Після того, як на початку року адміністрація президента США Дональда Трампа скоротила та фактично зруйнувала програми підтримки USAID, харківські медіа опинилися перед серйозним викликом: як виживати без стабільної зовнішньої фінансової допомоги. Водночас саме цей переломний момент підштовхнув до появи нових локальних спільнот медій і редакцій, які почали активніше залучати зовнішні ресурси. Так сформувалися медіаспільноти, що не лише зберегли незалежність, а й перетворилися на майданчики взаємодії, обміну досвідом та колективного розвитку.
Люк — любов, гідність і гумор
«Люк» позиціонує свою спільноту як «ком’юніті змінотворців» — людей, які не спостерігають, а активно формують міську культуру і майбутнє Харкова.
Медіа «Люк» вперше запустили спільноту у серпні 2024 року і за цей час провели для неї безліч подій, воркшопів і вечірок. Також існує опція бізнес-підписки, де бізнеси можуть підтримати журналістів. Медійники застосовують різні техніки і засоби для залучення спільноти: події, мерч, бізнес-підписка, квартирники в редакції і екскурсії містом. Рівні підтримки — від читача до амбасадора. На даний момент спільнота медіа «Люк» складає більше 180 людей.
Медіа пропонує кілька рівнів участі за щомісячною підпискою:
- «Мікро-обійми» – до 120 грн;
- «Читач» — до 200 грн;
- «Друг» — до 400 грн;
- «Амбасадор» — до 1000 грн.
Кожен рівень відкриває доступ до закритого телеграм-каналу, спойлерів матеріалів, можливості передзамовлення друкованих випусків, подкастів, запрошень на закриті події, а для рівня «Друг» і вищих — участь у щомісячних офлайн-«зустрічах». Амбасадори мають також переваги у формі участі у опитуваннях редакції та отримання друкованих видань.
Катерина Головченко, менеджерка спільноти медіа “Люк” говорить, що спільнота дає не лише фінансову підтримку, але і живий фідбек. »Це можливість регулярно бачити наживо людей, які нас читають, чути їхні думки, пропозиції, запити та відчувати, що ми не дарма робимо свою роботу. Крім того, наше медіа об’єднує в одному місці активних свідомих містян, які готові щось змінювати і робити внесок у розбудову громадянського суспільства. А це, як ніколи, важливо. Іноді деякі ініціативи або ідеї розростаються в щось більше завдяки ідеям спільноти. Як приклад, учасник нашої спільноти Андрій Коломійцев запропонував долучитись третьою стороною в справі про незаконну забудову біля пам’ятки архітектури та бути нашим юристом в суді. Завдяки цьому ми тепер матимемо доступ до матеріалів справи, що дозволить мати більше інформації про хід справи. А інший наш читач, Андрій Терентьєв, став автором щомісячної рубрики про українське кіно. Наша спільнота не тільки підтримує наше медіа фінансово і дозволяє нам бути незалежними, а і створює медіа разом з нами”, – розповіла менеджерка.
Команда «Люк» активно організовує офлайн-зустріч — неформальні зустрічі для обговорення, знайомств і спільної роботи. Крім того, учасники спільноти отримують доступ до закритих онлайн-каналів, матеріалів і привілеїв, як-от передзамовлення друкованих журналів. Підтримати «Люк» можна за посиланням.
«Накипіло» — більше, ніж медіа
Медіагрупа «Накипіло» позиціонує свою спільноту людей, як спільнота небайдужих до долі Харкова й України.
«Накипіло» запустили свою спільноту у березні 2025 року і майже миттєво вона отримала відгук у читачів. Медіа існує з 2014 року і з’явилось у часи турбулентності, в якій був потрібен ресурс, що допоможе зорієнтуватись у світі навколо.
Спільнота «Накипіло» — це об’єднання людей, які розділяють цінності незалежності, правди, культурної ідентичності Харківщини. Вона функціонує як фінансова й емоційна підтримка медійників, а ще як платформа для активної участі у медіа. Спільнота пропонує доступ до чатів, ефірів, бекстейдж-контенту, залучає до голосувань і офлайн-івентів, дає змогу бути частиною потужного локального руху.
У видання є п’ять рівнів місячної підписки, одноразові донати на будь-яку суму і підтримка для бізнесу:
1. «Дякую»: безмежна вдячність – 100 грн:
2. «Козак Харько» – 200 грн;
3. «Курбас» – 500 грн;
4. «Шевельов» – 1000 грн;
5. «П’ятий Харків» — 10000 грн. Пакет для бізнесу.
Кожен рівень підписки дає ранній доступ до матеріалів, вплив на теми, про які обирає розповідати редакція, знижки на мерч, на рік підписки унікальний мерч-бокс і доступ до закритих подій.
Серед подій, які «Накипіло» проводили для спільноти: чаювання з «Нафтою», вечори настільних ігор, воркшопи ліпки з глини, запрошення на закриті події медіа. Підтримати «Накипіло» можна за посиланням.
Ліна Паладійчук, керівниця спільноти медіагрупи “Накипіло», розповідає: «Спільнота «Накипіло» — це люди, які щомісяця підтримують нашу роботу внесками та поділяють ключові цінності: свободу слова, незалежну журналістику, відповідальність і перевірену інформацію. А ми дякуємо їм і словами, і можливостями: відкриваємо ранній доступ до матеріалів, організовуємо закриті зустрічі, показуємо, що залишилося за лаштунками, надаємо бонуси від партнерів. А ще в нас є закритий чат, де ми ділимося новинами, інсайтами, мемами, рекомендаціями та, звісно, говоримо про Харків».
«Ґвара Медіа» — спільно та разом
Для «Ґвара Медіа» підтримка спільноти – найважливіший, найцінніший ресурс для редакції.
«Ґвара Медіа»— незалежне медіа, засноване у 2016 році як громадська організація. Воно створює контент, що досліджує соціальні процеси на Харківщині, права людини, відновлення справедливості та актуальні події під час війни. Також, як і інші медіа, у спільноті є різні рівні підтримки, які дають різні бенефіти учаснику: мерч, журнали, чат із командою і знижки, якщо підписатись одразу на рік.
Спільнота «Ґвара Медіа» — це не просто донати, а підтримка незалежної журналістики в умовах війни; участь у створенні якісного фактчек-контенту на міжнародному рівні; доступ до унікальних медійних продуктів і спілкування з командою; справжній внесок у збереження інформаційного простору Харківщини.
Формати підтримки — ролі у спільноті ґвара пропонує три рівні участі зі щомісячною (або річною) підпискою:
- «Однодумець» — ~100 грн.
- «Громадянин» — ~200 грн.
- «Активіст» — ~300 грн.
Підтримати «Ґвара Медіа» можна за посиланням.
Сергій Прокопенко, головний редактор «Ґвара Медіа» уточнює, що спільноту редакція запускала до повномасштабного вторгнення, але зупинила цей процес. «Відновили, здається, у січні 2023 року. У нас було більше 100 людей, які періодично підтримують редакцію підписками. Є люди, які донатять через англійську версію міжнародній, є через українську та навіть декілька на YouTube», – розповів головред. За його словами, Спільнота дає психологічну підтримку. «Це дуже круто знати людей, які цінують нашу роботу, питають щось, діляться враженнями, коментують. Це дуже дуже цінно. Це розкіш для журналістів знати свою аудиторію в очі. І цей момент я називаю «золотий етап спільноти», коли там сотня плюс-мінус людей, яких ти знаєш особисто. Я знаходжу це дуже милим. І це фінансова підтримка. Минулого року це було 3% бюджету організації, а в травні 2024-го спільнота дала навіть 5% нашого бюджету. Я думаю, що це багаторічна гра, і треба просто багато років, може десятиліття це робити. До речі, нам 23 серпня було 10 років, ми запустили нову кампанію знижки на спільноту для аудиторії. Сподіваємось, збільшимо свою спільноту з допомогою нової 10-річної кампанії», – поділився Сергій Прокопенко планами на розвиток.
MediaPort — спільнота небайдужих людей
Спільнота видання «MediaPort» – об’єднання небайдужих людей, які живуть та працюють, щоби робити Харків й Харківщину кращими та вірять у майбутнє нашого краю.
З усіх медійних спільнот у Харкові спільнота видання «MediaPort» наймолодша. Вона з’явилась у квітні 2025 року. «MediaPort» — це незалежне харківське медіа, яке створює глибокий локальний контент і не залежить від сторонніх інтересів. Спільнота «MediaPort» — це спосіб бути поруч, впливати, підтримувати незалежну журналістику через регулярні внески, контент і події. Учасники отримують доступ до ексклюзивних Telegram/ Facebook-каналів, живого обміну і зворотного зв’язку.
У видання, як і у всіх попередніх, існує кілька рівнів підтримки на будь-який гаманець:
- «Земляк» – 100 грн;
- «Амбасадор Харкова» – 250 грн;
- «Почесний громадянин» – 500 грн;
- «Меценат» – 1000 грн.
Спільнота допомагає виданню збільшувати кількість авторських матеріалів, дописувачів і колонок; з’являтися новим форматам — більше відео, інноваційні експлейнери; створювати міцнішу базу лояльних читачів, які діють разом із редакцією. Підтримати «MediaPort» можна за посиланням.
«Спільнота нам зараз формує фінансову подушку безпеки. Ми ще не витрачали кошти, які нам щомісяця скидають донатери, які підписані на нас, але натомість щотижня робимо розсилку найважливіших подій та наших рефлексій, також маємо фейсбук-групу для зв’язку і ще зробили листівки як подарунки спільноті. На листівках зображено картини харківської художниці, знайомі місця Харкова та області. Додатково ми залучаємо учасників спільноти до написання колонок на сайт, за бажанням у розділ «Думки». Це місце для вираження, так би мовити, куди ми залучаємо місцевих експертів, учасників спільноти та загалом харків’ян, яким є що сказати», – розповіла Марина Верещака, операційна менеджерка видання.
Харківські незалежні медіа демонструють глибоку адаптивність і креативність у відповідь на фінансові виклики. Такі видання як «Люк», «Накипіло», «Ґвара Медіа» й «MediaPort» сформували сильні медіаспільноти на основі взаємодії, подій, мерчу, багаторівневої підтримки та залучення читачів до процесу створення контенту. Це не просто моделі виживання — це платформи солідарності, культурного обміну та взаємодії. Завдяки цим ініціативам медіа зберігають незалежність, розвиваються, зміцнюють довіру аудиторії і стають справжніми рушіями змін у локальному просторі. У складні часи слова і факти стають важливішими, ніж будь-коли, а такі спільноти — це справжня місія.
Юлія Напольська, регіональна представниця Інституту масової інформації в Чернівецькій області.