З 6 по 10 вересня аналітики проєкту INFOCRIME Kharkiv перевірили 1759 матеріалів ЗМІ Харкова, а також дописи харківських політиків у соцмережах і зафіксували 66 публікацій з маніпуляціями.
Найчастіший тип маніпуляції на цьому тижні — «джинса», або немаркована реклама. Під час моніторингу аналітики проекту виявили 47 публікацій з ознаками «джинси», що склало 71,2% від всіх маніпуляцій.
Найчастішою темою «джинси» була місцева політика. Тимчасовий виконувач обов’язків мера Ігор Терехов фігурував у 45,7% «джинсових» новин.
Одразу дві новини, замасковані під корисну інформацію про картку харків’янина, насправді містили у собі «джинсові» цитати Терехова.
Популярною темою для піара Терехова на цьому тижні стала сфера IT. Дві новини з майже ідентичним текстом цитували секретаря міськради. Він говорив про те, як мерія намагається зробити свою роботу більш відкритою і прозорою.
Скріншот: Мой Харьков
Цитата Терехова про прозорість і відкритість міської влади звучала ще в одній «джинсі», на цей раз присвяченій його зустрічі із послом Канади.
Також на цьому тижні вийшло одразу декілька сюжетів про зустрічі Терехова з харків’янами. В одному, «Что волнует жителей Шевченковского района?», розповідається, як Ігор Терехов турбується про проблеми у сфері житлово-комунального господарства харків’ян. Інший сюжет, «Харьковчане о встречах с Игорем Тереховым», транслює виключно позитивні відгуки харків’ян про Терехова, як про господарника і про те, як вони раді, що він особисто приходить до мешканців на зустрічі.
11 «джинсових» публікацій вийшли на цьому тижні і на користь локального осередку партії «Голос» і її голови Олексія Бабєшко.
Три з цих публікацій були присвячені участі Бабєшко в марші за права тварин в Харкові, ще три описували відкриття партійної приймальні в Краснограді і чотири транслювали звернення Бабєшко до Кабміну з приводу локдауну.
Вищезазначені публікації мали схожий, або ідентичний текст і використовували одні й ті ж самі цитати Бабєшко.
Скріншот: Об’єктив
Скріншот: 2day.kh.ua
Михайло Добкін, потенційний кандидат на посаду міського голови Харкова, також фігурував у «джинсі». Він критикував чинну владу міста і обіцяв все виправити і відродити, коли сам прийде до влади.
Окрім політичної «джинси» експерти INFOCRIME Kharkiv фіксували також і комерційну. Так реклама сервісу мікрокредитів Mycredу заховалась в статті, яка описує переваги отримання мікропозик. При цьому в тексті не згадується ані про ризики подібного виду кредитування, ані про високі облікові ставки.
Скріншот: Status Quo
Місцевий завод «Новомет» також фігурував у «джинсі». В сюжеті «”Коксовый завод “Новомет” снова зажжет факел» розповідається про те, як підприємство модернізувало фільтрацію викидів, що зменшить викиди сірки в навколишнє середовище. При цьому сюжет не згадує протести активістів і місцевих жителів проти діяльності заводу, який на їх думку, забруднює атмосферу.
Мережа АЗС SOCAR «джинсанула» статтею про відкриття нового автозаправного комплексу у Харкові. У тексті розповідається про переваги заправки саме в цій мережі, а також рекламується розіграш призів.
SOCAR, а також компанії glo, Ельдорадо, AES Group,Victory Concert Hall, «Автолюкс» і політики Андрій Спасський, Сергій Шахов, Олександр Мазурчак фігурували у рекламних матеріалах, які були неналежно марковані — замість позначок «реклама» або «рекламний матеріал» були присутні позначки «Новини компаній», «Новини політики» чи «PR». Це ускладнює для читачів відділення рекламних матеріалів від редакційних і може порушувати норми закону України «Про рекламу», який прямо вимагає маркувати рекламу лише цими двома позначками.
Дві новини на цьому тижні моніторингу мали ознаки маніпуляції, коли подається лише частина інформації (напівправда), з метою вплинути на точку зору аудиторії. Статті «На Салтовке коммунальщики Терехова на неделю оставили разрытыми опасные коммуникации» та «В ответ только отписки»: возмущенные жители дома на улице есенина требуют решить проблему с крышей» написані на основі повідомлень в анонімному телеграм каналі, критикують міську владу і особисто виконуючого обов’язки мера Ігоря Терехова за недбальство в сфері ЖКГ. При цьому автори не наводять ні позицію представників комунальних служб, ані наводять доказів твердженням з телеграм каналу.
Автор: Віктор Пічугін
*До вибірки потрапили усі матеріали 10 інтернет-сайтів (Status Quo, «ВГороде», «057.ua», «Вечерний Харьков», «Об`єктив», «АТН» «Город Х», «Мой Харьков», Newsroom, Kharkiv.Today), усі матеріали чотирьох телеканалів – «7 канал» (програма «Харьковские известия»), Simon, «АТН», UA.Харків, а також сторінки в Фейсбуці нардепа Олександра Фельдмана, нардепки Юлії Світличної, депутата міськради Андрія Лесика, екс-нардепа і потенційного кандидата в мери Харкова Михайла Добкіна, секретаря міськради і потенційного кандидата в мери Харкова Ігоря Терехова, депутата міськради Анатолія Родзинського, екс-нардепа і потенційного кандидата в мери Харкова Євгенія Мураєва, депутата міськради Дмитра Булаха, бізнесмена, блогера і екс-кандидата в мери Юрія Сапронова. Період моніторингу – з 6 по 10 вересня 2021 року.
Читайте більше новин про маніпуляції, фейки і «джинсу» в харківському медіапросторі на нашій сторінці у Facebook:
“Проєкт Infocrime здійснюється ГО Інститутом Масової Інформації за підтримки Фонду Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністе́рства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії”