Переселення на Кіпр, «олімпійський» фейк і «джинса» на жирафі: тижневий огляд INFOCRIME Kharkiv на Харківщині
З 2 по 6 серпня аналітики проєкту INFOCRIME Kharkiv перевірили 1407 матеріалів ЗМІ Харкова, а також дописи харківських політиків у соцмережах і зафіксували 43 публікації з маніпуляціями і один фейк.
Не обійшлося на цьому тижні моніторингу і без фейка. Місцевий бізнесмен і екс-кандидат в мери Харкова Юрій Сапронов опублікував допис про те, що Міжнародний олімпійський комітет визнав українську спортсменку Дар’ю Білодід найгарнішою на Олімпіаді.
Але інформації про це немає на сайті МОК і взагалі організація не оцінює зовнішніх даних учасників змагань.
(скріншот Фейсбуку Юрія Сапронова)
Найбільше, 58% з усіх маніпуляцій були «джинсою», як від політиків, так і від бізнесу.
Харківський осередок партії «Голос» і його голова Олексій Бабєшко з’явилися у двох матеріалах з ідентичною назвою «У демократических сил Харьковщины появился исторический шанс победить на выборах – Алексей Бабешко». Обидва тексти ідентичні і є передруком допису на партійній сторінці.
(скріншот статті на сайті Status quo)
(скріншот з Facebook харківського осередку партії «Голос»)
За аналогічною схемою на користь Бабєшка вийшли і два матеріали «Голос» Харьковщины рассказал ОБСЕ о ситуации в регионе». Вони також слово в слово повторюють допис на сторінці регіонального осередку.
(скріншот з Facebook харківського осередку партії «Голос»)
(скріншот статті на сайті «АТН»)
«Блок Світличної» також став героєм низки «джинсових» публікацій. На тижні моніторингу вийшли новини «Команда блока Светличной передала помощь социально незащищенным семьям», «Андрей Литвинов: нужно работать на развитие своей территории», «Общественные организации развивают футбол на Харьковщине, пока областные власти бездействуют» і «По инициативе команды блока Светличной в Харьковской области состоялся детский футбольный турнир», «Блок Светличной: «утвердили распределение средств для детско-юношеских спортивных школ», «В блоке Светличной рассказали о принятом решении распределить средства для финансирования работников спортивных школ». Всі вони компліментарні по відношенню до політичної сили і її членів, висвітлюють «Блок Світличної» в позитивному ключі і акцентують увагу на тому, як «Блок» змінює Харківщину.
(скріншот сайту «Вечірній Харків»)
До політичної «джинси» цього тижня потрапили новини про день народження жирафа Дьоми в харківському зоопарку. На святі для тварини активно піарився секретар міськради Ігор Терехов. З цитатами про те, як Терехов радий, що «його спільний з Геннадієм Адольфовичем план втілився в життя» вийшло одразу дві новини «Жираф Дема встретил первый день рождения и первых посетителей» і «В Харьковском зоопарке отметили день рождения жирафа Демы».
(скріншот з сайту Newsroom)
«Джинсували» в харківських медіа і представники бізнесу. Так гемблінговий сайт theLotter.net став «героєм» новини «226 миллионов долларов ждут победителя. тысячи украинцев участвуют в тираже: у вас есть время до субботы». В матеріалі описуються переваги участі в лотереї і суми виграшу.
Онлайн-магазин «Ельдорадо» фігурував у замовній статті «Напольные отпариватели — выбираем». Під виглядом огляду найкращих моделей побутової техніки ховається немаркована реклама інтернет-магазину, бо посилання на конкретну модель відпарювачу веде саме на сайт «Ельдорадо».
Магазин меблів 4room «джинсанув» на цьому тижні моніторингу статтею «Мягкая кровать – комфортная основа для отдыха и сна в спальне». Як і велика кількість замовних матеріалів, цей ззовні виглядає як поради щодо того, як обрати зручне ліжко, але по факту — рекламує «преміум ліжка» від 4room.
«Ілон винайшов, а кататись будете ви!». Так «джинса» від CreditPlus, яка видає позики, рекламує їх нову акцію. В статті не зазначається, які ризики несе користування сервісами мікропозик, а лише заохочується взяття якомога більшої кількості кредитів в цій компанії задля того, щоб виграти автомобіль.
Компанії не цуралися й рекламою без відповідного маркування. Так новини «Быстрый подбор онлайн кредита в Украине», «Современные детские секции и кружки в Харькове», «5 кроків для притягнення до відповідальності недобросовісного виробника продуктів харчування», «5 мифов о вине, которые пора забыть» традиційно маскуються під корисні поради і лайфхаки, але завжди містять у собі рекламу товарів і посилання на конкретні сайти, на яких можна їх придбати. Такі матеріали промарковані як «Новини компаній», що унеможливлює їх відокремлення в увазі читача від матеріалів, які не просувають продукт чи послугу.
Окремо слід зазначити статтю «Как я переехала учиться на Северный Кипр и осталась тут жить». Вона виглядає начебто як блог дівчини, яка описує свій досвід експатріації до Північного Кіпру і розповідає, наскільки складно призвичаїтись до нових умов, але закінчується стаття рекламою переселення на Кіпр.
(скріншот з сайту 057.ua)
*До вибірки потрапили усі матеріали 10 інтернет-сайтів (Status Quo, «ВГороде», «057.ua», «Вечерний Харьков», «Об`єктив», «АТН» «Город Х», «Мой Харьков», Newsroom, Kharkiv.Today), усі матеріали чотирьох телеканалів – «7 канал» (програма «Харьковские известия»), Simon, «АТН», UA.Харків, а також сторінки в Фейсбуці нардепа Олександра Фельдмана, нардепки Юлії Світличної, депутата міськради Андрія Лесика, екс-нардепа і потенційного кандидата в мери Харкова Михайла Добкіна, секретаря міськради і потенційного кандидата в мери Харкова Ігоря Терехова, депутата міськради Анатолія Родзинського, екс-нардепа і потенційного кандидата в мери Харкова Євгенія Мураєва, депутата міськради Дмитра Булаха, бізнесмена, блогера і екс-кандидата в мери Юрія Сапронова. Період моніторингу – з 2 по 6 серпня 2021 року.
Читайте більше новин про маніпуляції, фейки і «джинсу» в харківському медіапросторі на нашій сторінці у Facebook:
“Проєкт Infocrime здійснюється ГО Інститутом Масової Інформації за підтримки Фонду Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністе́рства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії”