Подкасти останнім часом стають все популярнішими для українців, які хочуть дізнатися щось цікаве під час нудних і монотонних процесів: подорожей містом і країною, готування, прибирання, тренування. Музика — добре, але інколи й вона може набриднути. І найголовніше у подкастах — на відміну від музики та радіо, які створюють лише люди з красивими голосами, подкаст може створити хто завгодно і про що завгодно. Ера 2.0, коли споживачі стають творцями, настала і в аудіоформаті.
Що таке подкасти?
Подкасти — це низка розмовних аудіофайлів, які можна слухати на цифрових пристроях. Слово “файли” тут не застаріле або випадкове. Бо в цьому і є принцип подкастів: кожен може завантажити з серверу подкаст, і кожен може його створити і завантажити на сервер. В цьому є різниця між традиційним радіо і подкастами, і вона та ж сама, що і між YouTube і телебаченням: на відміну від традиційних медіа, де професіонали створюють контент, а всі інші споживають, кожен споживач подкастів може вільно їх створювати.
Звідки взялися?
Перші подкасти з’явилися у США на початку 2000-х років. Спочатку вони були тісно споріднені з технологією RSS, яка збирала для користувачів оновлення з їхніх улюблених сайтів. Згодом з’явилися окремі подкаст-платформи, на кшталт YouTube, але для аудіо. Ними зручно було користуватися з мобільних пристроїв. Навіть слово “подкаст” наслідує назву популярного e 2000-х мобільного аудіоплеєра iPod. Сьогодні подкасти майже завжди слухають за допомогою смартфонів.
Один з найпопулярніших американських подкастів This American Life з’явився ще у 1995 році як радіопрограма. Кожний випуск був присвячений окремій темі, яка розкривалася у декількох актах, часто як розповідь від першої особи. У 2014 році контракт з радіокомпанією скінчився і нові випуски надсилають зацікавленим радіостанціям та завантажують у мережу як подкаст. У 2020 році, на фоні зростання важливості аудіоформату, у Пуліцерівської премії з’явилася нова номінація — аудіорепортаж. Її у перший рік віддали команді This American Life.
Продюсер цього подкасту Алекс Блумберг разом з Метью Лібером у 2014 році створили подкаст-компанію Gimlet Media. Через п’ять років Spotify купив її за 230 мільйонів доларів.
Які бувають?
Як і у відео на YouTube, подкасти не мають жодних вимог або стандартів. Вони можуть бути якими завгодно. Але з часом окреслились декілька форматів.
- Інтерв’ю
- Ток-шоу ведучих
- Розмова по сценарію
- Монолог
- Нон-фікшн
Складність подкастів зростала з часом. Якщо творець RSS і перший подкастер в історії Дейв Уінер на початку 2000-х просто розповідав про цікаві книжки та фільми, що йому трапилися, подкаст Serial у 2014 запропонував слухачам детективний аудіосеріал про вбивство. І саме цей формат вибухнув у США — загалом, його епізоди завантажили 420 мільонів раз.
Зараз більше половини американців хоча б раз у житті слухали подкаст, 32% слухають хоча б раз на місяць, а 22% – щонеділі.
Цей тренд підхопили великі компанії, які наразі надають платформу для подкастингу. Найчастіше американці слухають їх на Spotify, свої подкаст-платформи створили Apple і Google для користувачів пристроїв з iOs і Android відповідно. Зручними для цього формату виявились музичні платформи на кшталт SoundCloud, набули популярність спеціалізовані подкаст-платформи Overcast та Pocket Casts.
Що в Україні?
“Я спостерігаю стрімке зростання зацікавлення подкастами в Україні за останній рік. І зі сторони слухачів, людей, яким є що сказати, медій, і зі сторони бізнес-партнерів. Але наразі складно це окреслити ринком. Ми усі наразі вчимося. Вчимося слухати подкасти (тобто розвивати культуру слухання), вчимося працювати з форматами, і тематиками”, – говорить керівниця Urban Space Radio Юлія Кушнір.
Urban Space Radio — одна з українських медій, яка бачить потенціал подкастів. Його бачать й інші великі українські ЗМІ: останнім часом свої подкасти з’явилися на Українській правді, НВ, The Village та інших порталах. Але вони покладаються здебільшого на запрошених авторів: ЗМІ просять своїх працювати у аудіоформаті власних журналістів, а Urban Space Radio, наприклад, розробив концепцію сезону, що минув: “Ми запросили ведучими цікавих й відомих знавців окремих сфер з різних куточків України. І всі подкасти були об’єднані єдиною темою стереотипів”, — пояснює Юлія Кушнір. Тим не менш, у всіх цих випадках автори подкастів є створювачами контенту, у той час як слухачі залишаються слухачами.
Проте є в Україні подкастери, які не пов’язані з великими ЗМІ: Акустика тіней, Борщ Мікеланджело, Антропоцешо (частина подкаст-спільноти Радіо Подол) тощо. Вони викладають свій контент на всесвітніх платформах подкастів, стаючи україномовним островами у світовому подкаст-океані.
Свої подкасти є і в Накипіло. Головна редакторка сайту Олена Лептуга вважає, що цей формат допомагає розширити аудиторію серед молоді, яка і є основним споживачем подкастів: “Це новий формат для України, особливо на Сході, і його треба обережно та наполегливо просувати. Ми шукаємо теми та людей, здатних цікаво про них розповідати, але хочемо залишитись у місцевому контексті”.
Український Serial
Українські подкасти зазвичай використовують знайомі формати ток-шоу, інтерв’ю, іноді навіть статті, переведені у аудіоформу. Про створення продукту найскладнішого формату аудіодокументального серіалу на кшталт Serial, поки що тільки мріють. Але це, очевидно, має бути наступним кроком в еволюції подкастів.
“Ми намагалися створити щось подібне три роки тому, але не пішло зовсім. Потім перевели у текст, і його прочитало вже багато людей, – пригадує Олена Лептуга. – Якщо ти бачиш, що аудиторія цікавиться, можна вкладати більше ресурсів, часу, шукати людей. Бо лише одиниці здатні створювати якісний контент”.
З цим погоджується і Юлія Кушнір. “Над Serial працює команда людей і сезони створюють в інтервалі раз у рік. Уявити, що в Україні з’явиться команда продюсерів, режисерів, репортерів, які на щоденній основі будуть займатися виключно подкастом і виключно одним жанром, можливо. Але в Україні бракує кадрів, розуміння побудови сюжетів таких подкастів, і ресурсного забезпечення. Дуже вболіваю за розвиток цього жанру і сподіваюся, що найближчим часом можна буде послухати щось подібне українською. Зараз час для українського подкастингу вийти за рамки звичних інтерв’ю та монологів, знайти нестандартні підходи, формати. Подкасти, які працюють, — це ті, в основі яких лежить історія”
Сезон #безстереотипів 2020 на Urban Space Radio реалізовується за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку USAID.