Рейс «Борова — Ізюм»: дорога під обстрілами

зруйнована будівля в Боровій
Зруйнована будівля в Боровій. Фото: Сашко Бринза

Ми їдемо вулицею, де будинок за будинком — суцільні руїни. Виявляється, називається вона Московська. Табличка з назвою — на одному з побитих будинків. Зупиняємося зафільмувати розбите подвір’я. Встояла одна з чотирьох стін дитячої кімнати, на якій висить яскраво-рожева полиця з книжками.

Про те, як живе Борова за десять кілометрів від фронту, чому водії погоджуються їхати туди, куди летять КАБи та дрони, як живуть місцеві — розповідаємо в етері Радіо «Накипіло».

Біля сусіднього будинку помічаємо пенсіонерку. Звати її Надія Колесник.

Мешканка Борової. Надія Колесник
Мешканка Борової Надія Колесник. Фото: Сашко Бринза

Я бачу, тут на вулиці у вас так все побито. 

Як мені сусідка каже, «стрьомно». Як це — «стрьомно», я не знаю.

Ну, страшно, коли страшно. 

Ну, страшно, звісно.

Ми виїжджали, тоді повернулися. Ну, як сказати. Повернулися, поїхали, побули. Ну, як наші хати лапошуть. Жалко, знаєте, як все винесуть. Як поліклініку ось недавно.

Летить і летить. 

Вікна в нас вибиті. Ось одне вікно. Оце розтворчісте закрите наглухо. Тому що воно зірвано з петель. Скло є, але ми ним не пользуємося, тому що воно вибито. Звідтіля два вікна вибито. На господарських будівлях — дахів нема, все повилітало.

Кожного дня летить? 

Ну, майже, так. І вчора летіло. Де було, я не можу сказати. Але пил у хаті чувствувала. Значить, десь не дуже далеко. І так, громковато було. Три рази гепнуло.

І що ж ви сидите? 

Ну, хто знає. Сидимо і все. Поки сидимо. Я ж кажу, ми виїжджали, ми були в Харкові. 

І повернулися? 

Повернулися через те, що тут на провулку сусідів вскрили. 

Мародери, так? 

Три хати підряд вскрили.

Центр Борової — битий-перебитий увесь. І не раз, а багато. Щоби зафільмувати руйнування, навіть не треба кудись іти: достатньо стати на центральному майдані. Там стирчить залізна конструкція, що дуже нагадує касетний набій. Хоча, ймовірно, це каркас для новорічної ялинки.

Ось — розбита адміністрація. Навпроти — будинок культури, суцільні руїни. Через дорогу — аптеки, магазинчики, ятки, де ще торік ми купували каву перед виїздом на позиції до військових. Від них не вціліло нічого. Поряд — будівля лікарні, теж зруйнована.

Водій гуманітарної місії «Проліска» Тарас Шевченко.
Водій гуманітарної місії «Проліска» Тарас Шевченко. Фото: Сашко Бринза

Розповідає водій гуманітарної місії «Проліска» Тарас Шевченко:

Щоразу, з кожним заїздом у селище Борова, все більше і більше руйнувань. Кожного разу, коли проїжджаємо, щось нове знову розбите. Наразі, ось, лікарню Борівську розбили приблизно 2–3 тижні тому. Не залишилося жодного вцілілого вікна. Та й загалом будівля розтрощена настільки, що вже непридатна до використання.

Чим вони б’ють?

В основному — КАБи й артилерія.

Борова, Харківська область
Борова, Харківська область. Фото: Сашко Бринза

Станом на січень 22-го року, тобто за місяць до вторгнення, у Боровій жило понад п’ять тисяч людей. Нині — 480. У центрі купа покинутих зголоднілих псів, тиша, яку лише періодично перериває гавкання. І жодного перехожого.

Ірина Панченко, координаторка проєкту соціальних перевезень гуманітарної місії «Проліска»
Ірина Панченко, координаторка проєкту соціальних перевезень гуманітарної місії «Проліска»

Говорить Ірина Панченко, координаторка проєкту соціальних перевезень гуманітарної місії «Проліска»:

«Селище Борова щодня підвергається обстрілам. Лікарня виїхала, ЦНАПи, банківські відділення. Люди не можуть зняти пенсію, додзвонитися до лікаря. Всі адміністративні й соціальні послуги вони отримують у Ізюмі. У Боровій залишилися люди переважно пенсійного віку. Таксі коштує 2 000 гривень, це дуже дорого. Ми робили моніторинг і виявили, що є велика потреба в соціальному автобусі. До цього маршруту входить п’ять селищ. Складно, що постійні обстріли, дуже багато дронів літає. І дуже погана дорога».

Мешканка Борової пані Наталія та журналістка Марія Малєвська
Мешканка Борової пані Наталія та журналістка Марія Малєвська. Фото: Сашко Бринза

За десять хвилин до сьомої автобус під’їжджає до зупинки. Тут уже чекають дві жінки пенсійного віку. Пані Наталі — 69 років.

Я їду в Ізюм. Там знімаю житло, а сюди навідуюся на квартиру. Мародерять нещадно у нас. Чужі, свої — ми не знаємо, хто. Тож доводиться приїжджати.

Як давно ви виїхали?

Ще в листопаді.

Після чого виїхали?

