Аналітики проєкту INFOCRIME Kharkiv за 26 тижнів моніторингу (з 24 травня по 19 листопада) проаналізували 57 114 публікацій і відеосюжетів ЗМІ Харкова, а також дописів харківських політиків у соцмережах і зафіксували 1672 публікації з ознаками маніпуляцій і чотири фейки.
Основні теми маніпуляцій в Харківській області — місцева політика (48,7%) і бізнес (41,5%). Цікаво, що в перший тиждень реалізації проєкту 24-28 травня 46,8% маніпулятивних публікацій замовив бізнес і лише 21,3% місцеві політики. Це здебільшого була «джинса» й немаркована реклама. Так само й останній тиждень моніторингу 15-19 листопада виявив перевагу комерційних замовлень — їхнє відсоткове співвідношення сягнуло 72,2%. Бізнес активізувався також напередодні свят чи саме на визначальні дати, як це було на День Незалежності. Так, протягом 23-27 серпня джинса на користь бізнесу була трохи більше 50,8%. Водночас сумарна кількість маніпуляцій місцевих і загальноукраїнських політиків майже є рівною:
В інші періоди переважали маніпуляції місцевих політиків. Їхній пік припав на вересень-жовтень — час передвиборчих перегонів.
Маніпулятивні передвиборчі
92 маніпулятивні матеріали з 1578 публікацій найпопулярніших медіа й блогерів Харкова зафіксували 11-15 жовтня аналітики проєкту. Це найбільша кількість маніпуляцій за весь час здійснення моніторингів.
Для порівняння: у попередній період експерти виявили 68 маніпулятивних статей і сюжетів. Тоді маніпуляції на тему місцевої політики становили 51,4% від загальної кількості маніпуляцій, наразі — 62%.
Лідером за джинсуванням у цей період був теперішній мер Харкова Ігор Терехов. Харківські медіа показували Терехова міським “супергероєм”: ось він відкриває стадіони у школах, зустрічається з бізнесом, розповідає про переваги «Картки харків’янина», започатковує нову традицію до 1 вересня, виступає перед студентами або працює над тим, щоб у Харкові з’явилась вакцина від коронавірусу.
За кілька тижнів кількість замовних матеріалів на користь тодішнього кандидата в мери Ігоря Терехова зросла вже 69 публікацій зі 80 знайдених політичних маніпуляцій. Це знову комплементарні розповіді і про робочі поїздки («Игорь провел выездную встречу в Жихаре» (Харьковские известия), і про участь в урочистостях (наприклад, «В Харькове отпраздновали 30-летие Независимости Армении») й відкриттях (наприклад, «От чайной церемонии до стрельбы лазером и химических опытов: Игорь Терехов открыл “Ночь науки”»).
Загалом пан Терехов відкривав на той період навіть те, що не належить до його обов’язків, як от шоурум плитки:
Конкуренцію Терехову складали Юлія Світлична й Михайло Добкін.
Меседжі обох політиків спрямовані на критику місцевої влади, але Михайло Добкін як кандидат у мери Харкова ще й замовляв комплементарні матеріали з переліком передвиборчих обіцянок і псевдоекспертних оцінок. В одній з таких публікацій цитується політолог Михайло Чаплига, який говорить що Добкін «зробить все, щоб Харків став найкращим містом в країні», в іншій — політолог Віталій Бала, який також є в базі псевдосоціологів, прогнозує виграш Добкіна у другому турі.
Фейків мало
На щастя, Харківська область обмежилася лише чотирма фейками. Наведемо найцікавіші.
Неправдиву інформацію експерти проєкту виявили в перший тиждень моніторингу. У матеріалі журналісти повідомляють «Харьковскую судью оправдали по обвинению в неправосудном решении». Однак це є маніпуляцією, оскільки у 2020 році Конституційний суд визнав статтю Кримінального кодексу про неправосудні рішення неконституційною і вона втратила чинність. У цій частині справу проти судді Тетяни Денисюк справді було закрито, а за обвинуваченням у зловживанні службовим становищем її виправдали. Суд визнав обвинувачення недоведеним.
