Репресований авіаконструктор, або Історія створення наймасовішого пасажирського літака в Харкові

У новому випуску «Харківські історії» на Радіо «Накипіло» йшлося про авіацію, а саме — створення наймасовішого пасажирського літака совєцького союзу в Харкові. Хто сконструював цей літак, як відбувся перший політ і яке місце посів Харків у цій історії — розповів керівник Центру зв’язків із громадськістю Національного аерокосмічного університету імені М.Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут», сценарист, режисер та автор документальних фільмів Олександр Кушнаренко.

Наймасовіший літак совєцького союзу сконструювали в Харкові

18 жовтня 1929 року з аеродрому Харківського авіаційного заводу піднявся літак К-5, який згодом став наймасовішим пасажирським літаком у совєцькому союзі. Спроєктував літальний апарат український авіаконструктор Костянтин Калінін у Харкові. Перше випробування відбувалося також у Харкові. Поруч із льотчиком під час польоту перебував авіаконструктор.

«1922 року в Харківському технологічному інституті відкрилася авіаційна спеціальність. Тож, коли в середині 20-х років до Харкова зі столиці приїхав Костянтин Калінін, у місті вже сформувалася школа авіації», — розповів Олександр Кушнаренко.

Калінін переїхав до Харкова в середині 20-х років

Керівник Центру зв’язків із громадськістю ХАІ пригадав, що ще 1911 року, після авіаційної виставки в Харкові, видатний авіаконструктор Ігор Сікорський написав у телеграмі: «Їду до Києва, але серце моє у Харкові». Тоді центрами української авіації були Київ, Харків та Одеса.

«Костянтин Калінін здобув освіту в київському політеху. Коли авіаконструктор приїхав до Харкова, він уже був досвідченим пілотом, який знав, як літати, і вмів літати, знав, що таке політ і як керувати літаком у повітрі. Іще студентом він працював над дипломним проєктом літака, який літав. Він назвав цей літак К-1, тобто “Калінін-1”», — зазначив Кушнаренко.

Перший літак конструктор спроєктував студентом

Олександр Кушнаренко назвав перший літак Калініна крутим проєктом. Адже це перший такий випадок в історії авіації, коли дипломну роботу студента випустили в серійне виробництво.

Літак К-1 у дворі КПІ. Фото: КПІ

Костянтин Калінін завжди сидів поруч із пілотом, коли його літаки здійснювали перші польоти.

Приїхавши до Харкова, Калінін очолив авіазавод. Саме тут він уже вдосконалив К-1, переробивши його на К-2.

«К-2 була дуже класною машиною, але дуже важкою. Проте Калінін уже не міг зупинитися. Далі він сконструював К-3 — медичний літак, авіаційну швидку допомогу. У цьому літальному апараті було два лежачих і чотири сидячих місця. Потім був К-4, удосконалений К-3, який на виставці в Берліні взяв золоті медалі», — розповів про історію створення наймасовішого пасажирського літака пан Кушнаренко.

Попередник літака К-5 здобував медалі на виставках у Європі

Уже коли К-4 літав і здобував медалі на виставках у Європі, Калінін задумав К-5.

Пасажирський п‘ятимісний ітак K-4 над Харковом, 1928 рік. Скан з листівки УСРС. Джерело: Вікіпедія

«Літак К-5 — переворотний момент для нашої авіації. Тоді пасажирських літаків вітчизняного виробництва в совєцькому союзі майже не було. Літаки купували на Заході. А К-5 став першим серійним літаком, який вийшов на лінію і перевозив пасажирів», — переконаний керівник Центру зв’язків із громадськістю Харківського авіаційного інституту.

Калінін став першим авіаконструктором, який зробив настільки вдалий літак, що всі ті совєцькі комісії вирішили, що цю машину можна запустити. Як порівняти з попередниками, К-5 був комфортабельним. Пасажирський салон мав опалення, у ньому були м’які зручні крісла, туалет, гардероб, вентиляція і багажне відділення.

Конструктор за дев’ять років створив десять моделей літаків

Крім того, у моделі К-5 передбачили спарене керування, що давало пілотам змогу страхувати один одного в повітрі, а також відпочивати під час довгих перельотів. Калінін спочатку планував, що його літак перевозитиме десятьох пасажирів. У підсумку ця модель передбачала перевезення двох пілотів і вісьмох пасажирів.

Тоді перельоти здійснювали між містами Харків, Одеса та іншими. 1930 року розпочалися регулярні польоти з Харкова до москви, Мінеральних Вод і Баку. Літак був недорогим у виробництві. До 1940 року К-5 був основним лайнером. За цей час виготовили 283 машини.

За словами Олександра Кушнаренка, Калінін був дуже плодовитим конструктором: за дев’ять років, із 1929-го по 1938-й, до свого розстрілу, він спроєктував десять різних моделей літаків. Якщо 1929 року він створив К-5, то в 1938-му його останньою моделлю став літак К-15.

Літак К-7. Фото: КПІ

Калінін створив гіганта К-7, який називали «летючим Держпромом». Згодом він розробив модель літака з відстібними крилами на дві людини — К-9. За задумом, цю модель проєктували для представників обкомів, щоб вони могли швидко пересуватися між містами й селами не на таксі, а на власному літаку, який стояв би в гаражі.

1938 року Калініна розстріляли.

«Ось були два великих авіаконструктори: Ігор Сікорський і Костянтин Калінін. Першого Америка поховала як національного героя, а іншого в нас ніхто не знає. Його на вершині слави знищили молодим у нього вдома», — сказав науковець Іван Артоболевський 1972 року.

Читайте також

Total
0
Share