другому вони зможуть визначитися, де хочуть облаштуватися. 

«Сервіс буде використовуватися в основному благодійниками для спілкування з людьми під час евакуації, а також на транзитних пунктах. Люди на місцях не обиратимуть, куди саме поїдуть. Їм просто покажуть, що там і там є можливості. Вони подивляться і приймуть рішення, чи хочуть евакуюватися», — додав благодійник.

Людина може залишитися в межах транзитного пункту на 2–3 дні, аби визначитися, пройти організаційні моменти: наші працівники забронюють конкретне місце під цю людину. Усе це буде організовано з “Укрзалізницею”, приймаючою областю, всім потрібно про це повідомити. І коли людина вже приїжджає в ту область, її зустрічають, супроводжують до місця, вона там оселяється. Навіть тут ми кажемо, що цей кейс не закритий, бо потім людині будуть передзвонювати за деякий час і питати, як справи, чи все підійшло тощо».

Дізнатися, де є вільні місця тимчасового проживання та які там умови, можна буде й на гарячій лінії центру: 0-800-33-92-91.

«Дуже багато дзвонять родичів людей. Ми можемо їм показувати (фото — ред.), щоби вони впевнилися та зі свого боку вплинули на людину, яка виїжджатиме. Нам нескладно розповісти. Головне — результат: вивезти людину з небезпечної території. А для того потрібно дати відповіді на логічні питання, які у неї виникають», — підкреслив Євген Коляда.

У Харкові та області нині облаштували приблизно 60 місць тимчасового проживання, там мешкають приблизно 5 000 людей. Волонтери інформуватимуть переселенців у межах області про наявні варіанти в безпечніших областях. За бажання, люди зможуть переїхати.

Сервіс буде доступним для верифікованих організацій, які працюють з евакуйованими людьми, та для представників влади. Проєкт уже частково працює на Харківщині. Повноцінно система запрацює в середині або наприкінці лютого.

«Це буде CRM-система. Вона буде на нашому сайті доступна після проходження верифікації. Ми фокусуємося на питаннях безпеки. Ця система розробляється компанією, яка співпрацює і розробляє систему для таких великих організацій, як “Нова Пошта”, українські банки. Вони заточені на питаннях кібербезпеки та збереження даних».

Фото: БО ««Координаційний гуманітарний центр»

Яка ситуація з евакуацією на Харківщині

За підрахунками Харківської ОВА, з міст і сіл регіону, де посилена евакуація, ще потрібно вивезти майже 3 000 людей. На правому березі Куп‘янської громади залишається майже 1 200 людей. На лівому — 133 жителі.

Понад 1 480 жителів Борівської громади також підлягають евакуації. 

23 січня Рада оборони області розширила примусову евакуацію родин із дітьми на чотири села Великобурлуцької та 12 сіл Кіндрашівської громад. Там проживають понад 175 неповнолітніх. 

«Із маленьких сіл, населених пунктів Дворічної громади заявки ще йдуть, але зазвичай люди звертаються вже в останню мить. Переважна більшість дзвінків — коли вже російські війська стоять на сусідній вулиці. І, на жаль, ми не можемо евакуювати цих людей. Їх, у теорії, можуть евакуювати військові, яким ми передаємо заявки, але нема гарантії. Тому закликаємо всіх звертатися заздалегідь. Є телефони гарячих ліній, зараз зв’язок працює. Є екіпажі, які працюють із гучномовцями в громадах: можна їх зупинити й розпитати. Навіть якщо люди не хочуть зараз евакуюватися, вони можуть дізнатися, куди можна поїхати, будь-які питання, які турбують. Вони отримують відповіді  та матимуть час зібрати речі, а не дзвонити в останній момент. Іноді не маємо навіть 15 хвилин, щоби стояти на одному місці й забирати людину. Тому питання не про те, що ми відмовляємо їм в перевезенні речей. Питання в оперативній ситуації. 

Ми можемо забирати великих тварин. Скажіть нам, коли ви плануєте виїхати. Ми не можемо поселити в гуртожиток, але можемо вас поселити в громаду, в іншу область, де є приватне домовлення, але це потрібно підготувати», — підсумував Євген Коляда.

Пригости кавою «Накипіло» —підтримай своє медіа

Читайте також

Total
0
Share