В якому місті я б не була — ноги завжди ведуть мене до дівадла.
Дуже люблю театр, та мені важко говорити про нього сьогодні. Перед очима відразу постає Маріупольський драмтеатр, і як у 2021 році ми глузували з його афіш. Втім, зазначали, що треба спочатку відвідати хоча б одну виставу, а потім кепкувати. Ми планували. Ми не встигли.
Важко говорити про театр, бо чи не щодня я проходжу повз театр Шевченка, кладу руку на меморіальну табличку, присвячену Лесеві Курбасу, і відчуваю щось таке, що важко пояснити словами. Мабуть, так прикладаються до ікон. А потім — підіймаю голову і бачу афішу-привид: прем’єра вистави «Маклена Ґраса», яка не відбулася в День народження Курбаса 25 лютого 2022 року.
Важко говорити про театр. Бо коли береш інтерв’ю в актора, який став волонтером та «їздить туди, куди ніхто не їздить», — ти говориш про «духовний голод», що в місті набагато менше вистав (а хороших — поготів), а він дивиться… без злості. Просто втомлено. І відповідає, що не слідкує за мистецтвом, бо бачив так багато болю за останній рік, що єдине, чого він хоче, — аби це швидше скінчилося. Не просто закінчилося, звісно, а нашою Перемогою.
Важко говорити та згадувати про театр, коли ти в 2020 році ходила на виставу для дітей про екологію та щиру любов до всього живого і плакала, наскільки чесною та проникливою може бути дитяча вистава, — а тепер читаєш дописи режисера, який служить психологом десь на Донеччині. Він «щось показує з лялькою» під акомпанемент мінометних та артилерійських пострілів. Сльози ллються самі собою, і спинити їх неможливо.
Важко говорити про театр, аби не здаватися людиною, яка не розуміє, в які страшні часи живе. Інколи дійсно думаєш: може, я не права, коли так сильно обурююсь, що до нас із Києва їде театр, який везе виставу за булгаковим? Адже все це — така фігня у порівнянні з тим, що Мар’їнки більше немає, Авдіївку закрили для в’їзду журналістів, а в Дворічній, яку щодня поливають артилерією, благають людей евакуюватися. А вони відповідають: «Куди ж ми, у нас же тварини».
Важко говорити про театр, коли ти роками формувала свою стрічку в фейсбуці так, аби в ній було лише про мистецтво, а тепер вона — суцільний піксель і некролог.
Важко говорити про театр, коли він весь про війну. Якщо не прямо — побічно. Навіть якщо це комедія Рея Куні — вона теж потрібна, аби висмикнути себе на кілька годин з мороку. Тож навіть коли вистава погана — вона, ймовірно, все одно потрібна.
У мене більше немає слів говорити про театр сьогодні. Я не знаю, що додати, аби самій не піддати сумніву сказане. Я просто хочу, щоби театр був і надалі.
Важко говорити про театр, та зараз я щиро тішуся, що встигла показати молодшому братові безліч вистав. Це надає впевненості, що він виросте хорошою людиною і матиме смак. Це не першорядний, але дуже важливий фактор.
Коли я повернулася до Харкова, у мене питали: «Чому саме зараз?». Я відповіла, що театр Ляльок відновлює роботу, тож мені буде чим зайнятися. Якось так у мене це працює.
Місто — це його митці. І я дуже хочу, аби вони змогли вигадати нові літери, розділові знаки, інтонації, щоб виходити на сцену та не здаватися дивними самим собі. А я хочу розуміти цю мову та нею ж писати свої матеріали про театр.
Я дуже люблю театр. Навіть коли важко. Все одно люблю.
Зі святом. Із Міжнародним днем театру.
Читайте також
Верховна Рада підтримала створення інституту Військового омбудсмана
авторНіно Авалішвілі
17 Вересня, 2025
«Я був під захистом янгола-охоронця». Як боєць «Фріц» звільняв Херсонщину, наступив на міну та став пожежним у «Хартії»
авторДмитро Кузубов
17 Вересня, 2025