У програму американського кінофестивалю Sundance (Санденс) увійшов повнометражний документальний фільм «20 днів у Маріуполі» українського журналіста, письменника, а тепер і режисера Мстислава Чернова.
Вже сьогодні, 20 січня, у Парк-Сіті (США) відбудеться світова прем’єра дебютної для автора стрічки. У фільмі розповідається про те, як Маріуполь переживав перші тижні російського вторгнення — обстріли, загибель мирного населення, бомбардування пологового будинку.
Відомо, що до створення фільму були залучені Мстислав Чернов, Associated Press і Frontline. Кінострічка буде змагатися з іншими 11 документальними стрічками зі всього світу в номінації World Cinema Documentary Competition, серед яких ще один український фільм — «Залізні метелики» Романа Любого.
Зазначається, що Мстислав Чернов разом із фотографом Євгеном Малолєткою і продюсеркою Василісою Степаненко приїхали в Маріуполь 24 лютого за годину до початку вторгнення як команда Associated Press. Вони фотографували все, що відбувається в місті, в тому числі гуманітарну катастрофу, викликану облогою, масові поховання мирних жителів, злочини російських військ, роботу лікарів. Вони першими показали світу наслідки бомбардування пологового будинку №3. Медіафайли, які потім дивився весь світ, Чернов і Малолєтка надсилали, ховаючись під сходами біля розтрощеного продуктового магазину — з єдиного місця в Маріуполі, де зберігався зв’язок.
«Ми дуже часто потрапляли на смерті дітей, це складно забути. Всі діти, яких привозили в лікарню та яких ми знімали, — вони всі померли, — зауважив Євген Малолєтка. — Це ті діти, які були в нас на кадрах — як 15-річні, так і тримісячні немовлята. Вони всі загинули внаслідок обстрілів».
Вже 15 березня команда AP покинула Маріуполь через гуманітарний коридор. Відеоматеріали, які Чернов вивіз із Маріуполя, стали основою документального фільму.
«Відсутність інформації в умовах блокади має дві мети. Перша – це хаос. Люди не розуміють, що відбувається, і панікують. Друга – безкарність, — пояснив автор «20 днів у Маріуполі» Мстислав Чернов. — Без кадрів зруйнованих будівель та вмираючих дітей російські війська могли робити все, що хотіли. Якби не ми, таких кадрів не було. Ось чому ми пішли на ризик, щоб показати світові те, що побачили».
Найдовша в історії США програма документальних фільмів Frontline створила фільм з матеріалів українського журналіста. Вона транслюється на каналі PBS (США). З моменту заснування Frontline отримали 104 нагород Еммі.
«Те, що українці побачили, було не чим іншим, як жахом і трагедією, і крізь об’єктив Мстислава у надісланих відеофайлах це задокументовано одночасно непохитно та співчутливо, — розповіла монтажерка фільму Мішель Мізнер. — Я ніколи не плакала так багато, монтуючи відео. Ніколи не була так спустошена емоціями. Але також ніколи так не надихалася роботою відеографа, що з таким баченням і рішучістю розповідає історію своєї країни під час війни».
Додамо, що Фестиваль Sundance — це національний американський кінофестиваль незалежного кіно, один з найпрестижніших у світі майданчиків для прем’єр авторських фільмів. Українські фільми вже отримували нагороди «Санденсу»: у 2015 році документальний фільм «Російський дятел» здобув Гран-прі в тій же номінації, де змагається фільм Чернова. У 2020 році Ірина Цілик отримала на фестивалі нагороду за найкращу режисуру за фільм «Земля блакитна, ніби апельсин». У 2022 році фільм «Клондайк» отримав нагороду за кращу режисуру в категорії світове художнє кіно, а фільм «Будинок зі скалок» — премію за найкращу режисуру, також в категорії World Cinema Documentary Competition.
За матеріалами прес-кіту організаторів.
https://nakipelo.ua/rannie-vtruchannia-v-umovakh-vijny-istorii-fakhivchyn-iz-sievierodonetska-mariupolia-ta-kharkova/