16 січня набуває чинності 30 стаття Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної».
На державну мову повинна перейти вся сфера обслуговування споживачів. Підприємства, організації та установи всіх форм власності, а також фізичні особи-підприємці та інші суб’єкти господарської діяльності, які обслуговують споживачів, зобов’язані надавати інформацію про товари та послуги, а також обслуговувати людей українською мовою.
У кафе, ресторанах, супермаркетах, банках, інтернет-магазинах і у всіх інших місцях, де вас обслуговують, — це повинні робити українською мовою.
Закон допускає дублювання інформації іноземними мовами, а на ваше персональне прохання вас можуть обслуговувати мовою, яка прийнятна для сторін.
Якщо ваше право на отримання інформації або послуги державною мовою буде порушено, уповноважений із захисту державної мови Тарас Кремінь рекомендує такі кроки вирішення конфліктної ситуації:
-
Спробувати владнати на місці та попросити працівника обслуговувати вас державною мовою.
-
У разі відмови, звернутися до керівництва закладу. Або за наявності «гарячої лінії» зателефонувати на неї.
-
Факт відмови обслуговувати вас українською мовою необхідно зафіксувати за допомогою аудіо, відео або письмового підтвердження свідків.
-
Подати скаргу в офіс уповноваженого із захисту державної мови за адресою 01001, м Київ, провулок Музейний, 12. Або на електронну пошту [email protected]. Так само необхідна форма є на сайті уповноваженого.
Не забудьте вказати ваші контактні дані: прізвище, ім’я, по-батькові, місце проживання, контактні дані – це обов’язково. В електронній скарзі необхідно вказати ваш e-mail, куди вам зможуть відправити відповідь. Скарги приймають протягом шести місяців з дня виявлення порушень.
Штрафувати за порушення закону почнуть з 16 липня 2022 року, — повідомляє мовний омбудсмен Тарас Кремінь. За перше порушення — попереджатимуть, а якщо протягом року буде виявлено повторне нехтування законом, то буде виписаний штраф від 5 100 до 6 800 гривень.