Історична дата на тлі історичних подій: театру «Березіль» — сто років

23 лютого знімальна група «Накипіло» відвідала театр Шевченка, де на основній сцені готувалися до прем’єрного показу вистави «Маклена Граса». Це знакова п’єса і постановка для «Березолю».

Сцена з вистави Театру Березіль за п’єсою Миколи Куліша «Маклена Граса» в постановці Леся Курбас. Харків, 1933. Джерело: Архіви України

Те, що робив видатний режисер Курбас на харківській сцені, невідривно пов’язане з такими іменами, як драматургом Миколою Кулішем та художником Вадимом Меллером. Вони не говорили з радянськими глядачами тією мовою, яку для них прописала партія. Завжди шукали своє. За що й поплатилися життям.

Зліва направо: Микола Куліш, Лесь Курбас

«Маклена Граса» — остання відома п’єса Куліша. І остання постановка Курбаса на харківській сцені. Далі їх спіткала доля осуду, звільнення, ув’язнень, етапів і, врешті-решт, смертної кари. Двох українських геніїв вбили в Сандармосі.

Сцена з вистави Театру Березіль за п’єсою Миколи Куліша «Маклена Граса» в постановці Леся Курбас. Харків, 1933. Джерело: Архіви України

Оригінал тексту був загублений, але в шістдесятих роках його відновили актори, що грали у виставі. Постановку повернули на сцену вже театру Шевченка в Харкові.

 

Ми говорили з режисером Степаном Пасічником, який брався за п’єсу вже вдруге. Він зауважив про її цікаву долю в стінах театру. Що тридцять років вона так чи інакше повертається «додому». Власне, в 90-х на експериментальній сцені він поставив «Маклену Грасу». Усіх персонажів, як каже Пасічник, «на молодому ентузіазмі» грали тільки чотири актори. Тепер вона мала зазвучати вже на великій сцені. Прем’єру планували 25 лютого, з нагоди дня народження Леся Степановича Курбаса.

Група акторів Театру Березіль на чолі з Лесем Курбасом під час роботи над п’єсою Миколи Куліша «Маклена Ґраса». Межигір´я, 1932. Ф. 653, оп. 2, од.зб. 1279, арк. 1. Джерело: Архіви України

Після перемоги ми підготуємо для вас матеріал з прем’єри, зможемо порівняти, як звучатимуть наголоси, що були до 24 лютого та будуть після. А поки — шматочок інтерв’ю зі Степаном Пасічником. Його відповідь на питання, чи мала трупа страх того, що у зв’язку з таким тривожним часом, глядач просто не піде дивитися таку складну та болючу виставу.

Читайте також

Total
0
Share