Благодійна організація Zdorovi підготувала і презентувала навчальний посібник для подолання комунікаційних бар’єрів у спілкуванні між лікарями та іншими медичними працівниками і військовослужбовцями й ветеранами. Цей посібник розроблено з урахуванням специфічних потреб і викликів, з якими стикаються військовослужбовці, ветерани, лікарі й інші медпрацівники під час отримання та надання медичної допомоги. Про цей проєкт у ранковому етері на Радіо «Накипіло» ведучий Володимир Носков поспілкувався з виконавчою директоркою благодійного фонду Zdorovi Оленою Кухарець.
На сторінках брошури містяться докладні рекомендації для медпрацівників щодо правил та особливостей супроводу військовослужбовця і ветерана, структури ефективного консультування та підходів до побудови моделі від конфлікту до партнерства між лікарем і пацієнтом.
Тренінги та брошури про комунікацію медиків і ветеранів
Друковану версію посібника БО Zdorovi вже надіслала в сотню найбільших медзакладів України. Цю книжку з комунікацій створено в межах проєкту «Лікар & ветеран», який триватиме протягом року.
Він передбачає, що експерти організації Zdorovi також проводять низку безплатних тренінгів для медиків, під час яких навчають їх етичної взаємодії з військовослужбовцями. Концепцію проєкту розроблено в партнерстві з Національною службою здоров’я України.
Мета проєкту — забезпечити лікарів та інших медпрацівників потрібними знаннями й комунікаційними інструментами для ефективної взаємодії з військовослужбовцями й ветеранами, що сприятиме поліпшенню якості медичних послуг, знизить рівень стресу для обох сторін і унеможливить конфлікти.
На безплатних онлайн-тренінгах лікарів навчають комунікацій
Виконавча директорка благодійного фонду Zdorovi Олена Кухарець у ранковому етері на Радіо «Накипіло» розповіла про деталі цього проєкту й наголосила на важливості поліпшення лікарями та медпрацівниками комунікативних навичок. Для цього медики мають змогу відвідати безплатні онлайн-тренінги, які триватимуть до листопада.
«Думаю, що таке навчання виявиться корисним не тільки в комунікації з ветеранами, але й із пацієнтами загалом, тому що тут наводять дуже структурні та базові речі, про які, як показала практика, люди просто не задумуються, бо роблять усе на автоматі. Дуже часто емоції, які переповнюють нас, не дають розуміння, що вжиті нами слова можуть якось неправильно вплинути на нашого співрозмовника», — переконана пані Кухарець.
Загалом навчання пройшли лікарі та інший медперсонал із п’ятнадцяти регіонів. У тренінгах узяли участь 669 медичних працівників. Ці онлайн-заняття вже мали відвідувати медики з Харківщини. Однак у благодійному фонді наголосили: якщо хтось іще не встиг, то має змогу долучитися у зручний для себе час, адже тренінги триватимуть до листопада. Наразі із 65 запланованих фонд провів тільки 27.
Як лікарям спілкуватися з пацієнтами
Виконавча директорка благодійного фонду Zdorovi розповіла, що у брошурі велику увагу приділено саме структурі ефективної комунікації. Автори посібника радять лікарям, як спілкуватися з пацієнтом. Зокрема, під час усієї розмови варто тримати фокус на пацієнтові.
«Потрібно привітатися, запитати ім’я пацієнта й обов’язково назватися. Тобто ви визначаєте ролі. Мовляв, я — лікар-терапевт, фахівець, мені можна довіряти. Ми в усіх наших тренінгах говоримо про те, що звернення до пацієнта саме на ім’я допомагає донести до людини ту інформацію, яку лікар хоче передати», — пояснила пані Олена.
Крім того, лікар має розповісти пацієнтові, з яких етапів складатиметься консультація, розпитати про проблеми й симптоми, що його зараз непокоять, а далі пояснити, які є методи лікування. Тобто важливо задати певну структуру розмови.
У брошурі також зазначено доречні й недоречні фрази та дії. До прикладу, навіть фраза «я вас розумію» звучить дуже некоректно. Краще сказати: «Я навіть не можу уявити, наскільки вам складно». Не завжди доречно говорити «я вам співчуваю» абощо.
Недоречні дії стосовно пацієнтів
Крім недоречних фраз, є ще й недоречні дії. Автори посібника радять медикам, що можна робити, а що — ні, щоб не завдати пацієнтові дискомфорту. До прикладу, не варто відводити очі під час спілкування з людьми, які мають ампутацію або інвалідність. Коли ж пацієнт має проблеми із зором, варто докладніше все коментувати словами. А з людьми, які мають порушення слуху, варто брати до уваги, що багато хто з них уміє читати по губах. Що стосується людей, які користуються кріслами колісними, не варто допомагати їм без дозволу. Адже люди з порушеннями опорно-рухового апарату сприймають це як порушення свого приватного простору.
Невдовзі посібник видадуть удруге
Олена Кухарець зазначила, що цим посібником зацікавились у Міністерстві ветеранів, тож невдовзі світ обов’язково побачить другий наклад цієї праці. До того ж, окрім тисячі примірників, надісланих до лікарень України, серед усіх учасників тренінгів поширюють електронну версію книжки.
Автори посібника переконані, що в майбутньому їхню працю використовуватимуть під час підготовки фахівців у медичних університетах. Адже ці знання про комунікацію між медиками та військовослужбовцями й ветеранами можуть бути корисними в різних галузях.