Зберегти та посилити якість освіти — неабиякий виклик для країни в умовах війни. Розповіли, як його долає Україна за допомоги Євросоюзу.
Інноваційні рішення в освіті: наш досвід
За даними Міністерства освіти і науки України, станом на грудень 2024 року від бомбардувань і обстрілів постраждали 3 798 закладів освіти, 365 із них повністю зруйновані. Ці цифри трагічно зростають — проте збільшується й число відновлених шкіл, садочків, вишів. Учні повертаються за парти.
Україна отримала унікальний досвід організації освітнього процесу в умовах повномасштабної війни. Він охоплює різні аспекти: від організації онлайн-навчання — до забезпечення психологічної підтримки. Він скоротив і оптимізував шлях до опанування сучасних технологій, тож є цінним прикладом для інших країн у розвитку гнучких і стійких освітніх систем. Адже ми демонструємо, як швидко та ефективно адаптувати освітній процес до кризових ситуацій, використовуючи цифрові технології та інноваційні підходи.
Наприклад, онлайн-освіта — це не лише «план Б» на час коронавірусу чи війни, але й потужний інструмент розвитку освіти в цілому. Завдяки активному запровадженню цього формату наразі винайшли незліченну кількість інтерактивних платформ та інструментів. ШІ, технології віртуальної та доповненої реальності, різноманітні ігри з навчальними елементами — все це допомагає підвищити залученість та інтерес учнівства до навчання. А це неабияк полегшує задачу й освітянам.
Основною перевагою в умовах війни є доступність онлайн-освіти. Адже вона не залежить від географічного розташування учнів і педагогів, а потребує виключно технічного забезпечення та доступу до Інтернету.
В ідеальному світі дитинство маленьких українців та українок не затьмарене війною, діти мають можливість звично сідати за парту й спілкуватися з однокласниками та вчителями… Чи можливо це на Харківщині часів війни? Як розповіли місцеві вчителі, потужним мотиватором для харків’ян попри все залишитися в місті стала, зокрема, можливість дітей навчатися, для чого задіяли всі ресурси, навіть метро. Разом з медициною та відмінною комунальною службою міста, що працюють, як годинник, освіта стала опорною точкою, ланкою реального зв’язку з мирним життям – і довоєнним, і тим, що настане по завершенні війни. Європейський Союз та партнери добре розуміють, як важливо берегти й розвивати ці зв’язки, тому щодня працюють разом з українськими колегами, допомагають і фінансово, і організаційно, і психологічно.
Маріанна Франко, голова Офісу гуманітарної допомоги ЄС в Україні, наголошує:
«Доступ до освіти — базове право кожної дитини, що не можна відбирати й обмежувати. На жаль, російська війна проти України позбавила мільйони дітей доступу до повноцінної офлайн-освіти або ж суттєво цей процес ускладнила. Для Європейського Союзу повернення дітей за шкільні парти залишається одним із ключових пріоритетів наших гуманітарних зусиль в Україні.
У Харківській області через безпекову ситуацію навчання можливе переважно в онлайн-форматі, тож ця робота має особливості. З одного боку, ми підтримуємо наявні методи навчання, забезпечуємо обладнанням Метрошколу в Харкові, аби дітки могли навчатися у безпечних і комфортних умовах. З іншого, із партнерами відновлюємо та покращуємо інші школи у регіоні, аби, коли безпекова ситуація дозволить, діти могли якомога швидше повернутися за парти і продовжити навчання».
Від початку широкомасштабної російсько-української війни Євросоюз сформував своєрідну коаліцію допомоги Україні, залучивши до проєктів у сфері освіти міжнародні організації: ПРООН, ЮНІСЕФ, ЮНОПС, благодійні й гуманітарні фонди. Завдяки співпраці одночасно в різних регіонах України створюється безпечне освітнє середовище, відновлюються школи, дитячі садочки, будуються укриття, повертається звичний навчальний процес. В ЄС переконані: попри війну, неприпустимо втрачати час для освіти й психологічного відновлення дітей і молоді.