У нас дуже часто були прильоти по центру. Є такі місця, де люди знають, чого б’ють. Там будинки без вікон, без дверей. Люди кинулися масово виїжджати. Ось так стояли колони: легкові з причепами. Тоді у під’їзді я сама залишилася. Прийшлось їхати. А так то навідуємося, то сусіди поглянуть.

Борова, Харківська область

Водій кличе заходити і рушати, бо дорогою ще у чотирьох селах чекають люди. В автобусі розпитуємо про цей рейс у мешканки Борової Валентини Скрипник.

«Життя в Боровій дуже складне в умовах бойових дій. Але не кожен має можливість виїхати зараз навіть за межі нашої громади. Тому що все впирається в кошти. Дуже маленькі пенсії. Припустимо, моя сім’я: ми витрачаємо 10 тисяч гривень тільки на ліки щомісяця. А отримуємо сукупний дохід 6 600 гривень — по 3 300.

Дуже важливо, що є цей автобус, який курсує до міста Ізюм. Там можна придбати ліки, бо аптек немає у Боровій, і до лікарні потрапити, і на обстеження. В основному ми їздимо до лікарні й аптеки. Таксі винаймати — до двох тисяч із Борової до Ізюму, а до Харкова — 10 тисяч, якщо винаймати машину.

Тому я і кажу: дуже дякую цій організації, яка допомагає людям, які опинилися в складній життєвій ситуації, бо ми не можемо ні найняти машину, ні поїхати іншим транспортом. Добре, що є ці автобуси у вівторок і четвер, які курсують до міста Ізюм. Так ми маємо змогу потрапити до лікарів вузьких спеціальностей».

Рейс Борова — Ізюм
Рейс «Борова — Ізюм». Фото: Сашко Бринза

Потихеньку автобус наповнюється людом. Хтось із тачечками, бо їде в Ізюм на ринок за продуктами.

Пасажир рейсу Борова — Ізюм, Віктор
Віктор, пасажир рейсу «Борова — Ізюм». Фото: Сашко Бринза

Але переважно пасажири їдуть до лікарні чи в аптеку. Віктор Мецюцький, який сів у автобус у селі Піски-Радьківські, має сьогодні прибути до ТЦК.

«Мене звати Віктор, я житель села Піски-Радьківські. Автобус починає рух із Борової, потім їде через Підлиман, через Нижню Солону до Пісків-Радьківських. Немає в нас ні лікарні, ні аптеки, один магазин працює. Мені, наприклад, у ТЦК треба їхати. Якби я не зміг сісти — не приїхав би сьогодні в ТЦК. Тоді в мене виникли б серйозні проблеми. Не такі, як у тих, хто їде на ринок чи в магазин шопінгувати».

Ольга Масич — пенсіонерка з села Нижня Солона. Вона їде за пенсією та ліками.

У нас із серпня нічого немає: ні магазину, нічого. Пошта, правда, приїжджає. Але я пенсію отримую так, як коли ще працювала. Картку нам видали — і на картку так і отримую. У Борову поїхати мені нічим. Крім велосипеда, у мене нічого немає. Я онкохвора, у мене видалена грудь. І цукровий діабет, і тиск — взагалі, весь букет.

Ольга Масич, мешканка села Нижня Солона

Куди ви їдете, яка потреба зараз у вас?

Зараз — отримати пенсію та купити ліки. Бо захворіли в мене коти, захворіли кролі. Ну, а пенсія, як то кажуть… По хліб — як коли. Ось у Піски на велосипеді приїжджаю. А коли до нас парубок привозить — замовляю. Ну, коли є в нього можливість — привозить. Коли немає можливості — не привозить. А аптеки немає. Колись приїжджала, у тому місяці.

Рейс, маршрутка «Борова — Ізюм»
Рейс «Борова — Ізюм»

Їхати в такий рейс погодиться не кожен водій, як знають у гуманітарній місії «Проліска». Цей маршрут — один із двох найскладніших з огляду безпеки на Харківщині. Ще є Куп’янськ — Шевченкове, розповідає водій автобуса Сергій Карасьов.

«Дорога — де погана, де хороша, буває різна. Складнощі… ну, людей багато. Буває мало, буває багато: все залежить від прильотів, погодних умов. Приїжджаю після прильоту, коли село побомбили — стає менше. А так, у принципі, коли гарна погода — люди їдуть».

Водій автобуса Сергій Карасьов.
Ізюм, знак на вʼїзді
Ізюм, знак на вʼїзді. Фото: Сашко Бринза

В Ізюмі автобус прибуває до автовокзалу. Але від нього залишилася тільки назва. Будівля — розбита, спалена, поряд — теж побита, подекуди в чорних плямах від пожеж, багатоповерхівка. Але для пасажирів цього автобуса — це неабияка цивілізація. Люди розходяться: хто до банкоматів, хто до лікарні, хто на ринок, хто у ЦНАП. Говорить представниця «Проліски» Ірина Панченко:

«Сьогодні на рейсі було дуже багато людей. Рейс дуже затребуваний, бо взагалі немає ніякого транспорту, а на таксі — дуже висока вартість. Тобто доїхати до міста Ізюм — дві тисячі гривень. Для пенсіонерів це дуже дорого. У кожному селі люди сідали. Ми проїхали п’ять сіл — і в кожному селі люди підсідали».

Автобус чекатиме на своїх пасажирів чотири години — і повезе назад до Борової, аби через день приїхати о сьомій ранку знову.

Ставайте частиною спільноти «Накипіло» —підтримайте своє медіа

Читайте також

Total
0
Share