Всеукраїнський театральний фестиваль-премія «ГРА» назвав переможців. Дві харківські вистави отримали чотири відзнаки з 15 номінацій

Всеукраїнський театральний фестиваль-премія «ГРА»


Церемонія нагородження лавреатів VI Всеукраїнського театрального фестивалю-премії «ГРА» відбулася 2 грудня на камерній сцені Національного академічного драматичного театру імені Івана Франка у Києві. Одразу привітаємо із заслуженою перемогою Харківський академічний театр ляльок імені Віктора Афанасьєва та Харківський альтернативний театр «Нафта». А тепер — до подробиць.

Цьогоріч переможців премії обирали серед 85 вистав від 58 театрів із 18 міст України. Від Харкова подалися Театр ляльок із виставою «Жираф Монс» і недержавний театр «Нафта» з «Веселкою на Салтівці». Вони й потрапили до лонгліста премії «ГРА». Туди увійшло 35 вистав із 10 українських міст: Київ (14 вистав), Львів (дев’ять вистав), Одеса (дві вистави), Харків (дві вистави), Рівне (дві вистави), Івано-Франківськ (дві вистави) та по одній виставі з Дніпра, Луцька, Хмельницького та Чернівців.

Далі експертна рада сформувала шортліст із 14 вистав, куди впевнено потрапили і харківський «Жираф Монс», і «Веселка на Салтівці». До речі, обидві ці вистави можна було побачити у Івано-Франківську під час фестивалю «Харків: (не)релокована культура», який організувала у вересні 2024 року Національна спілка театральних діячів України за підтримки Українського культурного фонду.

14 вистав, які потрапили до фіналу VI «ГРИ», показали у Львові, в Івано-Франківську та Києві за дев’ять днів. А на десятий день на церемонії нагородження оголосили імена лауреатів у сімох загальних і шістьох індивідуальних номінаціях. Детальна інформація є на сторінці у фейсбуці Фестивалю-Премії «ГРА».



Режисерка Харківського академічного театру ляльок імені Віктора Афанасьєва Оксана Дмітрієва та засновник незалежного театру «Нафта» режисер і актор Артем Вусик підіймалися на сцену двічі. На двох у них — чотири відзнаки.

Коли Артем Вусик піднявся на сцену за премією в першій номінації «За найкраще музичне рішення вистави», то відзначив роботу музикантів Віктора та Івана Кондратових, Сергія Савенко і додав: «Я сподіваюся, що це не єдина нагорода у “Веселці на Салтівці”, я розраховував на іншу сьогодні». 

А згодом він отримав таке довгоочікуване лавреатство «За найкращу виставу на перетині театральних жанрів, мистецького синтезу і перформативних форм». Артем Вусик просто створений для цієї номінації, а вона — для нього. У промові він сказав, що хотів би нагороду розділити з усім незалежним театральним сектором міста Харків: 

«До повномасштабного вторгнення у Харкові було приблизно 40 незалежних театрів, зараз працюємо тільки ми, й ще акуратно поступово з’являються нові театри. Я дуже радий, що Харків стає видимим. Я дуже радий за Оксану Дмітрієву і театр ляльок. Це дуже приємно і дуже цінно, що Харків бачать».

А ще він розповів, як живе зараз Харків: 

«На перегляд “Веселки на Салтівці” до Харкова приїхав лише один член журі Паляничка, а інші подивилися цю виставу у Києві. І я це розумію. Я розумію ваш страх. Але я вас запевняю: Харків вирує життям. Там відбувається не тільки театр, а справжнє мистецьке життя. І ось ми цьому є доказом».

У лонглісті було п’ять дитячих вистав, а до шортліста дійшов лише «Жираф Монс». Премію вручав український письменник, видавець (видавництво «А-ба-ба-га-ла-ма-га») Іван Малкович. Він тягнув інтригу як міг. «Жираф Монс» Харківського театру ляльок став лавреатом у загальній номінації «За найкращу виставу для дітей». А харківський художник Костянтин Зоркін став лавреатом в індивідуальній номінації «За найкращу сценографію». 

«Це унікальний художник. Якщо ви думаєте, що були гроші на цю виставу — їх не було. Тільки безмежне бажання щось робити, купа старого заліза і дерева», — сказала зі сцени режисерка вистави Оксана Дмітрієва. Вона зауважила, що Костянтин — справжній шаман.

Оксана Дмитрієва перерахувала всіх причетних до створення вистави «Жираф Монс», коли вдруге піднялася за відзнакою: «Ми просто дихали. І просто намагалися уявити, що в нашій країні, в нашому місті, в нашому театрі, з нами усіма — все буде добре».



Фіналістів VI Всеукраїнського театрального фестивалю-премії «ГРА» оцінювали члени міжнародного журі:

  • Ева Баль (Польща) — асоційована професорка факультету польської мови Ягеллонського університету, очільниця Дослідницького центру локальних культур;
  • Йорґен Кнудсен (Норвегія) — дипломований мистецтво- та театрознавець, художній керівник театру Black Box в Осло, мультижанровий композитор;
  • Мееліс Ойдсалу (Естонія) — естонський театральний критик та журналіст, головний редактор вебпорталу оборонних новин balticsentinel.eu, співавтор та ведучий подкасту про театральне мистецтво Teatrivaht на культурному порталі ERR;
  • Гінріікка Ліндквіст (Фінляндія) — виконавча директорка Nordic Drama Corner, працювала гастрольною менеджеркою, продюсеркою та проєктною координаторкою у сфері перформативних мистецтв.

Фестиваль-Премію «ГРА» заснувала Національна спілка театральних діячів України (НСТДУ) у 2018 році. Мета премії — популяризація та стимулювання розвитку українського театрального мистецтва, визначення його провідних тенденцій, формування та зміцнення спільноти навколо нього. Формат премії «ГРА» поєднує конкурсну програму з відкритими показами вистав, створюючи простір для мистецького діалогу між театрами, глядачами та експертами галузі.

Премія проводиться на конкурсній основі за підсумками минулого календарного року (цьогоріч розглядали прем’єри, які вийшли у період з 1 січня по 31 грудня 2023 року) та розрахована на участь професійних театральних колективів усіх без винятку форм власності (державні, комунальні, приватні тощо). 

Кожний заявник має право висунути на здобуття премії лише одну з прем’єр, які вийшли протягом року. Висуватися можуть лише вистави, створені в територіальних межах держави Україна. 

На сайті НСТДУ зазначено: зважаючи на російську військову агресію і те, що офіційна російська культура є донором цієї агресії, не приймаються заявки, якими до участі у Фестивалі-Премії висуваються вистави, створені мовою та за творами авторів країни-агресора, а також до складу творчих груп яких входять представники країни-агресора та/або громадяни інших країн, які не висловили публічно свою позицію щодо російсько-української війни.

Читайте також

Total
0
Share