Битва за зерно: рф посилює атаки на порти

У ніч на 21 липня російська армія вчетверте після скасування “зернової угоди” завдала ракетного удару по Одещині. Унаслідок цього двоє людей дістали поранення, було знищено 120 тонн агропродукції. Битва за зерно, яку розпочала москва, набирає обертів. 

Як повідомив очільник Одеської ОВА Олег Кіпер, на світанку росіяни випустили ракети типу «Калібр» із ракетоносія, який вони вночі вивели на чергування у Чорне море.

Кіпер зазначив: уночі росіяни запустили ракети на мінімальній висоті, щоб обійти системи ППО. Для цього вони використали особливості ландшафту. Так ворогові вдалося влучити двома ракетами в термінали із зерном одного з агропідприємств. Спалахнула пожежа, а згодом у підприємство поцілила ще одна ракета, яка пошкодила сільськогосподарську та промислову техніку.

Пожежу на площі понад 200 квадратних метрів ліквідували. Унаслідок влучання було знищено 100 тонн гороха та 20 тонн ячменя.

Удень Одещину атакували ракетами «Онікс» – спрацювало ППО.

За добу до цього окупантам вдалося влучити у порт Чорноморськ. На зерновому терміналі «Кернел», одного з найбільших вітчизняних постачальників, були знищені та пошкоджені 60 тисяч тонн зерна для отримувача з Китаю.

«Загалом унаслідок нічного удару виведено з ладу близько 40% зернової експортної інфраструктури порту Чорноморська. Подальші атаки на порти України, підвищення ступеня небезпеки на виробничих комплексах і відсутність можливості експорту зернових морськими шляхами призведуть до зростання цін на кукурудзу та пшеницю на 30–40% у короткостроковій перспективі. Також існує ризик призупинення роботи низки українських заводів із переробки олійних культур і зменшення темпу переробки насіння соняшнику та ріпаку на понад 30%. Це суттєво вплине на світові ціни на соняшникову олію, призведе до зростання ще на 20–25%», – повідомили в компанії.

На атаку зернових терміналів у Чорноморську світовий ринок пшениці вже відреагував зростанням котирувань, особливо на м’яку озиму пшеницю, яку переважно поставляє Україна. На біржах у Чикаго та Парижі вона подорожчала на 8,2% та 8,5%. 

Україна відповіла, що буде захищати територію акваторії за всіма правилами війни, а США оголосили про надання пакета військової оборони, в який увійшла зброя для захисту портів. 

Військові аналітики вважають: посилення атак на зернову інфраструктуру – це терористичний шантаж рф, спроба змусити Захід піти на поступки.

«Кремль може нищити українську портову та зернову ініціативу перед повторними переговорами щодо Чорноморської зернової угоди, аби створити умови для експорту викраденого українського зерна з окупованих Росією територій, що може мати непропорційну вигоду для російської економіки», – йдеться у звіті ISW.

Україна збирає більшу частину врожаю в період з липня по серпень, тож удари Росії по українському порту та сільськогосподарській інфраструктурі можуть ще більше ускладнити здатність звільнити місце для щойно зібраного зерна. Тривалі перебої в логістиці зерна в Україні, ймовірно, матимуть дедалі більший каскадний вплив на постачання зерна, вважають аналітики. 

Захід демонструє, що не має наміру іти на поступки терористам. Керівниця Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) Саманта Пауер оголосила про виділення додаткових 250 мільйонів доларів. Загальний обсяг інвестицій у межах програми підтримки сталості агросектору складає 350 мільйонів доларів. 

Міністр розвитку громад, територій та інфраструктури Олександр Кубраков повідомив: попри те, що консультації з партнерами по зерновій ініціативі тривають, США вже заявили про підтримку України. Вона стосуватиметься розвитку альтернативних експортних шляхів із транспортування українського збіжжя та щодо фінансування проєктів сільського господарства.

«Американці бачать перспективу в розширенні та модернізації Дунайського портового кластера. Цифри говорять самі за себе. Минулого року ми мали загальний обсяг у 16 мільйонів тонн вантажів. Тільки за перше півріччя цього року наростили обсяг уже до 15мільйонів тонн, а рік очікуємо завершити на показнику в понад 25 мільйонів тонн, що складає більше чверті від усього товарообігу», – зауважив Кубраков.

Альтернативою зерновому коридору є Дунайський шлях: у червні експорт ним становив 1,9 мільйона тонн. Варіантів маршрутів небагато: Дунайські порти, Гданськ, Гдиня та Констанца. Так, транспортування з Ізмаїлу до румунської Констанци коштує 35–37 євро за тонну. Але ще є витрати на доставку до Ізмаїла. Через війну витрати на логістику займають дедалі більшу частку вартості українського зерна, підрахували в агроконсалтингу. 

Втім, транспортування через Дунай все одно дешевше, ніж автомобільним транспортом. Наприклад, у напрямку Німеччини тариф на перевезення становить 100–115 євро за тонну. Для порівняння: доставка зерна до Італії коштує 95–105 євро, до Литви – 75–80 євро.

Частка сухопутного експорту в червні (коли зерновий коридор працював із перебоями, було відвантажено лише 4,85 мільйона тонн) залишалася на рівні лише 18%. Для його розширення потрібно розв’язати дві проблеми: змінити дискримінаційні умови ввезення української продукції в країни ЄС та розширити автопарк.

За оцінками фахівців, аби вивезти весь врожай суходолом, знадобиться 15–20 тисяч зерновозів. Нині їх у країні просто немає, і швидко придбати не вдасться.


Скасування зернової угоди. Наслідки

 

Читайте також

Total
0
Share