«Відновлення шкіл в Україні»: проєкт допомоги від ЄС
Вибиті шибки, вікна, двері, пошкоджена будівля та обладнання — Харківський ліцей №154 тричі постраждав від російського терору. Та завдяки допомозі Європейського Союзу в навчальному закладі змогли провести ремонтні роботи. Ліцей готується до довгоочікуваного моменту, коли в його стінах знову лунатимуть дитячі голоси.
Управління ООН з обслуговування проєктів, ЮНОПС, створене у 1995 році відповідно до резолюції Генасамблеї ООН. Мета — допомагати країнам у питаннях відновлення миру та постконфліктної стабільності. В Україні ЮНОПС реалізує проєкт відновлення шкіл, що зазнали пошкоджень через бойові дії повномасштабного вторгнення росії.
Проєкт реалізується поетапно, виходячи з рівня необхідних ремонтних робіт. Загальний бюджет складає до 29 мільйонів євро. Перша фаза передбачала відновлення восьми навчальних закладів у Київській, Чернігівській і Харківській областях. На другому етапі доєдналася Сумська, і було відремонтовано ще 28 шкіл. Завдяки цьому 15 000 дітей у громадах, які відчутно постраждали від війни, зможуть отримати доступ до безпечного навчального середовища і реалізації свого конституційного Права на освіту.
«Школа є серцем громади, місцем, де діти отримують знання, формують соціальні зв’язки та розвивають таланти. У нинішніх складних умовах ми маємо зробити все можливе, аби діти могли повернутися до безпечного середовища, яке сприятиме їхньому розвитку та допоможе подолати наслідки війни. Завдяки підтримці від ЄС, відновлюючи школи, ми інвестуємо в майбутнє», — ділиться ціннісною компонентою проєкту Аліна Абраменко, співробітниця з комунікацій ЮНОПС Україна.
Харківська Метрошкола та фінська НГО, яка їй допомагає
Finn Church Aid (FCA) — це найбільша міжнародна неурядова організація Фінляндії, яка займається наданням гуманітарної допомоги з 1947 року. Її місія — діяльність заради людської гідності на трьох основних напрямках: право на мир, добробут і якісну освіту.
«Ми віримо, що світ складається зі стійких і справедливих суспільств, де реалізоване право кожного та кожної на мир, якісну освіту та добробут. Основними цінностями FCA є гідність, співчуття і прагнення до змін. Ми працюємо в понад 12 країнах світу, зосереджуючи зусилля на найбільш вразливих громадах», — розповідає Вероніка Коробко, комунікаційниця Finn Church Aid в Україні.
Від травня 2022 року у відповідь на російську військову агресію в Україні FCA реалізує в Україні програму «Освіта в надзвичайних умовах», надає підтримку учням і освітянам у прифронтових зонах, ділиться Вероніка:
«Ми створюємо цифрові навчальні центри, простори, відновлюємо укриття в навчальних закладах, розробляємо шкільні програми, надаємо психосоціальну допомогу дітям і педагогам. FCA сприяє реформуванню професійної освіти, модернізує заклади профосвіти, аби молодь, дорослі, внутрішньо переміщені люди підвищили рівень добробуту через набуття нових навичок. Наші проєкти діють у Чернігівській, Полтавській, Одеській, Дніпропетровській, Сумській і Харківській областях».
Одним із таких проєктів є «Безпечне повернення до навчання», що фінансується Євросоюзом через Генеральний директорат з питань цивільного захисту та гуманітарної допомоги ЄС (DG ECHO). Його метою є організація безпечних умов для навчання дітей у зонах, що постраждали від війни, та підтримка їхнього емоційного стану через психосоціальну допомогу.
Finn Church Aid у рамках проєкту підтримує Метрошколи в Харкові. Для цього було надане необхідне для безпеки та функціонування навчальних класів обладнання: холодильники, системи дезінфекції, протипожежне обладнання тощо.
