З 28 червня по 2 липня аналітики проєкту INFOCRIME Kharkiv перевірили 1498 публікацій найпопулярніших медіа Харкова й зафіксували 47 маніпулятивних матеріалів.
Можновладці використовують свята для піару. Це доводять два останні моніторинги: у попередньому Юлія Світлична й Ігор Терехов вітали харків’ян і не тільки з днем молоді, у цьому — з днем Конституції. В.о. голови міського голови зробив це на особистій сторінці у фейсбуці, а Юлія Світлична традиційного замовила джинсу виданню «Вечерний Харьков». В обох випадках — це привітальні тексти.
Що стосується місцевих телеканалів, то замовний матеріал команда INFOCRIME Kharkiv знайшла на телеканалі Simon. У сюжеті «Конституції України – 25 років: як свято відзначали в Харкові» є коментар лише нардепа Олександра Фельдмана, у якому він підкреслює важливість Основного закону України: ««Конституция — это не просто свод законов, свод поправок, это гарантия жизни нашей страны, гарантия успеха, здоровья, процветания наших граждан». Увесь відеоряд — це зйомка свята, організованого нардепом, що закінчується покладанням квітів, знову ж таки Олександром Фельдманом.
Загалом цей тиждень був плодовитим на теледжинсування — у трьох з п’яти випусків новин «Харьковские известия» експерти знайшли маніпуляції на користь Ігоря Терехова: компліментарні сюжети про те, як тимчасовий очільник Харкова приїхав подивитися на ремонт житлового будинку, дитячого садочка та про те, які він допоміг вирішити комунальну проблему. Тобто службові обов’язки чиновника демонструвалися як його особиста ініціатива й досягнення. Наприклад, сюжеті «Харьковских известий» від 02 липня підкреслюється, що Ігор Терехов пообіцяв «особисто оглянути територію» й «слово стримав».
Ефект посилюється ще й титрами:
Підкріплюють замовність виключно позитивні відгуки містян, як у сюжеті «Харьковских известий» від 29 червня: «Молодец! Он действительно тоже наш настоящий хозяин города. То есть мы им довольны. Давайте возьмем наш двор, в городе мы бываем. Все поддерживается, все делается. <…> Он же делает для нас, для людей, для города. Так что большое ему спасибо!», «Молодец! Он действительно достойный приемник наших окрестностей. Очень много значит, как человек относится к своему городу».
Не всі матеріали, де Ігор Терехов є ньюзмейкером є маніпулятивними, проте можна говорити про максимальну інфоактивність виконувача обов’язків мера Харкова. Що стосується маніпуляцій, то 21% (10 з 47 виявлених матеріалів з маніпуляціями) створені на користь Терехова. Пройдемося замовленнями в різних медіа.
Так, піар Терехова на міських випускних розмістили на сайті «Город Х». Третина тексту — його цитата «После торжеств Игорь Терехов отметил, что городская власть приложит максимум усилий, чтобы молодежь оставалась жить и работать в Харькове, – будет усовершенствовать систему образования, развивать инфраструктуру, создавать комфортные условия для жизни».
За таким же принципом створена стаття про реконструкцію Журавльовки (одного з рекреаційних районів Харкова) на Status Quo:
На сайті «Мой Харьков» опублікований матеріал про переваги зниження ставок податку для бізнесу, які висунула міськрада, повністю проігнорувавши баланс думок і ввівши експерта, що піарить Терехова:
«Инициативы, предложенные Игорем Тереховым и департаментами городского совета, принесут позитивный экономический эффект. Снижение финансовой нагрузки на бизнес в конечном счете окупится тем, что в городскую экономику будет заходить больше инвестиций, появятся новые рабочие места и бюджет от этого только выиграет. Ведь микробизнес оказался самым незащищённым кластером предпринимательства во время карантинных ограничений», – прокомментировал решение горсовета глава ГО «ФОП Разом UA» Алексей Дедул.
Як бачимо, джинса на користь Ігоря Терехова наявна на різних медіа. Натомість Юлію Світличну хвалить «Вечерний Харьков»: за п’ять днів моніторингу — шість матеріалів з ознаками замовності. Один з них — Харьковщина переместилась из лидеров в аутсайдеры — схожий на аналітику: журналісти порівнюють теперішній економічний стан Харківської області з тим, що був за керівництва Світличної. Однак такий висновок дають Світлані Кушнір та Микита Трачук, чия експертність є сумнівною через комплементарний характер їхніх оцінок. Крім того, видання texty.org віднесла першу експертку до псевдосоціологів.
Що стосується джинси на користь бізнесу, то вона становить 51,1% від усіх маніпуляцій. Найбільше — 12 таких матеріалів — виявлено на 057.ua, це неналежно промаркована реклама під рубрикою «Новости компаний». Status Quo сім разів замовили джинсу, причому двічі на користь бізнесу Олександра Ярославського, який на постійній основі розміщує замовні матеріали:
*До вибірки потрапили усі матеріали 10 інтернет-сайтів (Status Quo, «ВГороде», «057.ua», «Вечерний Харьков», «Об`єктив», «АТН» «Город Х», «Мой Харьков», Newsroom, Kharkiv.Today), усі матеріали чотирьох телеканалів – «7 канал» (програма «Харьковские известия»), Simon, «АТН», UA.Харків, а також сторінки в Фейсбуці нардепа Олександра Фельдмана, нардепки Юлії Світличної, депутата міськради Андрія Лесика, екс-нардепа і потенційоного кандидата в мери Харкова Михайла Добкіна, секретаря міськради і потенційоного кандидата в мери Харкова Ігоря Терехова, депутата міськради Анатолія Родзинського, екс-нардепа і потенційоного кандидата в мери Харкова Євгенія Мураєва, депутата міськради Дмитра Булаха, бізнесмена, блогера і екс-кандидата в мери Юрія Сапронова. Період моніторингу – 28 червня – 2 липня 2021 року.
Читайте більше новин про маніпуляції, фейки і «джинсу» в харківському медіапросторі на нашій сторінці у Facebook:
“Проєкт Infocrime здійснюється ГО Інститутом Масової Інформації за підтримки Фонду Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністе́рства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії”