Несвоєчасні виплати та скасування надбавок: юрист коментує скарги харківських театралів

Працівники харківських театрів останнім часом виходять на акції протесту. Театрали скаржаться на брак фінансування, несвоєчасну виплату зарплат, які вони до того ж отримують не в повному обсязі, на відміну надбавок. Претензій накопичилося чимало. Ситуацію прокоментував юрист, співробітник юридичної фірми ILF Олексій Головін.

― Ми не отримували заробітну плату з 15 лютого до 19 березня. Навіть те, що нам сплатили 15 лютого, було часткою авансу.

― Тут трудові права театральних діячів однозначно порушуються з боку роботодавця. Якщо строк затримки перевищує місяць, він повинен сплатити заборгованість з урахуванням індексацій. Тоді працівники, окрім заробітної плати, отримуватимуть ще компенсацію за втрату частини доходу. 

Що робити? Або чекати, або писати заяву до Державної служби України з питань праці, яка контролює дотримання трудових прав. Вона перевірить факт порушення законодавства щодо затримок виплат і має притягти роботодавця до відповідальності. Але театр — бюджетна установа, він не має власних грошей. Якщо театр знаходиться в комунальній власності облради, саме вона мусить виділити кошти на заробітну плату. 

― Зарплата не виплачується в повному обсязі. 19 березня ми отримали гроші за лютий та часточку за березень (10%, а мали отримати 50%).

― У цьому випадку йдеться про два порушення трудового законодавства. По-перше, друга частина заробітної плати за лютий повинна бути виплачена не пізніше 7 березня. Це передбачено в ч. 1 ст. 115 КЗпП. По-друге, розмір зарплати за першу половину місяця повинен бути не менше оплати за фактично відпрацьований час із розрахунку тарифної ставки працівника (ч. 3 ст. 115 КЗпП). Тобто станом на 19 березня повинні бути оплачені всі робочі дні до дня виплати авансу. 

Кожне з цих порушень є підставою для накладення штрафу на театр. Штраф у цьому випадку складатиме 6 000 гривень за кожне порушення окремо (абз. 9. ст. 265 КЗпП).

― Згідно з рішенням облради від 11.03.2021 №86-V111, виділених на зарплату коштів може вистачити лише до середини квітня поточного року.

― Це пов’язано з бюджетним процесом. На практиці відбувається таке, що спочатку затверджують видатки, які не покривають весь рік. У ради є можливість вносити зміни до бюджету та передбачати додаткове фінансування. Але обов’язково повинні виконуватися вимоги законодавства щодо оплати праці. 

Стосовно працівників театральної сфери є кілька законів і законних актів, які регулюють ці питання. Це Закон України «Про театри та театральну справу», Закон України «Про культуру». Окремо є постанова Кабінету Міністрів про використання єдиної тарифної сітки, а також Наказ Мінкультури № 745 щодо впорядкування умов оплати праці. У цьому наказі передбачені розміри посадових окладів залежно від розряду та займаної посади, обов’язкові доплати та набавки: наприклад, за почесні звання «народного» — 40%, «заслуженого» — 20% посадового окладу. 

― Публічно проголошено, що наша зарплата складає 16 500 гривень, що не відповідає дійсності.

— Це питання не зовсім з юридичної сфери. Втім, середню зарплату можна вирахувати самостійно. Інформація про працівників та їхній заробіток у бюджетних установах є публічною. Її можна отримати через правильно оформлений запит стосовно конкретного театру: скільки там працівників, які ставки та зарплати, і вирахувати середню. Щодо того, чи дійсно вона 16 500 гривень ― не можу сказати.

― Зарплати не виплачуються своєчасно, ми стикаємося з цим щорічно.

Є встановлені законодавством строки, деталізовані в колективному договорі установи. Вони у всіх є, деякі я навіть знаходив у інтернеті. Там чітко зафіксовано, в які дати повинна бути виплачена зарплата — як правило, з 15 до 20 числа поточного місяця. Якщо роботодавець порушує строки, це підстава до притягнення його до відповідальності та привід для працівників звернутися за захистом власних прав. 

― Депутати облради проголосували за зниження фінансування державних театрів Харкова. За останні п’ять років фінансування — найнижче. Ми втратили надбавки, а тепер нас прагнуть позбавити надбавки за звання «академічний».

― Існує перелік виплат та надбавок, які є обов’язковими незалежно від рішення обласної ради. Щодо надбавки за академічність: є постанова Кабінету міністрів № 109 від 3 лютого 2010 про оплату праці працівників закладів культури, яким наданий статус академічних. Згідно з постановою, для керівних працівників та художньо-артистичного персоналу коефіцієнт надбавки за академічність не перевищує 2, а для інших працівників — 1,3. Облрада може його зменшити, але не прибрати повністю. 

― Ми самі сплачуємо комунальні послуги та фінансуємо постановки. За все театр платить з власного бюджету. Єдине, що платить область, це зарплати.

― Це питання бюджетного планування та видатків на театри. Якщо передбачено, що театр працює на самоокупність та отримує гроші з вистав, можливо, що рада фінансує лише оплату праці. Але коли театру не вистачає власних грошей для забезпечення діяльності, кошти мають братися не в працівників, а в засновників. Якщо театр не може функціонувати, це не проблема працівників, їхні обов’язки передбачені трудовими договорами. Як я вже казав, за зобов’язання театру відповідає його засновник.

― Культура завжди фінансується за остатковим принципом, а особливо під час формування бюджету області. Тоді про театри взагалі забувають.

— Це вже питання політики. На жаль, є така ситуація, і на неї можна вплинути якраз проведенням мирних масових заходів.

Читайте також

Total
0
Share