8 липня нардеп Олександр Фельдмана написав про підвищення тарифів на комунальні послуги і в цьому контексті згадав про «автоматичне списання грошей з банківських рахунків боржників». Але назвати «автоматичною» систему не можна — для того, щоб гроші списали, потрібно, щоб суд визнав людину боржником і видав виконавчий лист, виконавець відкрив провадження і направив вимогу в банк.
Ексдепутат, бізнесмен і блогер Юрій Сапронов також потрапив до переліку маніпуляторів. У своєму дописі Сапронов стверджує, що Міжнародний Олімпійський комітет визнав українську спортсменку найгарнішою на Олімпіаді.
Інформації про це немає на сайті МОК. Міжнародний олімпійський комітет не оцінює зовнішніх даних учасників змагань.
І знову про стандарти
Крім фейків, немаркованої реклами й джинси, експерти INFOCRIME Kharkiv виявили й інші маніпуляції.
Задля привернення уваги читачів, деякі журналісти використовували вражаючі заголовки, які не відповідали змісту матеріалу. Наприклад, у статті «“Собрались с мужиками и оттащили на обочину”: под Харьковом посреди дороги обнаружили труп (видео)» насправді йдеться не про труп людини, а про тушу дикого кабана або
Деякі з них мали небезпечний характер, оскільки стосувалися гострої й чутливої теми вакцинації. І, як бачимо за переглядами, маніпуляція спрацювала.
Ще один негативний приклад — залучення до висвітлення згаданої теми суджень експертів. Без посилання на офіційні джерела імунолог Андрій Волянський заявив: «То есть, привитые люди не просто массово болеют, а массово умирают. Обработаны данные почти 700 тысяч инфицированных. За три недели в Великобритании заболело 277 504 полностью вакцинированных и 275 845 непривитых, умерло 2285 полностью привитых и 730 непривитых. Летальность среди вакцинированных заболевших около 0,8%, среди непривитых — около 0,3%» (newsroom.kh.ua).
Судження як факт пропонується і в дописі депутата Харківської міської влади Анатолія Родзинського. Він стверджує, що в Харкові «замучили до смерти слона», мотивуючи це тим, що «Официальная причина смерти от болезни суставов … но не нужно быть большим специалистом, чтобы понимать – если слона держать в загоне 5х5 кв.м. и ему некуда двигаться, то он умрет! Это очевидно!». При цьому за дослідженнями середня тривалість життя слона жіночої статі в неволі — 19 років, харківська слониха прожила більше — 23 роки. Від свого батька слониха успадкувала дисплазію колінних суглобів.
І завершити оглядовий матеріал хочемо прикладом мема, який порушує одразу кілька професійних стандартів. Ідеться про статтю ««Мери Попинс» от «Слуги народа» высказала готовность возглавить Минобороны». У ній йдеться про народну депутатку Ірину Верещук, яку так назвали через її передвиборчу рекламу.
*До вибірки потрапили усі матеріали 10 інтернет-сайтів (Status Quo, «ВГороде», «057.ua», «Вечерний Харьков», «Об`єктив», «АТН» «Город Х», «Редпост», Newsroom, Kharkiv.Today), усі матеріали чотирьох телеканалів – «7 канал» (програма «Харьковские известия»), Simon, «АТН», UA.Харків, а також сторінки в Фейсбуці нардепа Олександра Фельдмана, нардепки Юлії Світличної, депутата міськради Андрія Лесика, екс-нардепа і екс-кандидата в мери Харкова Михайла Добкіна, секретаря міськради і кандидата в мери Харкова Ігоря Терехова, депутата міськради Анатолія Родзинського, екс-нардеп Євгенія Мураєва, депутата міськради Дмитра Булаха, бізнесмена, блогера і екс-кандидата в мери Юрія Сапронова.
Читайте більше новин про маніпуляції, фейки і «джинсу» в харківському медіапросторі на нашій сторінці у Facebook:
“Проєкт Infocrime здійснюється ГО Інститутом Масової Інформації за підтримки Фонду Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністе́рства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії”