В інформаційно-психологічних операціях російські пропагандисти не обмежуються тільки соцмережами. Вони використовують будь-які доступні методи, зокрема одяг. До прикладу, футболки, гуді й чашки з написами «Ухилянт» або «Дружина Ухилянта», а також «народні» пісеньки в тиктоці про ухилянтів — усе це не безневинні жарти, а частина чергової ІПсО, спрямованої на зрив мобілізації.
Докладніше про нову ІПсО від роспропаганди розповіли Марія Малєвська й Сашко Бринза в новому випуску програми Public Talk на Радіо «Накипіло».
Провалена комунікація української влади на тему мобілізації та гучні скандали з ТЦК — усе це ворог вдало використовує у своїх інформаційно-психологічних операціях. Мета цих кампаній — зробити так, щоб українці самі не захотіли захищатися і примусили владу сісти за стіл переговорів.
У нових інформаційно-психологічних операціях російські пропагандисти не обмежуються тільки соцмережами. До прикладу, нещодавно серед українців стали популярними футболки, гуді й чашки з написами «Ухилянт» або «Дружина Ухилянта», а в тиктоці з’явилися «народні» пісеньки про ухилянтів. Це не безневинні жарти, як може здатися на перший погляд, а частина чергової ІПсО, спрямованої на зрив мобілізації в Україні.
Новий тренд від російських пропагандистів
Останніми тижнями в соцмережах з’явилося чимало фотографій українців у футболках із написом «Ухилянт». Ці футболки із принтами з проросійськими наративами українці купують за власні гроші з переконанням, що, одягаючи їх, кидають виклик суспільним нормам, або ж узагалі роблять це заради жарту.
Насправді ж російські пропагандисти, запустивши такий тренд, досягли своєї мети. Руками українців і їхнім коштом вони просувають тренд позитивного ухиляння. Адже люди, які купують речі з такими написами, відкрито говорять, що вони не соромляться свого небажання ставати на захист батьківщини.
Щойно вихваляння ухильництвом стало трендом, у Головному управлінні розвідки МО України відреагували й попередили українців, що москва почала чергову інформаційно-психологічну операцію. А хизування ухильництвом — це результат дії ворожої ІПсО.
У ГУР попередили українців про нові ІПсО москви
«Останнім часом у тиктоці та в інших соцмережах один за одним з’являються ролики, на яких нібито українські чоловіки знімають себе на відео за кордоном на відпочинку й називають себе “ухилянтами”. Такий контент швидко набирає переглядів і коментарів аудиторії — схвальних і критичних, але дискусії під цими відео тільки просувають їх у тренди. Для такого контенту одночасно створили “народні” пісні, у текстах яких завжди простежується основний меседж ― вихваляння “ухилянтів”. Пропаганда кремля не припиняє спроб підірвати українське суспільство зсередини й дискредитувати образ Захисників і Захисниць України, застосовуючи для цього будь-які методи. Закликаємо всіх критично ставитися до інформації, яка надходить з анонімних джерел, і завжди пам’ятати, що можливістю жити й зокрема споживати різноманітний контент у соцмережах ми завдячуємо тільки Оборонцям України», — ідеться в повідомленні ГУР на офіційному сайті відомства.
Чому московські ІПсО знаходять відгук серед українців
Якщо намагатися розбиратись у причинах, чому російські пропагандисти так легко маніпулюють українцями, то стає зрозумілим, що чи не першопричиною є фактично провальна інформаційна кампанія на тему мобілізації. Окремо варто виділити гучні скандали в територіальних центрах комплектування, які росіяни швидко підхопили й перетворили ТЦК на головного ворога українців.
А російські пропагандисти роблять усе можливе, щоб українці самі не хотіли йти захищати Україну. Власне, тому в російській пропаганді працівники ТЦК — це зло, хоча насправді там працює чимало військовослужбовців, які дістали поранення і не можуть більше виконувати свої обов’язки на передовій.
Українці знайшли собі виправдання, чому можна не воювати
Крім широкого загалу, інформаційно-психологічна операція з написами «Ухилянт» розрахована й на військовослужбовців, які вкрай негативно реагують на такі явища.
«Таке враження, що сьогодні головний негідник, абсолютне зло, навіть гірше за російських окупантів, — це працівники ТЦК, які виконують свою роботу. Нині їм прописали нові правила. Сподіваємося, їм буде легше, але я точно впевнений, що працівники ТЦК не повинні ганятися за людьми», — написав у соцмережах журналіст, який служить у ЗСУ, Єгор Чечеринда.
Старший лейтенант ЗСУ й кавалер ордена Богдана Хмельницького Микола Мельник зауважив, що українці знайшли собі виправдання, чому можна не воювати «З одного боку, це російська ІПсО; з іншого боку, вона добре лягла на ті настрої, які є в українському суспільстві, тобто настрої відверто програшні. Українці знайшли собі виправдання, чому можна не воювати», — написав він.
