Чого очікувати від програми розвитку м'яких навичок у школі

Чи може школа навчити дітей доброті, співчуттю та креативності? Спеціалісти Університету Еморі переконані, що так. В Україні стартував пілотний проект, в рамках якого подібні предмети викладатимуть у 26-ти школах. У Харківській області першопрохідником у провадженні нових методів освіти стане Люботинська спеціалізована школа-інтернат І-ІІІ ступеню «Дивосвіт».

Журналісти «Накипіло» поспілкувалися з керівництвом школи та дізналися про очікування від реалізації проекту, а також — із засновниками програми про результати викладання м’яких навичок школярам.

 

«У нас діти п’ять діб на тиждень перебувають в інтернаті та, практично, ні на хвилину не залишаються наодинці. Вони живуть у кімнаті по чотири-шість осіб, працюють у класі, ввечері об’єднуються в групи, плюс постійно поруч дорослі, тож це емоційно досить складно», — розповідає заступниця директора з виховної роботи Катерина Лампанченко, пояснюючи, чому керівництво подало заявку на участь в пілотному проекті програми SEE Learning.

Усього таке бажання виявили понад 180-ти українських шкіл

У Люботинській школі-інтернаті вважають, що нові практики знизять рівень конфліктності та зроблять перебування дітей в інтернаті більш комфортнішим. Проте, ще зарано говорити про конкретні зміни в навчальному процесі. Для початку організатори EdCamp Ukraine провели навчання з м’яких навичок для «агентів змін» цих 26-ти шкіл — вчителів, і тепер вони мають запровадити отримані знання в своїх навчальних закладах. 

 

«Окрім трьох днів навчання, мені тепер потрібно ознайомитися з додатковими навчальними матеріалами та вивчити 52 урока. До кінця жовтня я буду обробляти ці матеріали та вибудовувати план подальшої роботи. Потім я повинна навчити інших вчителів своєї школи», — ділиться найближчими планами Катерина Лампанченко.

А це близько 15-ти співробітників, серед них — як класні керівники та вчителі, так і вихователі. Роботу з дітьми планується почати з грудня. 

Впровадження м’яких навичок розпочнеться з третіх та сьомих класів. В «Дивосвіті» немає молодшої школи, але, за словами заступниці директора, вони не будуть обмежуватися лише семикласниками та планують використовувати програму для учнів всієї середньої школи. 

Завдяки тому, що діти п’ять днів знаходяться в стінах інтернату, час на додаткове навчання знайдеться, наприклад, в позаурочний вечірній час. За словами Катерини Лампанченко, одним з плюсів пілотного проекту є те, що немає жорстких строків, та навчальний заклад може адаптувати план роботи під себе. 

Незважаючи на те, що впровадження м’яких навичок в Україні — пілотний проект, його не можна назвати експериментом. Цю програму вже давно використовують у Сполучених Штатах Америки, в Чилі, Колумбії, Бразилії, а також в Австрії, Німеччині, Швейцарії, Іспанії, Італії та в Індії. 

За словами асоційованого директора із соціального, емоційного та етичного навчання Центру сучасних наук та етики, одного з розробників програми SEE Learning Брендана Озава де Сільва, впровадження м’яких навичок призвело до помітних результатів. 

 

«Дослідження показали, що програма допомагає знизити антисоціальну поведінку, таку як булінг або цькування у школі, на 10%, стимулювати просоціальну поведінку на 10%, а також підвищити академічну успішність учнів на 11%», — перераховує Брендан Озава де Сільва.

Навчальна програма з впровадження м’яких навичок SEE Learning складається з семи розділів. Перший розділ присвячений співпереживанню, доброті та взаємності. У другому розділі мова йде про стійкість як властивість людського організму, у третьому — про увагу, як її скеровувати та вміти уважно прислухатися до того, що відбувається всередині людини. Четвертий розділ присвячений емоціям: які з них притаманні людині та як вони на нас впливають, й вихованню таких емоцій, як співпереживання, доброта. Розділи п’ятий та шостий сприяють набуттю соціальних навичок. Розділ сьомий — про системне мислення.

 

«Програма SEE Learning допомагає позбутися булінгу, а для дітей, які стали жертвами цькування, вона може бути корисною в вихованні стійкості. Друга проблема, яку може вирішити проект — це імпульсивність дітей. Діти вчаться розуміти, що відбувається, та чому саме вони так реагують, учаться давати собі раду, уважніше ставитися до себе і людей навколо. Третя проблема — це високий рівень тривожності серед дітей, тож програма вчить управляти емоціями та давати раду власному перфекціонізму», — додає старша розробниця навчального контенту SEE Learning Кріста Тінарі.

Програму можна впроваджувати для дітей різного віку та різними способами. На сьогодні вже готові два варіанти для початкової школи та один — для середньої. Навчальна програма для вищої школи — у процесі розробки. Після неї спеціалісти працюватимуть над методиками для студентів вузів, коледжів тощо та контентом для батьків.

Читайте також

Total
0
Share