Емоційне обслуговування: розбір

Часто за фасадом турботи, піклування і підтримки ховається саме емоційне обслуговування. І ми, не розуміючи того самі, опиняємося у пастці цього явища. Що це таке? Чому виникає? Та як змінити це у своєму житті? Про це для Радіо «Накипіло» розповіла психотерапевтка Наталія Завгородня.

Емоційне обслуговування — це явище, коли піклування про навколишніх і підтримка їх потребують відмови від своїх потреб і почуттів та здійснюються навіть на шкоду своєму ментальному стану. Замість реальних емоцій демонструються соціально прийнятні й ті, яких очікує важлива людина, а комфорт і благополуччя іншого оплачуються його ментальним здоров’ям.

Приклади такої поведінки прості й, на жаль, надзвичайно поширені. Сміємося, коли нам не смішно; підтримуємо, коли самі відчайдушно потребуємо підтримки; приховуємо свої злість і роздратування, щоб не образити близьку людину; не обговорюємо значущі теми, щоб не провокувати конфлікт. 

Тобто, на відміну від підтримки й турботи, емоційне обслуговування завжди має елемент самонасильства, відвертого примусу й потребує величезних затрат енергії. Узагалі не важливо, чи маєте ви бажання та сили надавати підтримку. Це призводить до того, що в разі постійного обслуговування виникає неможливість відмовитися. Турбота у здорових стосунках передбачає можливість не виявляти її або не виявляти прямо зараз. Час для обслуговування ніхто не обирає. 

До чого це може спричиняти? Постійна зневага до власних емоцій, знецінення своїх потреб і бажань призводять до емоційного вигорання, депресивних розладів і симптомів хронічного стресу. З іншого боку, емоційне обслуговування, беззаперечно, указує на проблеми із самоцінністю.

Чому емоційне обслуговування може стати частиною нашої побудови стосунків? Попри те, що причин може бути надзвичайно багато, найчастіше всіх їх поєднують фундаментальне бажання заслужити любов і прийняття, а також страх утратити близьку значущу людину, якщо не давати їй того, про що вона просить.

Зазвичай такий алгоритм виробляється у дитинстві, опановується у батьківський сім’ї й реалізується вже в дорослих, часто токсичних, стосунках.

Якщо ви впізнаєте себе й відстежуєте ознаки емоційного обслуговування у своїх стосунках, спробуйте зробити таке:

  1. Приділіть увагу відстежуванню своїх реакцій на певні події, емоції, емоції людей навколо та спілкування з іншими. Коли ви збираєтесь долучитися до підтримки, допомоги та створення хорошого настрою, запитайте себе, що ви насправді зараз відчуваєте, яка мета вашого долучення і що буде, якщо цього не станеться. До речі, ваша фантазія про те, що партнер або партнерка не може впоратися без вас, виявиться простою фантазією, тож ви завжди можете перевірити це на практиці.
  2. Якщо ви зрозуміли, що почуваєте й переживаєте, спробуйте повідомити про це. Не завжди буває легко, однак за допомогою практики «я-повідомлення» ви обов’язково зможете зробити це частиною вашого повсякдення.
  3. Зверніть увагу на здатність відмовляти. 
  4. Пам’ятайте: те, що успішно функціонувало протягом багатьох років, не можна змінити за один день або місяць. Тож дайте собі час і розуміння, що на цьому шляху можуть бути повернення до емоційного обслуговування або його елементів.
  5. Зрозуміло, що людина, яка була обслуговчим персоналом для емоцій інших, є надзвичайно зручною. Зміни в її поведінці невідворотно призведуть до змін в оточенні та стосунках. Але чи потрібні вам люди, яким просто зручно вас використовувати?
  6. За потреби звертайтеся по професійну допомогу. Розуміння причин поведінки, фундаментальних основ формування певних феноменів — найдієвіший шлях докорінно й, головне, назавжди змінити ситуацію.

    Читайте також

    Total
    0
    Share