Однак і тут важко знайти однозначний рецепт. Адже нещодавно в мережі з’явилося фото чоловіка у футболці з підписом «Ухилянт», який сидів у метро. Ця світлина викликала неабиякий резонанс, під нею почали активно сипатися погрози в бік чоловіка на фото. Однак згодом з’ясувалося, що на фотографії — бойовий медик, який так просто «тролив» ухилянтів, а сотні людей засипали його прокльонами.
Більшість працівників ТЦК — військовослужбовці, поранені на передовій
У Міноборони оприлюднили статистику, згідно з якою більшість працівників ТЦК — це воїни, поранені під Бахмутом чи Херсоном.
Українці ж масово підхопили наративи ворожої пропаганди про свавілля працівників територіальних центрів комплектування і взялися знімати провокативні відео. Зокрема, у Полтаві стався випадок, коли якийсь фітнес-блогер почав «тролити» працівника ТЦК. Так він став співучасником російської пропаганди. А от на Закарпатті призвали одного із чоловіків ромської громади. Його друзі прийшли й улаштували погром у ТЦК. Згодом, коли їм усе пояснили, вони все відремонтували.
«Квартал 95» зіграв на руку ворогові
Нещодавно «Квартал 95» виступив із номером «Начальник Рівненського ТЦК шифрується від російських шпигунів», у якому висміяли рівненського військкома. Приводом стало відео з кабінету начальника Рівненського територіального центру комплектування та соціальної підтримки, де він нібито цілується з кількома жінками у військовій формі. Кадри знято під час таємного відеоспостереження у службовому приміщенні, а відео набуло неабиякого розголосу в соцмережах.
«Квартал 95» зробив пародійний номер, висміюючи працівника ТЦК, що також зіграло на руку російській пропаганді. Усе це в комплексі стало хорошим підґрунтям для російської ІПсО, адже для вдалої інформаційно-психологічної операції ворогові завжди потрібна якась частка правди. Пропагандисти вибирають певну тему, яка хвилює українців, і висвітлюють її під потрібним кутом, змушуючи громадськість поглянути на певну проблему зовсім по-іншому.
А громадськість дивиться і «ведеться». Зокрема, українці не сприймають цієї історії з футболками з написом «Ухилянт» і треками в тиктоці як продовження ракетних обстрілів, не усвідомлюючи, що це пов’язані явища.
Будуть мобілізовувати людей з інвалідністю
Співзасновник Харківського антикорупційного центру Євген Лісічкін розповів докладніше про те, до яких маніпуляцій і фейків росіяни вдалися минулого тижня. За його словами, російські пропагандисти й далі методично запускають в інфопростір регіону через власні ресурси купу маніпуляцій, дезінформації та фейків на теми мобілізації та наступу на Харків.
«“Будуть мобілізовувати людей з інвалідністю”, “знизять мобілізаційний вік до 20 років”, “жінки підлягатимуть обов’язковій мобілізації”. Вороги працюють на паніку серед харків’ян, поширюючи відверті фейки», — зауважив Євген Лісічкін.
Після затвердження змін у законодавстві про збільшення розміру штрафів за відмову від оновлення даних у ТЦК росіяни почали запускати в інформаційний простір лякалки, що держава забере в українців усе майно.
«Харків’яни нападають на жителів Києва» — новий фейк
Звичайні розриття під час ремонтних робіт водоканалу або тепломереж у Харкові пропагандисти намагаються видати за підготовку Збройними силами окопів у місті. Крім того, у межах цієї дезінформації росіяни просувають наратив, що ЗСУ готуються до міських боїв у Харкові, підвищуючи так градус напруги серед містян.
Також пропагандисти не облишили теми, яку просувають із 2022 року, про те, що Харків забули, місту не дають ППО й не захищають. Як наслідок, з’являються нові фейки про побиття киян у Харкові через нібито ненависть харків’ян до Києва. До прикладу, росіяни використали ситуацію, коли в спальному районі Харкова перехожі на ринку затримали крадія телефона й до приїзду поліції прив’язали його до стовпа, повідомивши, що, мовляв, так у Харкові розправляються із жителями Києва.
росіяни й далі закидають Україну не тільки ракетами, але й фейками, ІПсО та пропагандою. Головне завдання пропагандистів — відвернути увагу від ворога, перемикаючи її на будь-кого: працівників ТЦК, блогерів, політиків чи представників влади. Як це працює? На першому етапі вони тиснуть на емоції, далі — розділяють представників суспільства, а як наслідок — зривають мобілізацію, щоб якомога менше людей потрапили на фронт і воювали.