82 маніпулятивні матеріали з 1708 публікацій найпопулярніших медіа й політиків Харкова зафіксували 18-22 жовтня аналітики проєкту INFOCRIME Kharkiv.
Передостанній тиждень перед виборами мера Харкова очікувано активізував кандидатів, які замовляли в місцевих медіа агітаційні матеріали. Лідер джинсування не змінився — це Ігор Терехов з 27 компліментарними статтями й сюжетами. Для порівняння, моніторинг виявив сім маніпуляцій на користь Олексія Бабешка («Голос»), шість — на користь Михайла Добкіна («ОПЗЖ») і дві — на користь Олександра Скорика («ЄС»). Щодо останнього кандидата, то обидві публікації з’явилися на одному ресурсі з різницею в кілька хвилин, що може свідчити про технічну помилку, а отже, у підсумку маємо одну статтю на користь Олександра Скорика.
Скріншот Newsroom
Олексій Бабешко теж обмежився публікацією однотипних агітаційних пресрелізів на виданнях АТН, Об’єктив, Status Quo та Kharkiv.Today. Вони базуються на анонсованій минулого тижні ініціативі «Голосу» про запуск платформи проти шкільних поборів.
Михайло Добкін знову заявив, що міська влада готується фальсифікувати вибори: «“Я считаю, что мы проделали большую работу с моей командой. Сегодня я вижу желание большинства харьковчан поддержать мою кандидатуру на выборах мэра. Единственное, что может помешать, это даже не ковид, это безнаказанность нынешней временной городской власти, которая так заигралась в выборы, что, спасая свою шкуру, они будут пытаться фальсифицировать эти выборы”, — заявил кандидат в мэры Харькова и добавил, что он с командой уже готовятся дать отпор» (Вечерний Харьков).
Він вдається до контрагітації і в статтях «Михаил Добкин призвал отказаться от проведения акции, которую политик назвал пиаром Терехова в разгар эпидемии» (Вечерний Харьков) та «”Футбольный фестиваль в разгар пандемии”: Добкин призывает депутатов отменить праздник в центре Харькова» (ВГороде.Харьков). Залучає експертів, які стверджують, що «Какой-то презентации не проводилось. Он (Терехов — прим. ред.) делает заявления, открывает новые парковые зоны, новые фотозоны, новые зоны отдыха и так далее. Пока что это программа из разряда “хлеба и зрелищ”. У Добкина программа более системная, направленная на реформирование коммунального хозяйства, на инфраструктурные проекты, стратегию развития города и так далее», – рассказал Трачук» (Вечерний Харьков).
Ігор Терехов побував у цей період на відкритті дитсадка, на зборах громадських діячів, на зустрічі з підприємцями, у кількох школах, на встановленні острівка безпеки в спальному районі, на виставці собак та здійснив особистий прийом. Причому тема зустрічей не завжди відповідає місцю зібрання. Так, у сюжеті «Харьковских известий» «В школе №161 прошло родительское собрание с Игорем Тереховым» ідеться про те, що «Отопительный сезон в Харькове начато вовремя. В детских садах, школах, больницах тепло. Подключены уже и большинство жилых домов. Эта тема стала топовой во время встречи главы города Игоря Терехова с родительской общественностью Немышлянского района».
Маніпулятивно виглядають й обіцянки майбутнього будівництва льодової арени, озвучені в новинних випусках двох харківських телеканалів: В парке Машиностроителей построят новый спорткомплекс “Ледовая арена” – 23.10.2021 та Игорь Терехов показал какой будет Ледовая арена.
Комерційна джинса й неналежно марковані матеріали у цей період знову поступилися політичній джинсі. Проте на відміну від попереднього періоду тут намітився лідер серед замовників — IT-компанія NIX. Організація замовила матеріали на «Город Х», «Мой Харьков», 057.ua та «Вечерний Харьков», обігнавши за джинсуванням деяких кандидатів у мери.
Крім джинси, моніторинг виявив маніпуляції, викликані неточністю формулювань і ймовірною необізнаністю чи неуважністю авторів. Так, у заголовку «Жителю Харьковской области оторвало пальцы гранатой» та ліді «18 октября в 22:16 в результате взрыва гранаты 49-летнему жителю города Балаклея оторвало фаланги пальцев» вказана одна причина нещасного випадку, але далі вже з тексту стає зрозуміло, що мова йде про запал від гранати. Цю ж неточність моніторинг виявив і в аналогічній публікації АТН. Маємо приклад маніпуляції, коли заголовок не відповідає змісту.
Інший приклад — публікація медіагрупи «Об’єктив». Під час пресконференції, на яку посилаються журналісти, не відбувалося жодних визнань якихось міст успішними чи навпаки. Експерт просто прокоментував виступ директора КП «Харківські теплові мережі» і відзначив, що модернізація — це те, що мають робити всі міста. Ймовірно, медійники продублювали реліз міськради, не перевіривши інформацію, чим спричинили однотипне висвітлення проблеми експертом.
*До вибірки потрапили усі матеріали 10 інтернет-сайтів (Status Quo, «ВГороде», «057.ua», «Вечерний Харьков», «Об`єктив», «АТН» «Город Х», «Мой Харьков», Newsroom, Kharkiv.Today), усі матеріали чотирьох телеканалів – «7 канал» (програма «Харьковские известия»), Simon, «АТН», UA.Харків, а також сторінки в Фейсбуці нардепа Олександра Фельдмана, нардепки Юлії Світличної, депутата міськради Андрія Лесика, екс-нардепа і кандидата в мери Харкова Михайла Добкіна, секретаря міськради і кандидата в мери Харкова Ігоря Терехова, депутата міськради Анатолія Родзинського, екс-нардеп Євгенія Мураєва, депутата міськради Дмитра Булаха, бізнесмена, блогера і екс-кандидата в мери Юрія Сапронова.
Читайте більше новин про маніпуляції, фейки і «джинсу» в харківському медіапросторі на нашій сторінці у Facebook:
“Проєкт Infocrime здійснюється ГО Інститутом Масової Інформації за підтримки Фонду Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністе́рства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії”