Харківські онлайн-ЗМІ: тематичне наповнення та (не) унікальність новин

Тематична одноманітність та засилля “паркетних” новин – так можна охарактеризувати результати дослідження харківських онлайн-медіа: “АТН”, “Status Quo”, “Главное”, “Город Х” та “Kharkiv Today”. Майже 50% новин цих ЗМІ висвітлюють теми криміналу та надзвичайних подій, 20% матеріалів присвячені соціальним питанням, передає Інститут масової інформації.

Трійку лідерів за популярністю тем в харківських інтернет-медіа замикають політика та спорт – по 6%. Менше всього видання пишуть про релігію, війну, Операцію Об’єднаних сил, волонтерство та неурядові ініціативи. Також серед непопулярних тем – екологія та антикорупція.

При цьому під час моніторингу зафіксований високий показник “паркетних” новин, тобто передруків прес-релізів та повідомлень державних структур, організацій чи заяв офіційних осіб. Також харківські медіа досить часто посилаються на інші ЗМІ або соціальні мережі як джерела інформації для своїх новин. Число таких матеріалів сягнуло 88% від усіх промоніторених новин. У той час кількість унікальних новин є вкрай малою – лише 12%.

Моніторинг проводився з 8 по 14 жовтня. Всього у стрічці новин кожного медіа було опрацьовано по 100 інформаційних повідомлень. Аналітичні матеріали, розслідування, авторські колонки та блоги не досліджувались.

Тематичне наповнення сайтів харківських онлайн-ЗМІ є досить одноманітним. Так, майже кожна друга новина висвітлює кримінальні події або надзвичайні ситуації. Більшість повідомлень такого характеру стосуються тем ДТП, судових процесів чи рішень по конкретним провадженням, крадіжок, нещасних випадків, пожеж. Зокрема, харківські ЗМІ продовжують слідкувати за розглядом судової справи по ДТП на вулиці Сумській. Крім того, місцеві інтернет-видання активно висвітлювали стрільбу біля спортивного клубу Yod та вибухи боєприпасів на військовій базі в Ічні. Варто зазначити, що найбільша кількість новин у категорії “Кримінал/Надзвичайні події” виявлена на сайті “Город Х”. У 58-ми повідомленнях зі 100 проаналізованих видання пише саме на такі теми. У той час в стрічці новин інформаційного агентства “Kharkiv Today” новини криміналу зустрічались найрідше – 38 випадків зі 100.

Соціальні питання стали другими за популярністю тем у новинах проаналізованих інтернет-видань. Близько 22% новинного контенту присвячено соціальній сфері. В основному, своїх читачів харківські ЗМІ інформують про тарифи, підключення/відключення води, старт опалювального сезону чи зміну руху транспорту. Таким темам як освіта, медицина чи проблеми вразливих груп населення, приділено менше уваги. В цілому, про соціальну сферу ЗМІ писали приблизно в однаковій кількості.

До топ-3 тем, про які “говорять” онлайн-видання Харкова, увійшли політика та спорт. Хоч вони й опинилися у трійці лідерів, але число новин, присвячене питанням політики та спорту є невеликим – приблизно по 6%, або 27 та 28 новин відповідно. Ще нижчі показники за інтенсивністю висвітлення має ряд інших тем. Так, подіям у сфері культури приділено 23 новини (або 4,6%) з 500-та проаналізованих, діяльності місцевої влади – 16 повідомлень (або 3,2%), темі економіки та реформ – 13 (2,6%), а корупції та її протидії – 11 новин (або 2,2%). У той час про екологію вийшло десять матеріалів (2%), громаду (волонтерство, громадські ініціативи) – дев’ять (1,8%), про війну/ООС – п’ять (1%), релігію – одна новина, про погоду писали шість разів. До речі, мала частка новин про антикорупцію є показовою для Харківського регіону. Оскільки минулорічне дослідження ІМІ спільно з GfK показало, що саме інформації про боротьбу з корупцією потребують читачі харківських ЗМІ.

Можна сказати, що характерною рисою для новин харківських онлайн-медіа є нерівномірне представлення тем. Результати моніторингу показали очевидну асиметрію у висвітленні тих чи інших питань, а саме перекіс в сторону двох категорій – “кримінал/надзвичайні події” та “соціальна сфера”. При цьому теми, яким присвячено менше всього новин, у кожному з п’яти ЗМІ представленні в різній кількості. Наприклад, про місцеву владу найбільше пише інформаційне агентство “Status Quo”, в той час як на веб-ресурсі телеканалу “АТН” новини на цю тематику відсутні. Проблему корупції та боротьби з нею частіше за інші ЗМІ, порушував “Kharkiv Today”. На сайті цього інтернет-видання сім новин зі 100 проаналізованих стосувалися антикорупції. Поряд з цим, на новинному порталі “Город Х” відсутні будь-які повідомлення на цю тему, два рази проблему корупції висвітлював “Status Quo” та по одному разу – “АТН” і “Главное”. Спортивні огляди та новини частіше готують “АТН” та “Kharkiv Today”.

Питанню війни та ООС харківські онлайн-медіа майже не приділяють уваги. Лише два з п’яти досліджуваних ЗМІ мають по декілька інформаційних повідомлень на цю тему – “Главное” та “Kharkiv Today”. Невелику долю новинного контенту харківських інтернет-видань займають матеріали про культуру. Проте більше всього повідомлень на цю тему вийшло знову ж на “Kharkiv Today” та “Главном”.

Крім однаковості тем, харківським онлайн-медіа, які увійшли в моніторинг, властивий низький рівень унікальних новин. Більша частина інформаційних повідомлень – це прес-релізи органів влади, державних установ, громадських організацій, передруки з соціальних мереж чи інших ЗМІ. Так, з 500 досліджених матеріалів лише 40 є унікальними (тобто кожне одинадцяте повідомлення), інші ж 460 – новини-передруківки з мінімальною журналістською обробкою або взагалі її відсутністю. Також під час моніторингу в багатьох випадках було важко визначити, чи є матеріал унікальним, оскільки ні посилання на журналіста, ні підпису автора не було.

Найбільшу кількість унікальних новин зафіксовано на сайті “Город Х” – 21 зі 100. Також це видання – чи не єдине серед інших ЗМІ підписує свої матеріали ім’ям та прізвищем журналіста. Інформаційне агентство “Kharkiv Today” за період моніторингу випустило всього 18 унікальних новин. Кореспонденти медіа присутні на місці подій, а, публікуючи новину-передруківку, досить часто звертається за додатковою інформацією чи коментарем до джерела повідомлення. Інтернет-оглядач “Главное” став третім за кількістю авторських новин. Під час моніторингу таких повідомлень виявлено 13. Менше всього своїх журналістів як джерело новини вказують “Status Quo” (сім унікальних повідомлень) та “АТН” (одне унікальне матеріал). Варто зазначити, що стрічка новин телеканалу “АТН” містить репортажі, авторами яких є власні кореспонденти. Проте відповідно до методології дослідження ІМІ ці репортажі не враховувались.

Цей матеріал підготовлено в рамках проекту «Розвиток відповідальних інтернет-ЗМІ», що реалізується ГО «Інститут масової інформації» за підтримки Міністерства закордонних справ Чеської Республіки. Інформація та погляди, висловлені в даному матеріалі, належать автору та не обов’язково відображають офіційну думку Міністерства закордонних справ Чеської Республіки.

Читайте також

Total
0
Share