Всесвітній економічний форум визначив навички, які є найнеобхіднішими в сучасному світі.
Серед них — комплексне розв’язання проблем, критичне мислення, креативність, вміння керувати та взаємодіяти, формувати думку та вести перемовини, емоційний інтелект та гнучкість розуму, клієнтоорієнтованість.
Такі вміння називають soft skills, або «м’якими навичками».
В Україні стартував пілотний проект, в рамках якого подібні предмети будуть викладати в 26-ти школах. У Харьковскій області це відбуватиметься в школі Люботина. Освітні заклади відбиралися серед тих, які подали заявку. Загалом міністерство отримало більше 180 запитів.
«Дитина не може почуватися безпечно та комфортно в середовищі, яке до неї є недружнім. І ця недружність у наших школах проявляється через дуже багато речей, починаючи з вбиралень. Друге — це взаємини між вчителем та учнем. Часто ці взаємини побудовані на страху та домінуванні. Це також не налаштовує на успішне навчання. Програми, які навчають дітей розуміти свої емоції, вмінню взаємодіяти з іншими, співчувати, бути стійкими — це елементи успішної шкільної освіти», — упевнена міністерка освіти та науки України Ганна Новосад.
Робота з м’якими навичками також передбачає профілактику булінгу.
М’яким навичкам також будуть навчати вчителів шкіл з пілотного проекту. Але це не означає, що нову програму мають право використовувати лише ці 26 шкіл. Організатори наголошують, що всі матеріали будуть опубліковані на сайті Міністерства освіти та залишаться відкритими для вивчення.
Нова освітня програма є результатом наукової співпраці між Університетом Еморі та Далай-ламою. Її розробляють останні п’ять років.
«Ця співпраця не має нічого спільного з тим, що Далай-лама є релігійним лідером, з ним співпрацюють лише як із науковцем та професором Університету. В певний момент від нього надійшов запит на те, щоби розробити програму, яка буде надавати дітям не тільки академічні знання, але виховуватиме розум і серце дитини», — розказує один з розробників програми SEE Learning, асоційований директор із соціального, емоційного та етичного навчання Центру сучасних наук та етики Брендан Озава де Сільва.
За його словами, у школах, в яких вже впроваджена подібна програма, є відчутні результати: діти комфортніше почуваються в класі та краще навчаються, а вчителі відзначають більш позитивну атмосферу в освітньому просторі.
На сьогодні вже готові два варіанти програми: для початкової школи та для середньої. Навчальна програма для вищої школи — у процесі розробки. Викладання м’яких навичок може бути побудоване різними методами: як окрема освітня година, або ж їхні засади інтегруватимуть у кожний урок.
«Ці навички, безперечно, повинні знайти відображення в наших шкільних програмах, вони мають знайти свій відбиток у тому, як вчителі, учні та учениці взаємодіють, та в тому, як побудований освітній простір», — відзначає Ганна Новосад.