Офіційно передвиборча кампанія на посаду міського голови стартувала 11 вересня, однак фактично вона почалася з середини весни. Про це розповів Микола Зінченко, координатор спостереження Громадянської мережі «ОПОРА» за виборами в Харківській області.
Активно проводять кампанії вісім кандидатів. У передвиборчій агітації чотирьох політиків представники мережі зафіксували порушення Виборчого кодексу. Зокрема, у рекламних матеріалах Михайла Добкіна, Володимира Плетньова, Костянтина Немічева, Миколи Кукуріки, а також партії «Європейська Солідарність» не було маркування (даних про замовника, тираж, відповідального за друк).
Ігор Терехов не агітує як кандидат, натомість проводить зустрічі з населенням як виконувач обов’язків міського голови.
«Активність його кампанії зосереджена на тому, що він є чиновником, представником влади, а не кандидатом (у мери міста — ред.)», — зазначає Зінченко.
Наприклад, 1 вересня у харківських школах учням та ученицям молодших класів роздавали брендовані календарі з ім’ям кандидата та логотипом партії «Блок Кернеса — Успішний Харків». Згідно із законодавством, у закладах освіти не можна використовувати та розповсюджувати політичну рекламу.
На сайті Харківської міськради також опублікована низка матеріалів щодо участі Ігоря Терехова у виборах. Натомість подібної інформації про інших кандидатів на сайті немає. Крім того, на зустрічах Терехова з населенням представники «ОПОРИ» зафіксували роздавання у довільній кількості запрошень у Харківський зоопарк.
«У цьому ми вбачаємо ознаки підкупу виборців та використання для цього адміністративного ресурсу, адже доступ до запрошень у зоопарк є виключно у чинної харківської влади. Варто зауважити, що використання адміністративного ресурсу неприпустимо, бо це ставить у нерівні умови інших кандидатів, які беруть участь у виборчих перегонах», — додає координатор.
Інший кандидат відзначився збором персональних даних виборців. У вересні Михайло Добкін анонсував проєкт «Турбота», в якому пообіцяв у разі перемоги запровадити міську програму допомоги незахищеним верствам населення з оплатою комунальних платежів. При цьому Добкін закликав людей звертатися до нього з паспортом та ІНН, щоб їх включили до проєкту. Представники «ОПОРИ» вбачають у цьому обіцянку з ознаками підкупу та використанням адмінресурсу.
«Оскільки це лише обіцянка, немає підстав для притягнення кандидата до відповідальності. Однак зараз збирається велика кількість персональних даних, як вони можуть бути використані до самого дня голосування — питання. У країні було багато випадків, коли кандидати збирали персональні дані населення та потім організовували підкупи, фальсифікації. Ми не можемо говорити, що так буде і в цьому випадку, але ризики є», — зауважив Микола Зінченко.
Орієнтація на соцмережі
На відміну від попередніх, у цьогорічних передвиборчих агітаціях кандидати активно використовували соцмережі. Згідно з аналізом «ОПОРИ», з 11 червня до 11 вересня на політичну рекламу в Facebook харківські політики витратили 77, 6 тисячі доларів (понад 2,07 мільйона гривень).
Найдорожча реклама соцмережі в Ігоря Терехова: на неї витрачено майже 25 тисяч доларів. Просування Михайла Добкіна коштувало приблизно 20 тисяч, Аліни Мустафаєвої — майже 13 тисяч, Костянтина Немічева — 1,4 тисячі.
Також в «ОПОРІ» зафіксували велику кількість постів з маніпуляціями та чорним піаром кандидатів. Зокрема, на дописи з дискредитацією Добкіна витратили майже 9 тисяч доларів, на пости проти Терехова — 5,7 тисячі, а проти всіх інших кандидатів загалом — 1,7 тисячі доларів.
Найбільше в рекламні пости на персональній сторінці вклалася Аліна Мустафаєва, а в компліментарні матеріали на новинних сайтах та Facebook-сторінках (зокрема адміністрацій районів Харкова) — Ігор Терехов.
Загалом на посаду міського голови балотуються 12 кандидатів. 7 жовтня Харківська міська виборча комісія скасувала реєстрацію кандидатом Валерія Говорова, який знявся на користь Добкіна.