У межах проєкту реалізується і програма психологічної підтримки «Безпечний простір». Її мета — допомогти дітям долати стрес, повертатися до нормального життя, почуватися безпечніше, а також:
- зміцнити стійкість до стресу,
- навчитися самостійно відновлювати емоційний стан,
- легше пристосовуватися до змін у житті після травматичних подій,
- покращити навички спілкування,
- навчитися контролювати емоції,
- створити в колективі атмосферу підтримки, довіри та доброзичливості.
Завдяки таким заняттям діти вчаться висловлювати почуття, знижувати рівень тривожності, будувати дружні відносини з іншими.
«Облаштування навчальних просторів у метро дало змогу відновити заняття навіть в умовах активних бойових дій. Діти отримують не лише знання, а й психологічну підтримку, вчаться справлятися зі стресом. Психосоціальна підтримка формує навички подолання тривожності, учить контролювати емоції, адаптуватися до нових умов. Це допомагає учням концентруватися на навчанні та почуватися більш захищеними.
Освітній процес у Метрошколах забезпечує дітям стабільність і відчуття нормального життя, попри війну. А це є критично важливим для емоційного та соціального розвитку в умовах війни», — підсумовує Вероніка.
Від 2022 року Європейська Комісія в межах Програми Еразмус+ значно збільшила фінансування проєктів і відкрила нові конкурси для України. Профінансовано друк підручників, надано доступ до навчальних ресурсів, професійних мереж і освітніх платформ — Європейська платформа у сфері шкільної освіти, eTwinning тощо.
Понад 4 000 українських вчителів уже отримали доступ до освітніх ресурсів eTwinning. У 2023 році Програма ЄС Еразмус+ профінансувала друк 500 000 шкільних підручників з української мови, а у 2024-му надруковано один мільйон підручників з інформатики та мистецтва для учнів 5 і 6 класів.
Зараз Програма Еразмус+ виділила три мільйони євро на друк накладів на наступний навчальний рік, тривають перемовини з українською владою. А після російських авіаударів по Харкову, що зруйнували одну з найбільших в Україні друкарень, запланований бюджет суттєво збільшено. У 2024 році надано додаткові кошти на фінансування проєктів Еразмус+ для закладів освіти та інших організацій України, які працюють у сферах освіти, молоді та спорту.
Всупереч війні, харківські освітні установи та молодіжні організації впроваджують інноваційні проєкти у співпраці з колегами та партнерами з держав ЄС та інших. Всі виші залучені до програм різних напрямків і типів: від мобільності для студентів, педагогів і науковців та розбудови інноваційного потенціалу — до участі в потужних Європейських альянсах університетів.
Школи Харківської області є частиною спільноти eTwinning і здобувають міжнародне визнання. Як Оксана Штих та її учні з Харківського ліцею № 91 Харківської міської ради — вони виконали 52 проєкти, сім з яких отримали Європейську відзнаку якості.
Як розповіла Світлана Шитікова, координаторка Національного Еразмус+ офісу в Україні, 40 конкурсів Програми Еразмус+ наразі тривають. Тож українські організації, які працюють у сферах освіти, молоді та спорту, мають нові можливості, аби долучитися до співпраці: розвивати освіту, налагоджувати партнерства, рухатися вперед.
Шукайте детальну інформацію про конкурсами та приклади проєктів, профінансованих ЄС, на вебсайті Національного Еразмус+ офісу в Україні, а у сфері шкільної освіти — на сайті Національного офісу підтримки еТвіннінг в Україні.
Співпраця допомагає долати виклики і наслідки воєнного стану, вивчати успішні практики, обмінюватись досвідом, спільно розробляти і впроваджувати сучасні методи й технології навчання, популяризовувати європейські цінності та готувати нову когорту євроінтеграторів.
Дізнатися більше про підтримку Європейським Союзом сфери освіти та української молоді можна за посиланням: https://eu4ukraine.eu/whats-happening-ua/campaigns-ua/together-we-learn-and-grow-ua/together-we-learn-grow.html.
Публікація підготовлена за підтримки Європейського Союзу в межах комунікаційної кампанії «Разом навчаємося і зростаємо». Її зміст є виключною відповідальністю автора та не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу.
#РазомНавчаємося #РазомЗростаємо