Центр практичної освіти «Накипіло» у партнерстві з Deutsche Welle Akademie організували всеукраїнський форум «Сила регіональних медіа» для журналістів і редакторів з різних регіонів України. Подія відбулася 16–17 листопада в Івано-Франківську і зібрала понад 80 учасників.
Форум відкрив Остап Українець, перекладач і письменник, співавтора проєкту «Твоя підпільна гуманітарка». Його виступ був присвячений створенню іміджу регіонів:
«Локальні голоси, які насправді варто слухати, почали з’являтися вже роки тому, не так і давно насправді, а до цього була критична маса інформації, котра ховає певний край за ширмою стереотипних уявлень. І ніхто, крім людини зсередини, не може стереотип зламати. Альтернативного іміджу нас самих, крім нас самих, ніхто і ніколи не формуватиме».
Медійники, які з’їхалися на форум, брали участь у тренінгах з домедичної допомоги, кризисної психологічної підтримки, роботи з травмою, юридичних та етичних аспектів журналістики. Проте подія була присвячена не лише навчанню, а й обговоренню актуальних проблем у професії — та генеруванню рішень.
Почали з дискусії «Виклики регіональних медіа. Що з цим робити» за участі Ірина Сов’як (Varosh), Катерини Нікітенко (КУСТ), Валерії Печеник (Новини Донбасу), Олександри Пилипенко (0372), Сергія Чернявського (Інститут Розвитку Регіональної Преси) і модераторки Олени Лептуги (Накипіло). Обговорили те, як змінився ринок реклами, чи можна остаточно впоратися з вигоранням команди, зараз чи після Перемоги, і які тексти потрібні аудиторії.
«Ми медіа без новин, яке випускає на місяць 20–30 довгих текстів. Саме під час повномасштабного вторгнення ми як свою місію відчули розповідати про загиблих цивільних у Дніпрі, про ставлення до військових тощо. Ви знаєте, що люди, на жаль, втомлюються від цих текстів, охоплення падають, постійно про це складно говорити журналістам і сприймати аудиторії. І для нас зараз великий виклик — це баланс між складними темами», — Катерина Нікітенко, КУСТ.
Пізніше всі учасники в групах працювали над сьома основними викликами локальних ЗМІ: цифрова безпека, стратегія контенту, фінансування, робота на прифронтових територіях, ментальне здоров’я, збільшення аудиторії, пошук кадрів. Результати роботи команда форуму збере в гайд з виживання регіональних медіа, який буде доступний онлайн.
Друга дискусія була присвячена відносинам медіа та влади. Софія Скиба (Перший Криворізький), Павло Колотвін (Інститут масової інформації), Євген Лісічкін (Харківський антикорупційний центр), Оксана Іванець (АрміяInform) з модератором Віктором Пічугіним (Накипіло) говорили, чому не потрібно шукати хайп на лінії зіткнення, як будувати відносини з прес-офіцерами і до якого ступеня потрібна прозорість інформації під час війни.
«На мій погляд, сила нашої держави і журналістів — це горизонтальні зв’язки. За рахунок цих зв’язків, спілкування, контактів, у тому числі з військовими, ми і виїжджаємо», — Павло Колотвін, Інститут масової інформації.
«Горизонтальні зв’язки не завжди спрацьовують. Тому що є кишенькові медіа, які все одно будуть, там де сказав конкретний патрульний, конкретний слідчий або конкретна прокурорка. І це дуже розповсюджена практика. Я би закликала вас, якщо ви бачите такі кейси, зупиняйте це, тому що так не має відбуватися. І це не тому що я чогось не познімаю, а тому що це і є корупція. Це не конкретні сто гривень, але це і є горизонтальна корупція», — Софія Скиба, Перший Криворізький.
«Іноді горизонтальні відносини трішки заважають в незалежності матеріалу. Коли ти просто з людиною вже добре спілкуєшся, у тебе є позиція якась, і ти їй дзвониш за коментарем, і до коментаря ти розумієш. Людина тобі починає розповідати, що там важко, тут щось ще не так. Якщо людина розуміє трошки психологію, то неважко повпливати на якість і незалежність матеріалу. Тому я б остерігався горизонтальних зв’язків з прес-службами і чиновниками. Моя порада така, щоб вони були робочими і не більше», — Євген Лісічкін, Харківський антикорупційний центр.
На другий день форуму пройшла дискусія на одну з найболючіших тем — «Як шукати гроші для медіа». Юлія Напольська (Накипіло) модерувала розмову між Віталієм Улибіним (Полтавська хвиля), Анастасією Шибіко (Вільне Радіо), Наталією Пахайчук (CID Media Group) і Євгеном Заславським (Media Development Foundation). Учасники ділилися досвідом залучення рекламодавців, краудфандингу, отримання грантів — як робити це ефективно, а як краще не робити.
«Найважче, що було, — це в 2017 році пояснювати донорам, навіщо взагалі незалежні регіональні медіа на сході України. Основна проблема, яка була, нам це напряму озвучували: “Розумієте, ми даємо просто величезні з багатьма нулями суми в держбюджет України на усю цю контрпропаганду. Тут ви приходите і кажете, що це все не працює, і просите у нас грошей. Виходить, що ви хочете паралельно з державою робити ті самі речі або держава не робить того, що має робити”. Перемовини з першим донором, який дав нам грошей, тривали 9 місяців», — Анастасія Шибіко, Вільне Радіо.
Крім цікавих дискусій, важливою частиною форуму був неформальний нетворкінг — за кавою, смаколиками, перекурами і взагалі в будь-який можливий момент. Адже регіональні медіа стають ще сильнішими, коли співпрацюють.