Міністр культури Олександр Ткаченко був суперечливою постаттю на посаді в уряді, його діяльність постійно супроводжували скандали. Сьогодні депутати Верховної Ради України абсолютною більшістю голосів підтримали його відставку. “За” проголосував 321 народний обранець.
При цьому напередодні профільний Комітет Верховної Ради з питань гуманітарної та інформаційної політики не підтримав відставку Ткаченка, хоча піти у відставку міністру запропонував президент, а згодом і він сам написав заяву.
Останнім часом міністерство неодноразово наражалося на критику через скандальні рішення, заяви та необґрунтовані витрати під час війни.
Найгучніший скандал останніх днів – заплановані Мінкультом 33 мільйона бюджетних гривень на фільмування серіалу “СМТ Інгулець”. Прототипом головного героя нібито мав стати скандальний депутат із Кіровоградської області, президент ФК “Інгулець”, підприємець Олександр Поворознюк.
Ще один скандал – спроба добудови музею Голодомору за більш як 500 мільйонів гривень, при тому, що експозиція повинна була створюватися коштом донорів.
Понад те, був ще один проєкт Міністерства культури та інформаційної політики – Тризуб Батьківщини вартістю 28 мільйонів гривень, за ним зібрали донорські кошти на заміну герба срср українським тризубом на щиті монумента Батьківщина-мати у Києві.
Однією з найрезонансніших історій у досвіді Ткаченка на посаді міністра стала спроба реорганізації “Довженко-Центру” — державного фільмофонду України та аудіовізуального архіву, який забезпечує збереження, дослідження, популяризацію та реставрацію національної кіноспадщини.
У 2021 році Ткаченко вже писав заяву про відставку через, як він казав, рішення Уряду забрати у Мінкульту Держкіно, а також через недостатній розмір бюджету на культуру на 2022 рік. Утім, тоді він узгодив справи із прем’єр-міністром Денисом Шмигалем, і звільнення не сталося.
Декілька петицій набрали необхідні 25 тисяч голосів щодо відставки Ткаченко через некомпетентність, але в уряді з цим не погодилися.
У серпні 2022 року Мінкульт із креативним агентством Banda намагалися впровадити новий жест «тризуб Незалежності». Передбачалося, що він стане новою традицією привітання з Днем Незалежності. Обґрунтуванням було те, що традиційний жест тризуба, який використовував В’ячеслав Чорновіл, використало для логотипа ВО “Свобода”. Але новий жест виявився давно відомим жестом “Шокер”, який має кілька тлумачень, одне з них до того ж – із сексуальним підтекстом.
Відставки Ткаченко вимагали також і через недолугі правила виїзду за кордон українських артистів, і через недостатню охорону українських пам’яток і музеїв під час війни, і через дивне розподілення бюджету.
Ткаченко ж наголошував, що під час війни витрачати бюджетні та приватні кошти на культуру не менш важливо, ніж на дрони, тому що культура – щит нашої ідентичності та кордонів. При цьому гроші на культуру найчастіше прямувались саме на проєкти на кшталт серіалу “СМТ Інгулець”. У той же час палацовий комплекс в Шарівці залишився без фінансування та руйнується, а розбита російською ракетою Сковородинівка вимушена збирати гроші через міжнародні організації.
Не впорався Ткаченко й з інформаційною політикою під час війни. У прикордонні та на територіях, близьких до лінії фронту, лунає пропагандистське російське радіо та телебачення. Навіть на деокупованих територіях доступ до українських ЗМІ ускладнений.
Вдалим серед інших дій Міністерства можна вважати номінальне повернення Києво-Печерської Лаври.